ליכן פלנוס אורלי

טרנספורמציה ממאירה של ליכן פלנוס אוראלי ונגעים ליכנואידים אוראלים

רק חלק קטן מהמטופלים שאובחנו בליכן פלנוס אוראלי יפתחו לבסוף SCC; חובה על הקלינאי לבצע מעקב ובדיקות תקופתיות במטופלים שסובלים ממצבים אלו

05.02.2014, 10:11

מבוא
קביעת הפוטנציאל לטרנספורמציה ממאירה של ליכן פלנוס אוראלי (OLP) הינה מסובכת עקב קושי באבחון, הבחנה מנגעים ליכנואידים אוראלים (OLL) ועקב תופעה בה נגעים טרום-ממאירים מציגים תכונות ליכנואידיות. כותבי המאמר סקרו עדויות הקשורות לטרנספורמציה ממאירה של ליכן פלנוס אוראלי ל- squamous cell carcinoma וכן את הזמן שעבר עד הטרנספורמציה.

המחקרים שנסקרו
הכותבים ביצעו חיפוש במאגרי מידע הבאים: PubMed, Embase ,Thomson Reuters Web of Science. הם הכלילו מחקרים הסתכלותיים בנבדקים אנושיים, אשר פורסמו באנגלית בכתבי עת מסוג peer-review.
המאמרים שנבחרו כללו נבדקים שאובחנו כסובלים מליכן פלנוס אוראלי או מנגעים ליכנואידים אוראלים על ידי ביופסיה בתחילת המחקר. נחקרים בהם נמצאה עדות לדיספלזיה בביופסיה הראשונית הוצאו מהמחקר.

תוצאות
16 מאמרים נמצאו מתאימים לקריטריונים שנקבעו. מתוך 7,806 מטופלים עם ליכן פלנוס אוראלי, 85 פיתחו SCC. מתוך 125 נבדקים עם נגעים ליכנואידים אוראלים, 4 פיתחו SCC. שיעור הטרנספורמציה במחקרים בודדים נע בין 0-3.5%. שיעור הטרנספורמציה הכולל בליכן פלנוס אוראלי הוא 1.09%.

במחקר מסוים בו החוקרים בדקו נגעים ליכנואידים, שיעור הטרנספורמציה היה 3.2%. הגיל הממוצע בו אובחן SCC הוא 60.8 שנים. נמצא, כי נשים נטו מעט יותר לפתח טרנספורציה ממאירה. האתר הנפוץ ביותר בו נצפתה טרנספורמציה ממאירה היה הלשון. הזמן הממוצע מרגע האבחון ב-OLL/ OLP עד לטרנספורמציה- 51.4 חודשים.

השלכות מעשיות
חלק קטן מהמטופלים שאובחנו בליכן פלנוס אוראלי יפתחו לבסוף SCC. המאפיינים הדמוגרפים שנמצאו במחקר נמצאו דומים למאפיינים הדמוגרפים של ליכן פלנוס אוראלי באופן כללי (נשים, גיל מבוגר, מיקום נפוץ של הנגעים בפה).

החוקרים מסכמים, כי חובה על הקלינאי לבצע מעקב קליני עקבי ובדיקות תקופתיות במטופלים שסובלים ממצבים אלו, כולל מטופלים שלא נמצאים בקבוצת סיכון גבוה לפתח טרנספורמציה ממאירה.

ערכה: ד"ר לילך קרטייה (טאובמן)

מקור: 
J Am Dent Assoc. 2014 Jan;. The malignant transformation of oral lichen planus and oral lichenoidlesions: A systematic review. Fitzpatrick SG, Hirsch SA, Gordon SC.

נושאים קשורים:  ליכן פלנוס אורלי,  קרצינומה של חלל הפה,  נגעים ליכנואידים אוראלים,  טרנספורמציה ממאירה,  מחקרים
תגובות