מגזין

הלב השבור של רופא הלב הנודע

אילו חי עימנו היום היה חוגג את יום הולדתו ה-96, אך בשנת 2000 שם קץ לחייו לאחר שמוסד רפואי שהקים ונועד לסייע לחולי לב נזקקים - קרס. קווים לדמותו של ד"ר רנה פבלורו, חלוץ ניתוחי המעקפים

בגוגל ציינו את יום הולדתו של הקרדיולוג פורץ הדרך

ביום שישי האחרון, 12 ביולי, חלק מנוע החיפוש גוגל כבוד לקרדיולוג הנחשב לחלוץ ניתוחי המעקפים, ה-By-Pass. בדף הכניסה הופיע "דודל" - הלוגו של גוגל - שבו נשתלו איור של לב ותמונתו של הרופא - ד"ר רנה חרונימו פבלורו (René Gerónimo Favaloro). הסיבה ל"דודל": אילו חי עימנו עתה היה חוגג את יום הולדתו ה-96. אלא שבשנת 2000, כאשר היה בן 77, שם קץ לחייו, מיואש מכך ש"קרן פבלורו" - מוסד רפואי שהקים בארגנטינה מולדתו ונועד גם כדי לסייע לחולי לב נזקקים לעבור ניתוחי מעקפים - קרסה במשבר הכלכלי העמוק שפקד את ארצו.

פבלורו היה רופא כפרי בארגנטינה ולאחר מכן חוקר ומנתח ב"קליבלנד קליניק" שבו פיתח את ה-BPAS – ניתוחי המעקפים שהצילו חולי לב רבים. עוד כרופא בראשית דרכו הקדיש חלק גדול מחייו לשיפור איכות הרפואה באזור מגוריו, הרחק מהבירה. את התואר דוקטור קיבל בשנת 1949 באוניברסיטת לה פלאטה.

ד"ר רנה פבלורו. צילום: ויקימדיה

במקום להתמקד ולעשות קריירה ברפואת הלב, תחום שבו הצטיין עוד כסטודנט, החליט פבלורו לשמש כרופא כפרי בקהילה חקלאית קטנה. הוא החזיק במשרה זאת 12 שנים והקדיש ממרצו וידיעותיו לרפואה מונעת

אלא שבמקום להתמקד בשלב זה ולעשות קריירה ברפואת הלב, תחום שבו הצטיין עוד כסטודנט, החליט פבלורו לשמש כרופא כפרי בקהילה חקלאית קטנה. הוא החזיק במשרה זאת 12 שנים והקדיש ממרצו וידיעותיו לרפואה מונעת. הוא אף הקים בנק דם נייד, ראשון באזור נידח זה, ובנה חדר ניתוח שבו הכשיר אחיות כלליות וכירורגיות. את התקופה הזאת בחייו תיאר בספרו "זכרונותיו של רופא כפרי".

במקביל לא איבד את התעניינותו ברפואת הלב וב-1962 הגיע ל"קליבלנד קליניק", שם עבד לצד כמה מהרופאים המוערכים ביותר באותה התקופה, ביניהם פרופ' מייסון סונס, ווילם קולף ודונלד אפלר.

מימין, פרופ' מייסון סונס וד"ר פבלורו. קולגות ב"קליבלנד קליניק", 1970

סונס תיאר אז פרוצדורה בשם רה-וסקולריזציה אצל מטופל שעבר אצלו ניתוח ב"שיטת וינברג" שבע שנים קודם לכן. הטכניקה הזו בוצעה באלפי מטופלים, אלא שד"ר פבלורו הבחין בתופעות הלוואי שלה - פקקת שלאחר הניתוח, ובעקבות זאת הופסק השימוש בה.

כך עלה הרעיון לשיטה חלופית וד"ר פבלורו הניח את אבן היסוד לביצועה: שיטה חלופית של רה וסקולריזציה עקיפה כדי לחבר חלקים של עורק סתום ולעקוף את החסימה. ב-9 במאי 1967 ביצע ד"ר פבלורו את ניתוח המעקף הראשון מסוג זה. המטופלת היתה בת 51 שאובחנה עם חסימה מוחלטת של שליש מהעורק הכלילי הימני.

ב–1968 שילבו ד"ר פבלורו ועמיתיו טכניקה של רה-וסקולריזציה עם החלפת שסתום לטיפול בהפרעה בחדרים, וביצעו את ניתוח המעקפים הראשון בעולם לחולה שלקה באוטם לב חריף. עד אותם ימים מחלת לב נחשבה למחלה סופנית

שמונה ימים לאחר מכן אישר פרופ' סונס באמצעות בדיקת אק"ג כי הניתוח היה מוצלח. עברו 20 ימים נוספים ואק"ג חדש הראה חזרה מלאה של העורק לתפקוד נאות.

