חדשות

"רמב"ם" מבקש סיוע כספי מהמדינה בשל גירעון של 90 מיליון שקל ב-2016

מנהל ביה"ח, פרופ' רפי ביאר, שיגר מכתב לראשי משרד הבריאות, בו הוא תולה את האשם במצב בשינוי בשיטת הרישום החשבונאית, ובתקצוב חסר במשך השנים לפעילות רמב"ם מצד משרד הבריאות והאוצר; "בית החולים נמצא במצוקות אשפוז קשות ביותר"

בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)
בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)

המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה מבקש סיוע דחוף של המדינה עקב גירעון בסך 90 מיליון שקל בסיום שנת 2016 - כך דיווח הבוקר (יום ד') העיתון "כלכליסט".

לפי הדיווח, מנכ"ל "רמב"ם", פרופסור רפי ביאר, התריע במכתב ששלח בתחילת השבוע למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב ולראשת חטיבת בתי החולים במשרד, ד"ר אורלי וינשטיין, ש"בית החולים נמצא במצוקות אשפוז קשות ביותר, עם לחץ בתחום הטיפולים הנמרצים, חולים במסדרונות ומונשמים שאין להם מענה אשפוזי".

"לבית החולים אחריות ראשונה במעלה לטיפול בחולים ובנוסף לכך אחריות לעמידה ביעדי התקציב", כתב פרופסור ביאר, וביקש לתאם פגישה דחופה כדי "להתאים את מסגרות התקציב של בית החולים לאופן הפעילות האינטנסיבי שלו".

לפי הדיווח ב"כלכליסט", פרופ' ביאר הסביר כי הגירעון נגרם משינוי בשיטת הרישום החשבונאית, מה שהוביל לכך שב-2016 נרשמו 13 חודשי הוצאה, במקום 12 על-פי השיטה החשבונאית הקודמת. בנוסף הוא מציין הוצאות נוספות של בית החולים שלא תוקצבו או שתוקצבו באופן חלקי.

לדבריו, בית החולים "רמב"ם" קיבל "סכום זעום" עבור קיצור תורים אף ש"פעל בהתאם להנחיות משרד הבריאות לקיצור תורים". בנוסף: יש "עיוות בתקצוב" רפורמות ופרויקטים שמשרד הבריאות יוזם. "'רמב"ם' קיבל רק 6.2 מיליון שקל ב־2016 לעומת 'איכילוב' שקיבל 16.9 מיליון שקל ו'שיבא' שקיבל 15.5 מיליון שקל".

עוד ציין פרופסור ביאר, כך מדווח העיתון, כי למרות המאמצים הרבים שבית החולים השקיע כדי להתייעל ולצמצם בהוצאות, הוא מתנהל בתקצוב חסר ביחס למרכזים רפואיים ממשלתיים בסדרי גודל דומים במרכז הארץ - דוגמת "שיבא" ו"איכילוב".

"תמהיל ומצבת כוח האדם של בית החולים רמב"ם", כתב פרופסור ביאר, "רזים ביחס לבתי החולים האחרים. למרות זאת בית החולים מאופיין בשיעור תפוסה ופעילות גבוהים ובמדדי איכות ושביעות רצון גבוהים".

"לאורך שנים, בית החולים מציג ומבקש פתרון לתקציב הקניות (לרכש ציוד ואספקה), אלא שזה אינו מתאים לנפחו ולטיב הפעילות הרפואית האינטנסיבית שלו, כאשר שיעור תקציב הקניות של רמב"ם הוא הנמוך ביותר מבין בתי החולים הממשלתיים – מצב הנמשך לאורך שנים. אמנם נעשה תיקון מסוים של תקציב הקניות לאחרונה - אך זה לא הביא לסגירת הפערים שהצטברו", כתב.

משרד הבריאות מסר בתגובה: "העניין ייבדק על ידי המשרד".

בחודש שעבר דווח, כי מבדיקה שערך החשב הכללי במשרד הבריאות, רו"ח אלון שלזינגר, עלה שבית החולים גורר שנים, חובות לספקים, לא מדווח למדינה על החובות בזמן אמת ובכך מסתיר את היקף הגירעון האמתי שלו בכל סוף שנה. שלזינגר כתב בדו"ח שפורסם בעיתון כי "בית החולים נקלע למצוקה תזרימית לעתים קרובות משום שרמת האשראי חרגה באופן משמעותי".
בתגובה טען בית החולים רמב"ם כי הוא מדווח באופן מלא ושוטף למשרד הבריאות על החובות לספקים, משרד הבריאות אמר אז: "ממצאי הבדיקה אינם מדויקים".

שר הבריאות יעקב ליצמן הזהיר בעבר את מנהלי בתי החולים הממשלתיים מפני חריגה מההסכמים התקציביים שנחתמו עמם בשנה שעברה. "ככל שיובא לידיעתנו מידע המעיד על חריגה מעמידה בהסכמים שנחתמו", התריע אז השר, "נפעל בכל דרך להבטיח שיישמר האיזון התקציבי, אם בדרך של צמצום הפיתוח, ואם על ידי צמצום הקצאות נוספות ושימוש בסמכויותיי לפי תקנות התאגידים".

5 מיליון שקל נוספים לביה"ח האונקולוגי לילדים

בתוך כך נמסר, כי בתחילת השבוע החליט משרד האוצר להיענות לבקשת משרד הבריאות ולסייע בתקצוב בניית בית חולים אונקולוגי לילדים ברמב"ם. לשם כך הוחלט להעביר 5 מיליון שקל נוספים לפרויקט זה בכפוף להתקדמותו. רמב"ם מסר כי מדובר בחלק מתוך סכום של 35 מיליון שקל שהמדינה התחייבה להעביר לבית החולים לצורך סיום בניית בית החולים האונקולוגי והקמת יחידת מאיצים חדשה במחלקה לרדיותרפיה.

על-פי הדיווח ב"כלכליסט" בניית בית החולים האונקולוגי החלה לפני כשנתיים. עלות הקמתו הוערכה ב-135 מיליון שקל. עד כה גייס בית החולים לשם כך 100 מיליון שקלים, בעיקר באמצעות אגודת הידידים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  תקציב,  גירעון,  פרופ' רפי ביאר,  משרד הבריאות,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
20.01.2017, 12:21

אתמול שמעתי במסדרונות רמב"ם מישהו אומר: "נסיון לבצע רפואה אמריקאית בעלות אפריקאית" . עצוב, תת תקצוב שיורד ממשרד האוצר דרך משרד הבריאות ועד אחרון העובדים ובוודאי החולים.

הכתבה הזו תשובה מצוינת לאילו שחושבים שניהול בתי חולים טאבו לרופאים.
מצד שני קטונתי לשפוט. רמב"ם במקום טוב בלב!
סאאידה