חדשות

שיא של כל הזמנים במספר מחזורי טיפולי ההפרייה בישראל בשנת 2016

לפי נתונים שהוצגו בכנס האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה), מספר הטיפולים המדווחים עמד על 37,270; בכנס התארח הרופא המקסיקאי שהיה אחראי לתהליך הראשון-מסוגו בו נולד תינוק לשלושה הורים, לאחר שלביצית האם שסבלה ממחלה גנטית הועבר גרעין תא ביצית של תורמת

הפריה חוץ-גופית (צילום: אילוסטרציה)

האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) הציגה אתמול (ג') נתונים מעודכנים על טיפולי הפוריות בישראל, מהם עולה כי ב-2016 נרשם בישראל שיא של 37,270 מחזורי טיפולי הפרייה מדווחים. לפי הערכות, מספר טיפולי ההפרייה האמתי הוא גבוה יותר, עקב דיווח חלקי.

הנתונים הם מתוך המסד הלאומי למחזורי הפריה חוץ גופית שהוקם ב-2014. אל מסד נתונים זה מזינות היחידות להפריה חוץ גופית ברחבי הארץ את הנתונים בזמן אמת ובמהלך השנה.

בשנת 2015 נרשמו בישראל 33,447 מחזורי טיפול ובשנת 2014 - 25,576.י31.3% מטיפולי הפוריות קרב נשים מתחת לגיל 35 מסתיימים בלידה ו-3.8% בקרב נשים בגיל 43 ומעלה. נתונים אלו ממחישים כי כאשר הגיל עולה - הסיכוי יורד באופן דרמטי.

פרופ' טליה אלדר-גבע, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וגנטיקה של הפריון במחלקה להפריה חוץ גופית ב"שערי צדק", המשמשת גם כיו"ר ארגון איל"ה, (המאגד כ-450 אנשי מקצוע בתחום), אמרה : "כשליש מטיפולי ההפריה בישראל הם בקרב נשים מעל גיל 40. הסיבה היא שישראל היא המדינה היחידה בעולם המממנת טיפולים לנשים עד גיל 45 כמעט ללא הגבלה. שיעור ההצלחה בקרב נשים מעל גיל 43 הוא נמוך מאוד. לכן, כשמנתחים את הצלחת הטיפולים בכל המטופלות יחד, מגיעים לשיעורי הצלחה נמוכים שעליהם נמתחה לא פעם ביקורת.

31.3% מטיפולי הפוריות קרב נשים מתחת לגיל 35 מסתיימים בלידה אך רק 3.8% בקרב נשים בגיל 43 ומעלה

"עם זאת, ראוי להדגיש כי בכל הגילאים, הנתונים שלנו דומים לשאר העולם. חשוב לנו להביא לידיעת הציבור את הנתונים הללו כדי שנשים יוכלו לשקול להקדים את גיל ההורות על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה, גם להריון טבעי וגם של טיפולי ההפריה, במידת הצורך".

פרופ' ליאת לרנר-גבע, מרכזת מסד הנתונים הלאומי וחברת איל"ה, מסרה בעת הצגת הנתונים כי השאיפה היא שב-2017 "נתקרב למאה אחוז מחזורי טיפול מדווחים".

עוד נמסר כי אם במחזור טיפול נוצר רק עובר אחד, שיעור ההריונות היה נמוך ועמד על 7.3%. אם נוצרו לפחות 2 עוברים, ובכל זאת הוחזר רק עובר אחד (כדי למנוע הריון מרובה עוברים; במקרים כאלה בדרך כלל מקפיאים את העוברים הנוספים), הסיכוי להריון עמד על 21.9%. אם מחזירים 2 עוברים לרחם הסיכוי להריון עולה ל-25%, אבל גם הסיכון לסיבוכים הנובעים מהריון תאומים גדל. שיעורי הפגות גדולים יותר ומשקלי הלידה של תאומים ושלישיות נמוכים בצורה משמעותית לעומת הריונות עם עובר יחיד. שיעור המומים המולדים גבוה יותר בהריונות מרובי עוברים ובנשים מבוגרות.

