חדשות

משרד הבריאות בודק מה עשו קופות החולים עם התקציב לבריאות הנפש

קופות החולים מתוקצבות בכ-600 מיליון שקל בשנה עבור שירותי בריאות הנפש אבל סיור במחלקות הפסיכיאטריות מעלה תמונת מצב עגומה: תקנים לא מאוישים, תחזוקה נמוכה, צפיפות ומחסור במיטות

אשפוז במחלקה פסיכיאטרית. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות בוחן את היקפי הפעילות וההוצאות של קופות החולים בתחום בריאות הנפש, בקהילה ובמערך האשפוז ומבצע בימים אלה גם בקרה על איכות הנתונים שהתקבלו. בהתאם לתוצאות הבדיקה יוחלט על גיבוש הצעדים לשיפור השירותים וזמינותם.

ככל שיימצאו פערים בין התקצוב לבין השימוש בפועל בתקציב המיועד לבריאות הנפש, הקופות יונחו להרחיב את זמינות השירותים בהתאם. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר בכתבה שפורסמה ב"דה מרקר".

בדיווח נמסרו נתונים מתוך דו"ח שהוכן על ידי רופאים מארגון רופאי המדינה בהר"י, בראשות ד"ר זאב פלדמן, בעקבות סיור שקיימו באחרונה בבתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים ובמרפאות בריאות הנפש בקהילה. ד"ר פלדמן התייחס לרשמיו במאמר דעה שפורסם גם ב"דוקטורס אונלי". הרופאים ראו בסיורם רמת תחזוקה נמוכה במחלקות אשפוז, צפיפות מעל לתקן – במחלקות מסוימות שהו שישה אנשים בחדר שבו יש מקום לארבעה בלבד והיו שעות שבהן שני אנשים שכבו על מיטה אחת.

כך נמצא כי בבית החולים באר יעקב-נס ציונה לא מאוישים כיום 20 תקנים לאנשי צוות רפואי, בבאר שבע חסרים 12 תקנים, במעלה כרמל - 11, באברבנאל ומזור - 10 בכל אחד, באיתנים-כפר שאול - 6 ובלב השרון לא מאוישים 5 תקנים .

בסך הכל העריכה קבוצת הרופאים בעקבות הביקורים שערכה כי קיים חסר בכ-100 פסיכיאטרים במערכת הממשלתית. ד"ר פלדמן הזהיר כי החסר יחמיר עם יציאתם לגמלאות של מאות פסיכיאטרים בשנים הקרובות.

בהתבסס על מדגם שערך משרד הבריאות, נכון ל–2018, כך מדווח, משך ההמתנה לראיון אבחוני או לתור לפסיכיאטר בקופות החולים הוא 2–8 שבועות למבוגרים ו–2–16 לילדים ונוער. ההמתנה בין הראיון האבחוני לתחילת הטיפול אורכת בין חודש ל–52 שבועות. זמן ההמתנה הממוצע לתור לרופא - 40 יום ולפסיכותרפיה — 150 יום.

בדיווח נמסר כי במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש שנכנסה לתוקף ביולי 2015 קיבלו הקופות תוספת של כ-600 מיליון שקל לשנה לתקציבן לנושא זה, אבל "לא מעט גורמים חוששים כי הקופות לא הקצו את מלוא הכספים שקיבלו לתחום הזה והשתמשו בו ליעדים אחרים". זו הסיבה לכך שמשרד הבריאות מנהל בחודשים האחרונים בדיקה על אופן ניצול התקציב הנ"ל על ידי הקופות.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  בריאות הנפש,  קופות החולים,  הרפורמה בבריאות הנפש,  פסיכיאטרים,  מחלקות פסיכיאטריות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.11.2019, 17:51

על מה קופות החולים הוציאו את הכסף? בין היתר על ציוותי הבקרה והעירעורים על החיובים של בתי החולים וכדי לממן הקניבליזציה- משיכת רופאים, אחיות, עוסי"ם מבתי החולים הממשלתיים לקופות החולים .