ב-1968 שילבו ד"ר פבלורו ועמיתיו טכניקה של רה-וסקולריזציה עם החלפת שסתום לטיפול בהפרעה בחדרים, וביצעו את ניתוח המעקפים הראשון בעולם לחולה שלקה באוטם לב חריף. עד אותם ימים מחלת לב נחשבה למחלה סופנית.

בשנת 1971 חזר פבלורו לארגנטינה והקים את "קרן פבלורו" שנועדה לשמש כמרכז רפואי דומה ל"קליבלנד קליניק", עם פעילות שהתבססה על מחקר לצד הוראה ופעילויות קליניות. המרכז סיפק מנתחים מאומנים וציוד מודרני לטיפול בכל החולים, בין שיכלו להרשות לעצמם טיפול יקר שכזה או לא. בנוסף ייסד מערכת חינוך אינטנסיבית למנתחים ולקרדיולוגים מכל רחבי אמריקה הלטינית.

ב-29 ביולי 2000 הסתגר ד"ר פבלורו המיואש בחדר השירותים שבביתו הפרטי והתאבד ביריית אקדח ישירות ללב. הזעזוע היה כבד. בביתו נתגלו לאחר מכן שבעה מכתבים שהותיר אחריו. תוכנם הובא לידיעת הציבור הדרגתית, מאחר שהממשלה ניסתה להסתיר זאת. באחד המכתבים, שהופנה ישירות לנשיא ארגנטינה דאז פרננדו דה לה רואה, ביקר קשות את מערכת הבריאות הארגנטינית.

ד"ר דנטון קולי ממכון הלב בטקסס ספד לו: "איבדנו את אחד התורמים החשובים והמשמעותיים ביותר לתחום שלנו. אף על פי שהוא עצמו היסס מלשאת בתואר 'אבי ניתוחי המעקפים של עורקי הלב', הוא המנתח שצריך לתת לו את הקרדיט של החדרת ניתוח המעקפים הכליליים לזירה הקלינית"

באותם ימים קופות החולים הפסיקו להעביר את תשלומיהן לקרן וכך היא נקלעה לחובות ענק. הוא פנה לממשלה כדי שתיקח אחריות ותממן את חובות הקופות החולים, בעיקר את חובותיה של קופת החולים הממלכתית, אך הממשלה התעלמה מפניותיו ולא נענתה לבקשותיו. מצבה הכלכלי הקשה של הקרן רק המשיך להחמיר. הוא עצמו נקלע לחובות כבדים בנסיונו להצילה.

בהמשך הודיע בנוסח ברור שלא ניתן לפרשו אחרת כי החליט לשים קץ לחייו כיוון שחשב שזו הדרך היחידה שהגורמים הפוליטיים ידאגו למערכת הבריאות ולקרן בפרט. "אני עובר", כתב, "את אחד הרגעים הקשים בחיי. לקרן בעיות כלכליות קשות. בתקופה האחרונה אני ממש קבצן. עבודתי היא להתקשר ולדפוק על דלתות כדי לגייס סכום כסף אפילו קטן שיאפשר לנו להמשיך בעבודתנו".

ד"ר דנטון קולי ממכון הלב בטקסס ספד לו באתר המכון: "איבדנו את אחד התורמים החשובים והמשמעותיים ביותר לתחום שלנו. אף על פי שהוא עצמו היסס מלשאת בתואר 'אבי ניתוחי המעקפים של עורקי הלב, הוא המנתח שצריך לתת לו את הקרדיט של החדרת ניתוח המעקפים הכליליים לזירה הקלינית".

ועוד כתב ד"ר קולי: "כמנתח ייזכר ד"ר פבלורו על כושר ההמצאה והדמיון שלו, וכאדם שהביע באומץ גם את הדעות הבוטות על מולדתו ומתח ביקורת על הממשלה בתקופות האפלות - הוא ייזכר בחמלה ובחוסר אנוכיות.

"זכיתי להכיר את ד"ר פבלורו ולומר שהוא היה ידידי. הוא היה הראשון לשכנע את עולם כירורגיית הלב כי רה-וסקולריזציה ישירה היא דרך לא רק לשפר את בריאותם של המטופלים אלא גם להעניק להם הארכת חיים. למנתחי הלב וכלי הדם שהנחה והדריך סיפק אמצעים לשיפור הבריאות ואיכות החיים של אינספור חולי לב ברחבי העולם".

