חדשות

צמח מדברי הגדל בערבה עשוי להפחית בעתיד את השימוש בכימותרפיה

החוקרים הוסיפו מיצוי של "הכוכב הריחני" לתאי סרטן בעכברים וכעבור 48-24 שעות בלבד, מחצית מהתאים מתו מבלי לפגוע בתאים בריאים

כוכב ריחני, Asteriscus graveolens. צילום: מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

צמח שגדל באזור הערבה המדברי עשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בתרופות כימותרפיות ולצמצם את הגידולים הסרטניים ללא פגיעה בתאים בריאים. כך נטען בשני מחקרים שנעשו במרכז המחקר והפיתוח (מו"פ) ערבה תיכונה וצפונית ועליהם דווח בכתב העת International Journal of Molecular Sciences השוויצרי.

שמו של הצמח שעמד במרכז המחקרים הוא "הכוכב הריחני" - שמו המדעי: Asteriscus graveolens. את המחקר החדש שנעשה בתחנת המחקר יאיר בערבה התיכונה הובילה ד"ר ריבקי אופיר, ממרכז מדע ים המלח והערבה - שלוחת ערבה תיכונה. היא חוקרת חומרים ייחודיים בצמחי מדבר שהם בעלי ערכים רפואיים והניסויים בהם נעשים לשם ריפוי סרטן.

ד"ר אופיר: "חולים רבים מתמודדים כיום עם טיפולים תרופתיים קונבנציונליים למיגור תאים סרטניים. במקרים רבים אכן מושגות תוצאות חיוביות אך הנזק שגורמות התרופות הכימותרפיות, כחלק מהליך הריפוי, הרסני לא רק לתאי הסרטן אלא גם לתאים הבריאים בגוף האדם.

"מטרת המחקר היתה למצוא את החומרים בצמח המדברי שאחראים על הפעילות האנטי סרטנית של הצמח, בתקווה שישמשו בסיס לפיתוח תרופה חדשנית לטיפול בסרטן. במקביל, ניתן יהיה לפתח פרוטוקול להנבטה וגידול של הצמחים כך שיכילו את החומרים הפעילים בכמות המרבית".

במהלך המחקר בוצע ניסוי בתאים סרטניים של עכברים חולים בלימפומה. לתאים הוסיפו החוקרים מיצוי של הצמח בריכוז של כ-3 מיקרוגרם/מ"ל. המיצוי - השריה של עליו הגרוסים עם אתיל אצטט - נעשה במעבדה של פרופ' נתיב דודאי, בנווה יער.

כעבור 48-24 שעות בלבד מהוספת המיצוי של אותו צמח מדברי לתאי הסרטן, לפחות 50% מתאי הסרטן מתו. תהליך דומה עם תאים בריאים לא גרם נזק לתאים.

החוקרים הראו על ידי שימוש במאגרי מידע כי התהליכים שהתרחשו במעבדה בתגובה בין מיצוי "כוכב ריחני" לבין תאי הסרטן בעכבר דומים מאוד לתהליכים המאפשרים לחומרים כימותרפיים קונבנציונליים להילחם בתאי סרטן של האדם.

במחקר מתקדם יותר מצאה ד"ר אופיר כי שילוב של מיצוי אותו צמח בריכוזים הנעים בין 10-1 מיקרוגרם למ"ל, עם חומרים כימותרפיים מקובלים, מאפשר להפחית את הריכוז של החומרים הכימותרפיים עד כדי 50% ועדיין לא לפגוע ביעילות ההרג של תאי סרטן. ייתכן ששילוב כזה יפחית את הנזק לתאים בריאים בזמן הטיפול כימותרפי.

עוד מעריכים החוקרים כי ייתכן שבעתיד נזכה לראות את הצמח הזה מתלווה לטיפולים הכימיים המשמשים כיום כתרופות להריסת תאים סרטניים. הכוכב הריחני המדברי מכיל חומרים שהורגים תאים על ידי הפעלת מנגנון האפופטוזיס, התכנית הגנטית של מות התאים, רק בתאי סרטן ולא בתאים בריאים. הפעילות היא סלקטיבית: החומרים שבצמח מבחינים בין תא חולה לבין תא בריא, כך כמעט שאין פגיעה בתאים בריאים.

שני המחקרים מומנו על ידי משרד המדע והטכנולוגיה כחלק מעבודת תזה של הסטודנטית הירדנית זאינאב טיה שלמדה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לתואר שני MSc.

ד"ר אופיר אמרה השבוע: "תוצאות המחקר משמחות מאוד. אמנם זה מחקר ראשוני שעדיין לא נוסה בבני אדם ואיננו יודעים עדיין לאילו סוגי סרטן יוכל לסייע אבל נראה שהפוטנציאל ברור כי הצמח המדברי הזה, הכוכב הריחני, מכיל ערכים רפואיים. במידה שאחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בנושא הזה, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה".

נושאים קשורים:  הכוכב הריחני,  ד"ר ריבקי אופיר,  טיפול אנטי סרטני,  כימותרפיה,  תחנת מחקר,  פרופ' נתיב דודאי,  חדשות
תגובות