בתדרוך לעיתונאים שבו נמסרו הנתונים השתתף ד"ר אלחנדו צ'אווס באדיולה (Dr. Alejandro Chávez Badiola), המנהל הרפואי והמייסד של מרכז הפוריות במקסיקו (New Hope Fertility Center), שבו בוצע טיפול ההפריה שהביא ללידת התינוק הראשון בעולם עם 3 הורים (בעזרת העברת גרעין הביצית). ביקורו בארץ נעשה ביוזמת איל"ה והוא הרצה בכינוס השנתי ה-59 של האגודה שנערך בתחילת השבוע בתל אביב. באירוע נכחו כ-600 רופאים וחוקרים בתחום.

ד"ר באדיולה סיפר: "באפריל האחרון חגג התינוק שיצרנו במעבדה לפני כשנה את יום הולדתו הראשון. הוא נולד למשפחה בריטית שטופלה בארה"ב. את ההפריה ביצענו במעבדה במקסיקו כיוון שהחוק בארה"ב לא מתיר עדיין להשתמש במשאבים פדרליים כדי לבצע זאת. לאשה שטופלה יש מחלה המאופיינת בפגם בחומר גנטי בציטופלזמה (נוזל התא) ולא בגרעין התא כמקובל במחלות גנטיות. לכן, אין למעשה דרך אחרת ליצור עוברים או תינוקות בריאים לזוגות שכאלה.

"יצרנו חמישה עוברים בתהליך של העברה גרעינית באופן הבא: ביצית האם הופרתה מזרע של האב ולאחר ההפריה, לפני שהביצית המופרית החלה בחלוקה של התאים ליצירת העובר, גרעין תא הביצית המופרת הועבר במעבדה לביצית של תורמת, אחרי שהגרעין הוצא ממנו. התוצאה היא ביצית מופרית המכילה מטען גנטי משלושה הורים: האם והאב הביולוגים, וחומר גנטי מהציטופלזמה של התורמת – לכאורה, ההורה השלישי בתהליך".

עוד נמסר בתדרוך, כי איל"ה דורשת שנוכח העובדה כי טיפולי IVF כרוכים בסיכונים שונים, שעלולים להיות בעלי השלכות ארוכות טווח למטופלות ולילדים שייוולדו, חייבים סיכונים אלו להיות נושא לדיון בין הרופא והמטופלת. לדברי הארגון, על הרופא להפנות את תשומת לב האשה לפרטיהם המופיעים בטופס הסכמה מדעת שעליו היא חותמת בטרם הטיפול.

"לאור הסיכונים ולאור שיעורי ההצלחה הנמוכים כשגיל האישה מתקדם, עמדת איל"ה היא שיש להימנע מטיפולים חסרי תוחלת, שהוגדרו כטיפולים עם סיכוי של פחות מ-1% ללידה. כל עוד אין שינוי בחוק, אין הרופאים המטפלים וקופות החולים יכולים לסרב לטפל, גם במקרים חסרי תוחלת. עצם הסכמת הרופאים, לעיתים בניגוד לעמדתם האישית, לתת טיפול במצבים שהם חסרי תוחלת, עלולה לקבע את המטופלת בנתיב האשליה ולטפח בה תקוות שווא שעלולה להגיע בנסיבות מסוימות עד לכדי הונאה והולכת שולל", ציינה האגודה.

"חברי האגודה ממליצים לשקול להעביר את התקציב לדברים חשובים ומוצלחים יותר כמו שימור פוריות לנשים עם רזרבה שחלתית נמוכה בשלב ראשון, ושימור פוריות 'סוציאלי' בכלל. הגשנו המלצה בנושא הזה לוועדת סל הבריאות".

נושאים קשורים:  חדשות,  האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה),  מחזורי טיפול,  IVF,  סיכונים
תגובות