רנה פבלורו פרסם יותר מ-300 עבודות מחקר ברפואה וכן שני ספרים שעסקו בחקר חייו של חוסה דה סן מרטין, הגיבור הלאומי של ארגנטינה. הוא כתב גם שתי אוטוביוגרפיות ואת הספר "דון פדרו והחינוך" שבו הציג את מחשבותיו על החינוך ההומניסטי ופירט הצעות למחנכים. בספר זה הוא מתח ביקורת נוקבת על מוסדות הלימוד הפורמליים. "אלה", אמר, "אמורים לעורר את סקרנות התלמידים ולא לכבות אותה".

חובה גם לציין כי מאז 1994 הוכנסה לשימוש לצד ניתוחי המעקפים גם החדרת תומכנים (סטנטים) בהליך הצנתור. תחילה הוא בוצע רק דרך המפשעה וכיום גם יכולים לבצע זאת דרך הזרוע. כך פותחים סתימה ושומרים לאחר מכן על האזור מפני סתימה מחודשת.

נושאים קשורים:  ד"ר רנה פבלורו,  ניתוח מעקפים,  מגזין,  חדשות,  רה-וסקולריזציה,  קרדיולוגיה
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2019, 11:18

קראתי בעצב ותיסכול והבנה ואמפטיה את סיפור חייו הטראגי של חלוץ ניתוחי הלב. וכמה אירוני סוג ודרך מותו. אירוניה אכזרית והזויה. ודרך מותו בוודאות לא שינתה מאומה. טרגי טרגי טרגי. אבל מצד שני ראיתי ברופא זה שהלך עם המסירות שלו עד הקצה את מה שרפואה ורופאים צריכים להיות . מסורים עד אין קץ עבור מטופליהם הלקוחות שלהם. רופאים שנמצאים בתקפיד כשליחות ומסירות ובאמת באמת באמת אחכפת להם מהמטופלים ויעשו עד אין קץ כדי לתת את הטיפול הראוי ביותר. צר לי להגיד את מה שאני ראיתי מניסיון חיי. פגשתי במדינת ישראל רופאים שהם ההפך ממה שמקצוע הרפואה צריך להיות .רופאים בעלי אגו נרקסיסיטים עם סינדרום אלוהים שנמצאים בתפקיד רק לצבור הון מוניטין ושוב הון . תאבי בצע. ובעצם פגשתי את האנשים הכי לא מתאימים להיות רופאים. פגשתי יותר מידי במהלך השנים . וזה לא בגלל שאני תובענית בדרישות שלי ועם דרישה לרמה מיקצועית וערכית ומוסרית גבוהה. אלא זה הסוג שיש בארץ. פגשתי את הרופאים הן כעובדת במערכת .... והן כלקוחה... זוועה זווע ה זוועה.... משהו בארץ בעייתי. מי שהולך למצקוע הזה בארץ זה האנשים הכי לא מתאימים. עם השנים צברתי בוז ותיעוב לכל זה הלובש חלק לבן. וזה מניסיון חיי. לכו תילמדו מהמקרה הקיצוני והטראגי מה זה להיות באמת רופא שמבין באמת את המקצוע שלו!!!!! מקצוע שכולו שליחות וטיפול ראוי כלפי מטופלים. ומה יש בארץ? ניסויים בבני אדם.... תאבת בצע של רפואה פרטית מבישה.... טיוחים של רשלנויות . אלוהים אלוהים מתי הקארמה הנקמנית תעניש את אלו שלא ראויים לתפקיד הכה חשוב . עד מתי עד מתי ?????????????

אנונימי/ת
19.07.2019, 13:42

מול מכתבך העלוב!!! הפוגעני !!1 והמכפיש !!! יש 10,000,000 מכתבים ואף יותר, המהללים משבחים ומעריצים ,את הרופאים המקדישים את זמנם מרצם , כוחם ,ויכולתם כדי לתת מזור , חיים , בריאות , תמיכה וכל אשר יצטרך לכל אדם באשר הוא , כאן בארץ במדינת ישראל . טלי קורה מבין עינייך , ואחרי שתראי מה קורה לרמת הרפואה בשאר מדינות בעולם - תחבקי אותנו חיבוק עז.

