סרטן שלפוחית השתן

מטרות חדשות בטיפול בסרטן שלפוחית השתן

במחקר זה גילו החוקרים גנים עבורם קיימים טיפולים מכוונים בסרטן לא מפושט בשלפוחית השתן

מערכת השתן (אילוסטרציה)
מערכת השתן (אילוסטרציה)

הזלפה של Bacillus Calmette-Guerinי(BCG) לאחר הסרה של גידול הוא הקו הראשון הטיפולי בסרטן שלפוחית השתן מסוג Urothelial Carcinoma in Situ, הנגע שמקדים לשאת חודרת של שלפוחית השתן. הטיפול ב-BCG נכשל במעל 50% מהמקרים, וטיפול קו שני, כריתה שורשית של שלפוחית השתן, קשור בטיפול יתר והשלכות משמעותיות על איכות החיים. בהינתן הצורך בטיפולים משמרי שלפוחית, החוקרים זיהו שינויים גנטיים בסרטן הנ"ל אשר יכולים לנבא את התגובה לטיפול מכוון. מיקרו-דיסקציה בעזרת לייזר יושמה על 30 דגימות (25 של סרטן שאינו פולשני ו-5 דגימות ביקורת) מ-26 דגימות טריות-קפואות מניתוח כריתת שלפוחית שתן.

החוקרים ביצעו Next Generation Sequencing על 31 גנים. הדגימה הורכבה מגנים שמושפעים באופן תדיר בסרטן פולשני מסוג Nonpapillary, ומתמקדים בשינויים גנטיים שיכולים לחזות תגובה לטיפולים גנטיים מאושרים או לתרופות שנמצאות במחקר קליני.

מבין החולים עם סרטן שאינו מפושט, ל-92% הייתה לפחות מוטציה אחת שניתן להציע עבורה טיפול, בגנים הקשורים ל-TP53/מסלול התמיינות התא (MDM2) ב-72% מהמקרים, בגנים שקידדו לחלבונים משני כרומטין (ARID1A ו-KDM6A) ב-68% מהמקרים, בגנים הקשורים לתיקון נזק ב-DNAי(BRCA2 ו-ATM) ב-60% מהמקרים ומסלולים הקשורים ל-Phosphatidylinositol-3-kinaseי(ERBB2 ו-FGFR1) ב-36% מהמקרים.

מקור: 

Garczyk S. et al (2020). The American Journal of Pathology, Volume 190, Issue 2, 323 - 332;

נושאים קשורים:  סרטן שלפוחית השתן,  גנים,  Next-Generation sequencing,  מחקרים
תגובות