חדשות

כיצד השפיע משקה "אנרגיה" פלצבו על ילדים עם עודף משקל?

מחקר חדש, שיוצג לראשונה בכנס בבית החולים מאיר, בחן את השפעת פלצבו על יכולות גופניות של ילדים בעת מאמץ גופני

ילד שותה משקה אנרגיה. אילוסטרציה

מחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא וממצאיו יוצגו במהלך כנס החדשנות והמחקר השמיני שמקיים החודש בית החולים במתכונת "זום" מוכיח לראשונה את השפעת הפלצבו-מידע על יכולות גופניות של ילדים במשקל תקין וילדים עם עודף משקל והשמנה בעת מבחני מאמץ.

המחקר נעשה כחלק מעבודת הדוקטורט של ד"ר שירה אורן-פנטי בהדרכת פרופ' אלון אליקים, מנהל מערך הילדים ופרופ' דני נמט, מנהל מרכז הספורט לילדים ונוער במרכז הרפואי מאיר.

במחקר השתתפו 24 ילדים עם עודף משקל והשמנה ו-24 ילדים עם משקל תקין שהגיעו למעבדה פעמיים וקיבלו משקה שהוצג להם לעתים כמים ולעתים מים שהוצגו כמשקה אנרגיה (פלצבו).

תוצאות המחקר המפתיעות הראו: שתי הקבוצות, גם הילדים במשקל התקין וגם הילדים בעודף משקל והשמנה, חשבו שקיבלו משקה אנרגיה (פלצבו) והם הצליחו לרוץ משך זמן ארוך יותר והגיעו לדופק מקסימלי גבוה יותר במבחן המאמץ.

כשנשאלו למצבם במהלך המבחן, הם דיווחו שהם חשים נמרצים יותר. המאמץ  הגופני הנתפס אצלם היה נמוך משמעותית וזמן ההתאוששות היה קצר יותר באופן ניכר.

תוצאות המחקר מדגימות את ההשפעה יוצאת הדופן של פלצבו, מידע על יכולת הסיבולת של ילדים ועל התאוששותם במהלך פעילות ספורטיבית.

אפקט הפלצבו היה משמעותי גם בקבוצת הילדים במשקל התקין וגם בילדים הסובלים מעודף משקל והשמנה, ללא קשר לרמת הכושר שלהם.

תוצאות המחקר, ציינה ד"ר אורן-פנטי, מדגישות את העובדה שאם מעודדים ילדים כראוי הם יכולים לבצע פעילות גופנית טוב יותר ושניתן להשתמש במידע ובצורות עידוד אחרות לקידום פעילות גופנית אצל ילדים, במיוחד אצל אלה הסובלים מהשמנת יתר.

את כנס החדשנות והמחקר שיתקיים במהלך החודש במועדים שונים מוביל  ראש רשות המחקר במרכז הרפואי מאיר פרופ' מיכאל לישנר. השנה, כאמור, לאור מגבלות הקורונה הוא מתקיים במתכונת דיגיטלית ויתפרס לאורך כל חודש נובמבר. במהלכו ישודרו ההרצאות בזום ובאתר המרכז הרפואי יוצגו יותר מ-100 פוסטרים וסרטוני וידאו שמתארים את העבודות המצטיינות.

הכנס עוסק בעולמות תוכן מגוונים הכוללים מחקר בנושאי כירורגיה, רפואה פנימית, נשים ומיילדות, רפואת ילדים, מחקר בסיסי וסיעוד.

פרק מיוחד בכנס זה מוקדש השנה מטבע הדברים לקורונה ובו יינתנו כמה הרצאות. לדוגמה: ההתייחסות לסוגיית ההימנעות מהגעה לטיפול בבית החולים של אנשים שאינם חולים בקורונה וזאת עקב החשש שלהם להידבק בנגיף.

הרצאה על הנושא "מה למדנו ב-2020 על הקורונה: מניעה, טיפול ותחלואה חוזרת", תועבר על ידי פרופ' מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי. הרצאה נוספת: "אתגרים תחת משקעי הקורונה – חישוב מסלול מחדש", תינתן על ידי ד"ר שירלי אלון, מנהלת המערך הפסיכולוגי במרכז הרפואי. כמו כן יוקדשו הרצאות לנושאי אפידמיולוגיה ודרכי ההדבקה בקורונה, לתרבות החדשנות ב"אמזון" וכן לנושא המרוץ להשגת החיסון.

פרופ' לישנר מסר: "המכלול הרחב של העבודות שיוצגו במסגרת הכנס מהווה בבואה לעשייה הרבה של הצוות הרפואי והסיעודי בבית החולים במשך כל השנה. אנו שמים דגש על הפעילות המחקרית הנעשית בבית החולים כחלק מהשאיפה שלנו למצוינות".

להרצאות בנושא הקורונה:

"אתגרים תחת משקעי הקורונה – חישוב מסלול מחדש" - ד"ר שירלי אלון, מנהלת המערך הפסיכולוגי במרכז הרפואי מאיר (16 בנובמבר, 20:00).

"מה למדנו ב-2020 על הקורונה: מניעה, טיפול ותחלואה חוזרת" - פרופ' מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי מאיר (22 בנובמבר, 20:00).

נושאים קשורים:  פלצבו,  ילדים,  עודף משקל,  בית החולים מאיר,  כנס,  ד"ר שירה אורן-פנטי,  פרופ' אלון אליקים,  פרופ' דני נמט
תגובות