הפטיטיס C

תרופות אנטי ויראליות ישירות כטיפול בהפטיטיס C בזמן הריון והנקה

חוקרים טוענים כי יש לשקול טיפול בהפטיטיס C גם במהלך הריון והנקה, על מנת למנוע העברה אנכית

בדיקות בהריון. אילוסטרציה

בשנים האחרונות ישנו מאמץ כלל עולמי להכחיד את וירוס ההפטיטיס C. לכן טיפול בזמן הריון הופך לעליון בסדר העדיפויות, כיוון שריפוי האם אמור להפחית את שיעורי ההעברה האנכית של הווירוס לעובר. עם זאת, היות וחסר מידע בנוגע ליעילות והבטיחות של תרופות אנטי ויראליות ישירות בזמן הריון, טרם הומלץ לנסות לרפא את הווירוס בזמן הריון פעיל.

מטרת החוקרים הייתה לספק סקירה של המידע הקיים כיום בנוגע לחשיפה אימהית, מעבר שלייתי והבטיחות של תרופות אנטי ויראליות ישירות, במהלך הריון והנקה.

החוקרים ביצעו סקירת ספרות, תוך התמקדות בהשפעותיו של הריון על חשיפה אימהית לתרופות אנטי ויראליות ישירות, המעבר בשלייה של תרופות אלו, בטיחות התרופות עבור האם והעובר במהלך הריון והבטיחות שלהן בזמן ההנקה.

החוקרים מצאו כי החשיפה לכל סוגי התרופות האנטי ויראליות הישירות מושפעת במהלך ההריון, בעיקר בזכות ההשפעות שיש להריון על ספיגה ומטבוליזם של תרופות. על אף שבמחקרים על חיות נראה כי מרבית התרופות עוברות דרך השלייה ובאמצעות חלב אם, רוב שילובי התרופות מראים פרופיל בטיחות משביע רצון. בנוסף, מכיוון שישנה ירידה מהירה בעומס הוויראלי לאחר תחילת טיפול, ועל מנת להימנע מהתקופה הקריטית של יצירת האיברים בעובר, ניתן להתחיל את הטיפול בסוף השליש השני להריון או בתחילת השליש האחרון.

החוקרים הגיעו למסקנה כי טיפול בהדבקה בהפטיטיס C במהלך הריון בהחלט אפשרי, היות ותרופות אנטי ויראליות ישירות הינן יעילות ביותר ותקופת הטיפול קצרה יחסית. לכן ישנו לדעתם צורך דחוף לחקור את התרופות הללו במהלך הריון והנקה, על מנת לקדם את האפשרות להכחיד את הווירוס.

מקור: 

Freriksen, J. J. et al. (2019). Alimentary Pharmacology & Therapeutics. https://doi.org/10.1111/apt.15476

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  היריון,  הנקה,  העברה אנכית,  מחקרים
תגובות