דעות

הצורך בשינוי ברמה הפוליטית הוא ברור ודחוף - הפעם הצביעו לבריאות

המפלגות שהיו בשלטון בעשור האחרון עשו כמיטב יכולתן לסרס ולהטות את קבלת ההחלטות המקצועית ואת התכנון ארוך הטווח, והתוצאות בדמות ריסוק שירותי הבריאות הציבוריים ניכרות

שחיקה בקרב רופאים. אילוסטרציה

מצבה של מערכת הבריאות עגום והוא הולך ומידרדר. ההשקעה של המדינה בבריאות כאחוז מהתמ"ג יורדת לעומת המקובל במדינות המפותחות וכך גם מספר הרופאים והאחיות, מספר המיטות לנפש בבתי החולים, ומגמת השיפור בתוצאות הבריאות, עליה היתה גאוותנו, נעצרה. הזמן העומד לרשות המטפלים למגע אמיתי עם המטופלים מתקצר, הביורוקרטיה חוגגת, האמון של הציבור במערכת הציבורית פוחת והוא פונה לרפואה הפרטית לקצר תורים. מעשי אלימות להם נחשפים עובדי בריאות, חלקם נובע מתסכול של אנשים בשעתם הקשה, נעשים שכיחים.

מגמות אלו ילכו ויואצו עם התייקרות הטכנולוגיות והזדקנות האוכלוסיה, ומערכת הבריאות הציבורית צועדת בבטחה לאי ספיקה. איך זה קורה במערכת שבה ההון האנושי הוא מהטובים שיש, אנשי מקצוע מעולים וחרוצים?

סקר שערך משרד הבריאות לפני שנה וחצי ועליו ענו עשרות אלפים מעובדי מערכת הבריאות איתר שחיקה בעבודה ברמה גבוהה מאוד. השחיקה, מצב המשלב תשישות פיזית, קוגניטיבית ורגשית עם תחושות ניכור וכישלון, נמצאה בקרב רופאים ואחיות ככזו המחייבת התערבות דחופה.

הסיבות העיקריות לשחיקה קשורות לתנאי סביבת העבודה, לביורוקרטיה הפנימית, לקונפליקטים במקום העבודה ולחוסר האפשרות לאזן בין הבית לעבודה. הסקר, שהיה מעמיד דגל אדום בפני כל הנהלת ארגון עסקי, לא זכה כמעט להתייחסות. מה נעשה מאז על ידי משרד הבריאות ועל ידי ארגוני הבריאות כדי להתמודד עם התופעה המסוכנת הזו? מעט מאוד. כדי להתמודד עם שחיקה בקרב עובדים דרושים מנהלים שאכפת להם, בעלי יוזמה, הרוצים ומסוגלים לשנות את תהליכי העבודה המסורבלים במערכת ולהעמיד את חוויית העובד במרכז, כדי שהטיפול והשירות שהוא מעניק למטופל יהיו מיטביים.

למרבה הצער, המנהלים במערכת נבחנים היום במדדים אחרים - שיווקיים, תקציביים ומקצועיים, שהקשר בינם לבין האיכות האמיתית של השירות הרפואי מקרי בהחלט. מתי כבר נבחן מנהל בשביעות הרצון של עובדיו? מנהלים שבאו מקרב אנשי המקצוע, רופאים ואחיות בעיקר, כבר מזמן אינם עוסקים גם במקצועם הקליני, והיכרותם והבנתם את מצוקת המטפלים בשטח קטנות. אם המנהל הבכיר היה ממשיך לעסוק במקצועו, במחלקה או במרפאה, ומכיר את המציאות העכשווית, הרצון והיכולת לשפר ולתקן היו ממשיכים לבעור בו. המודל הזה, של בכירים שממשיכים לחוות ולהכיר את השטח, כמו המודל של מפקדים בחיל האוויר שממשיכים לטוס עם הטייסים הצעירים, חסר מאוד במערכת הבריאות היום.

על חטא הנתק הזה שבין ההנהלות לשטח נוסף פשע הפוליטיזציה של השירות הציבורי, וכאן הדברים נוגעים בכל השירותים הציבוריים שעבורם אנחנו משלמים מסים ולהם אנחנו זכאים. מעורבות הפוליטיקאים במינויים ובהחלטות מקצועיות בשדרה הבכירה של שירות המדינה מותירה במערכת את אומרי ההן וחסרי עמוד השדרה המקצועי. כדי שיהיו רפואה טובה ונגישה, תחבורה מפותחת, חינוך איכותי ורווחה מתפקדת, דרושים פוליטיקאים שיאפשרו לאנשי המקצוע המעולים שיש במערכות האלו לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב, עם תמיכה וגיבוי. כסף אמנם חסר למערכת היום, אבל זה לא רק כסף: זה הרצון הטוב לגעת בעובדים ולהחזיר להם את הנשמה והנשימה, כדי שיוכלו לתת שירות מיטבי לציבור.

לקראת הבחירות הקרובות, הבוחר צריך לשאול את עצמו: איזו מפלגה תשקם את שירותי הבריאות הציבוריים ומה עשתה בעבר בתחום? למפלגות שהיו בשלטון בעשור האחרון בהחלט אין במה להתגאות, נהפוך הוא: רובן עשו כמיטב יכולתן לסרס ולהטות את קבלת ההחלטות המקצועית, את התכנון ארוך הטווח, והתוצאות בדמות ריסוק השירותים הציבוריים מורגשות על ידינו כאזרחים בחיי היומיום. אם חפצי חיים אנו, בבריאות כמו בחינוך, רווחה ותחבורה, הצורך בשינוי גם ברמה הפוליטית הוא ברור ודחוף.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  בחירות 2019,  מערכת הבריאות,  שחיקה
תגובות
אנונימי/ת
16.08.2019, 11:39

אני מצביעה לו.

האם יש מישהו מביניכם חברי הרופאים שמאמין להבטחות הפוליטיקאים???

אנונימי/ת
16.08.2019, 16:07

יואב יופי.
האם תוכל לערוך טבלה המשווה בין בין המפלגות השונות בפרק הבריאות במצע?
עם איזה שהוא מדד של היתכנות

אנונימי/ת
16.08.2019, 16:07

יואב יופי.
האם תוכל לערוך טבלה המשווה בין בין המפלגות השונות בפרק הבריאות במצע?
עם איזה שהוא מדד של היתכנות

אנונימי/ת
16.08.2019, 16:07

יואב יופי.
האם תוכל לערוך טבלה המשווה בין בין המפלגות השונות בפרק הבריאות במצע?
עם איזה שהוא מדד של היתכנות

17.08.2019, 01:12

סוף סוף אחד שאומר אמת ויש עמו אומץ לב

אנונימי/ת
17.08.2019, 08:36

כתבת בעדינות מדויקת...

אנונימי/ת
17.08.2019, 10:00

בקיצור אם אתם רוצים את אידלמן כשר בריאות מקצועי וישר במקום ליצמן הכושל והמושחת תצטרכו להצביע עבור מפלגתו של אביגדור ליברמן ( אין ברירה )