אנונימי/ת
19.07.2019, 14:23

היות שמורגל/ת גם בתגובות האלו . והבעיה היא שאני מתוככם.... ועם השכלה ברפואה ובפסיכולוגיה קלינית . כן כן . יודעת בדיוק שכאשר את/ה מגיב /ה ככה .כמה מה שכתבתי קשור אליך . אני יודעת בדיוק מה קורה בעולם. לא גדלתי פה . ברוך השם. למדתי רפואה ברוך השם לא בארץ. יודעת בדיוק מה קורה בעולם. ואנחנו ישראפריקה. יש לך עם שאין לו נקודת השוואה. וחושב שמה שהוא מקבל פה זה הכי טוב. אז כל מילה היא אמת. וכל מה שכתבתי זה עוד באופן רך ועדין . המצב פה רע. אני יודע/ת בדיוק מה קורה ...אני מבפנים . אותי אי אפשר לרמות לשקר לטייח להערים עלי. הקארמה נקמנית. כל איש מקצוע רפואי ראיתי במהלך השנים שהכל חוזר כמו בומראנג. יחס איכותי אנושי ,הרופא קיבל את זה בחזרה.
על כל יחס של חוסר מקצועיות טיוח רשלנות, אדישות חוסר אכפתיות ...קיבל אותו הדבר בחזרה. אני מבפנים . ועוד היתי עדין/ה. מביש מה שקורה פה. אם יש אחד אחוז ראויים זה לא מבטל את הרוב. ראיתי מספיק . במקום להפיק לקחים . לקחת אחראיות להגיד נכון יש משהו בדבריי.. אז מה מה התגובה? התקפה .כפי שציינתי בוז ותיעוב. ישראאפריקה !!!!

אנונימי/ת
19.07.2019, 14:23

ברוב המקרים את אכן צודקת לצערנו

אנונימי/ת
19.07.2019, 23:31

מה שאת כותבת זה כל כך מדויק....... את גם כותבת אפילו בעדינות רבה ועדיין מצליחה לשקף את המציאות החמורה. ברשותיך אנסה לדייק ולכוון את הביקורת הכל כך נכונה לקומץ רחב של אשמים במערכת שהם אלה שמשום מה הגיעו ומגיעים לעמדות הניהול הן בסקטור הרפואי והן בסקטור האדמיניסטרטיבי במשרד הבריאות, בבתי החולים ובקופות החולים. קיים כשל מנהלי חמור ביותר כאשר הרמאים והמושחתים מגיעים לעמדות המפתח ומשם לא רק מבצעים את זממם אלא שגם מחנכים ומדביקים את דור ההמשך באותו פגם. חלק מהאנשים האלה הם ממש הזויים וחושבים שהם באמת מוכשרים. מישהו מתחום הבקרה במשרד הבריאות סיפר לי שלכמה מהם יש "יער" של קברים על שמם. יישר כוח ואל תשימי למגיבים נדגך.

21.07.2019, 01:10

מסכים עם כל מילה

אנונימי/ת
19.07.2019, 14:35

כתבה מדהימה , תודה

אנונימי/ת
19.07.2019, 14:53

רופא הומניסט מדען ואיש רוח דגול

אנונימי/ת
19.07.2019, 19:29

הכתבה החזירה אותי 40+ שנים לאחור עת בהיותי סטודנטית לרפואה התמכרתי לספרו הנפלא והמרתק של פבלורו על ניתוחי מומי לב בילדים והעקרונות הפיזיולוגיים שלהם. .זכרתי את שמו לאורך השנים למרות שאינני בתחום כלל, אך לא ידעתי על פעילותו ההומניסטית המרשימה שפורטה להלן . אכן שמור לו מקום של כבוד בפנתאון הרפואה העולמית.

אנונימי/ת
19.07.2019, 19:29

הכתבה החזירה אותי 40+ שנים לאחור עת בהיותי סטודנטית לרפואה התמכרתי לספרו הנפלא והמרתק של פבלורו על ניתוחי מומי לב בילדים והעקרונות הפיזיולוגיים שלהם. .זכרתי את שמו לאורך השנים למרות שאינני בתחום כלל, אך לא ידעתי על פעילותו ההומניסטית המרשימה שפורטה להלן . אכן שמור לו מקום של כבוד בפנתאון הרפואה העולמית.

אנונימי/ת
20.07.2019, 20:02

רופא ואדם גדולבכל המובנים .איפה הוא ואיפה הקרדיולוג העלוב העבריין רוטשטיין ??

21.07.2019, 12:27

זכיתי להכיר מקרוב את פרופ' פבלורו בחייו. איש יקר וכירורג נדיר.
הוא היה ידיד אמת של ישראל ושל מנתחי הלב פרופ' בורמן, פרופ' גור ופרופ' וידנה (יבל"א). התחבר אתנו המתמחחים ללא כל משוא פנים.
היה מרשים בהופעתו - גבה קומה ויפה תואר, היה ידידותי להפליא וצנוע למרות המוניטין הרב שהלך לפניו.
מותו בטרם עת ונסיבות מותו הכה אותי ואת כל מנתחי הלב בצער רב מאוד.
חבל על דאבדין