תומכן בשופכן

הקלה על תסמינים לאחר החדרת תומכן לשופכן

החוקרים בדקו באמצעות מחקר מבוקר אקראי את היעילות של התרופה sildenafil להקלה על תסמינים המופיעים לאחר החדרת תומכן חד צדדי לשופכן אצל גברים

השתלת תומכן, צנתור (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בדק את התפקיד של התרופה sildenafil בהקלת התסמינים הקשורים לתומכן בשופכן. החוקרים ביצעו מחקר מבוקר אקראי בין מרץ 2014 לנובמבר 2016. במחקר נכללו גברים מבוגרים שעברו החדרת תומכן חד צדדי לשופכן לאחר אורטרוסקופיה. החוקרים לא כללו מטופלים שנטלו PDE5-Is, חסמי אלפא או תרופות אנטיכולינרגיות, מטופלים עם התווית נגד ללקיחת sildenafil או כאלה שפיתחו סיבוכים לאחר הניתוח.

המשתתפים במחקר חולקו בצורה אקראית, באמצעות מעטפות סגורות, לאחת משתי קבוצות (קבוצה S וקבוצה C). מטופלים מקבוצת ה-S קיבלו sildenafil citrate במינון של 50 מ"ג פעם ביום. מטופלים מקבוצת ה-C היוו את קבוצת הביקורת. כל המשתתפים במחקר התבקשו למלא את השאלון USSQי(ureteral stent symptom questionnaire) לאחר שבועיים מהחדרת התומכן. התוצא המרכזי שנבדק היה ההבדל בציון ה-USSQ הכולל בין הקבוצות. התוצאים המשניים שנבדקו היו סבילות לטיפול והבדלים בציון ה-USSQ לפי תת תחומים.

לאחר תחילת המחקר, 4 מטופלים (7.3%) מקבוצה C הפסיקו את השתתפותם בעקבות תסמינים חמורים ושני מטופלים (3.6%) מקבוצה S הפסיקו את השתתפותם בעקבות כאבי ראש וסחרחורות. האנליזה הסופית כללה 46 מטופלים מקבוצה C ו-48 מטופלים מקבוצה S.

תוצאות המחקר הראו כי ציון ה-USSQ הכולל והציונים לפי תתי תחומים (למעט ביצועים בעבודה) היו נמוכים באופן מובהק בקרב קבוצה Sי(P< 0.001). כמו כן, נמצא כי משתתפים מקבוצה C סבלו יותר באופן מובהק מצריבה ודחיפות במתן שתן בהשוואה למשתתפים מקבוצה Sי(P= 0.012 ו-0.007, בהתאמה). שלושה משתתפים מקבוצה Sי(6.25%) סבלו מתופעות לוואי קלות וחולפות (קשיי עיכול, הסמקה ודלקת באף [rhinitis] – כל מטופל סבל מתופעה אחת בלבד), אך הם המשיכו עם הטיפול.

החוקרים הסיקו כי sildenafil יעיל ונסבל בצורה טובה כאפשרות טיפולית להקלת התסמינים הקשורים להחדרת תומכן לשופכן אצל גברים.

מקור: 

Tharwat, M. et al. (2018) World Journal of Urology 36,11.

נושאים קשורים:  תומכן בשופכן,  סילדנפיל,  איכות חיים,  תסמינים,  מחקרים
תגובות