קורונה בישראל

המלצה להרחיב את בדיקות הקורונה בבתי אבות, בתי כלא ובכל המוסדות הסגורים

ועדה המייעצת למשרד הבריאות: יש לבצע שלוש בדיקות, אחת מדי חמישה ימים, על מדגם של עובדים ושוהים ללא תסמינים במוסדות הסגורים, אם אובחן בהם חולה

ההמלצה היא כדי למנוע, בין היתר, הדבקה של אנשים הנותנים שירות לקהל הרחב כמו קופאיות ומוכרים בחנויות מזון. בצילום: בדיקת חום לעובדת סופרמרקט/ פלאש 90

צוות מקצועי מטעם משרד הבריאות ממליץ להרחיב את הקריטריונים לביצוע בדיקות הקורונה, ולערוך אותן גם לנבדקים ללא תסמינים בבתי אבות, בתי כלא, מוסדות סיעודיים ובמסגרות סגורות נוספות שבהן התגלה חולה קורונה. יש לבצע בדיקות לכל מי שמציג תסמינים נשימתיים ושיעול.

את ההמלצות כתבו פרופ' רן בליצר, ד"ר עמית הופרט, פרופ' חיתאם מוחסן, רפי מירון, פרופ' סיגל סדצקי, ד"ר יאיר שינדל ופרופ' שוקי שמר. ההמלצה היא לאבחן כמה שיותר חולים שעלולים להדביק קבוצות נרחבות באוכלוסיה, לרבות צוות רפואי או סיעודי, אנשים הנותנים שירות לקהל הרחב כמו למשל קופאיות ומוכרים בחנויות מזון ואנשים המשתייכים למסגרות גדולות החיים בתנאי צפיפות.

חברי הוועדה המייעצת מבקשים לאבחן כמה שיותר חולים שעלולים להדביק אוכלוסיות מוחלשות, בדגש על צוות רפואי וצוות במוסדות הסיעוד והגריאטריה וכמה שיותר חולים שעלולים להדביק עובדים חיוניים וצוותי רפואה המטפלים בהם.

מההמלצות עולה, צוין בדיווח, כי במערכת בריאות מתחילים להכיר בכך שהמצב הקיים עתה איננו תואם את הצרכים בשטח, בייחוד את צורכי אוכלוסיות רחבות הנמצאות בסיכון חשיפה גבוה יותר בשל צפיפות, גיל ומצב רפואי וכן מגע אינטנסיבי עם חולים פוטנציאליים. על פי ההמלצות, יש לבצע שלוש בדיקות, אחת מדי חמישה ימים, על מדגם של עובדים ושוהים ללא תסמינים במוסדות הסגורים, אם אובחן בהם חולה.

הצוות ממליץ להגדיר עדיפויות לכל התוויה רפואית: מספר הבדיקות הנדרשות לכל קהל יעד ולהקצותן במדורג לפי מספר הבדיקות הכולל העומד לרשות המדינה. "הבדיקות יכולות לשמש ליותר ממטרה אחת. יש לשאוף להימנע משינויים תכופים בהתוויית הבדיקות עקב המשמעויות הלוגיסטיות והציבוריות", נכתב במסמך ההמלצות.

עוד ממליץ הצוות לסווג קבוצות בהתאם למצב התחלואה על פי החלוקה הבאה: אנשים שלא נחשפו לנגיף ולא נדבקו; אנשים שנדבקו ולא פיתחו תסמינים; אנשים שנדבקו ומציגים תסמינים קלים; אנשים שנדבקו וחולים קשים; אנשים שמתו מהמחלה; אנשים שנדבקו והחלימו.

לדברי חברי הוועדה המייעצת, יש לבלום את ההפצה באמצעות איתור מהיר ככל האפשר של אנשים שעלולים להפיץ את הנגיף: חולים, מגעים של חולים, ובעתיד אם יוחלט - מגעים עם חולים ובידודם. מטרת בדיקות לאיתור החולים היא לזהות ובמהירות גבוהה ככל האפשר את כל החולים כדי למנוע הדבקת אחרים ולאבחון מוקדם של אוכלוסיות שבסיכון, עבורן התערבות בשלב מוקדם של המחלה עשויה לשפר את הפרוגנוזה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מוסדות גריאטריים,  בתי כלא,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות