COVID-19 עולמי

"מודרנה" מפתחת גירסת חיסון חדשה לשדרוג ההגנה מפני הנגיף

ב"מודרנה" הודיעו כי הם "מקדימים תרופה למכה" ולאחר שנמצא כי החיסון יעיל נגד הוריאנט הבריטי, הוא ישודרג גם להגנה מפני זה הדרום אפריקאי

תרכיב החיסון נגד נגיף הקורונה של חברת מודרנה. צילום: שאטרסטוק

חברת מודרנה הודיעה אתמול (ב') כי תרכיב החיסון שלה נמצא יעיל גם כנגד הגירסה החדשה של נגיף הקורונה שהופיעה בבריטניה. כמו כן הודיעה החברה כי החיסון נמצא גם יעיל אך במידה פחותה מעט כנגד הוריאנט שהתגלה בדרום אפריקה. בעקבות זאת החברה מפתחת עתה גירסה חדשה של תרכיב החיסון שתשמש לשדרוג ההגנה מפני הנגיף.

בראיון ל"ניו יורק טיימס" מסר הרופא הישראלי ד"ר טל זקס, שאחראי בחברת מודרנה על ההיבטים הרפואיים הנוגעים לתרכיב החיסון: "אנו עושים זאת (שדרוג התרכיב) כדי להקדים תרופה למכה, במידה שבכלל נצטרך לכך. זה בגדר פוליסת ביטוח. אני לא יודע אם נצטרך ואני מקווה שלא", הוסיף.

"מודרנה" דיווחה על ממצאים מחקר שהתבסס על נטילת דגימות דם משמונה מתחסנים בשתי מנות של תרכיב החיסון, כמו גם על דגימות משני קופים שקיבלו את החיסון. במחקר זה לא התגלתה השפעה שלילית על יעילות הנוגדנים מול זן הנגיף הבריטי בהשוואה לגירסה המקורית שלו. כאשר נבדקה הגירסה הדרום אפריקאית, רמת הנוגדנים היעילים אמנם ירדה מעט ועם זאת גם לאחר הירידה, "הנוגדנים עדיין יעילים ברמות גבוהות, מעל לרמה מספקת לשם הגנה על המתחסן".

"מודרנה" שיתפה פעולה במחקר זה עם המרכז לחקר החיסונים במכון הלאומי האמריקאי לאלרגיות ומחלות מידבקות של ה-NIH. הממצאים, שטרם פורסמו בכתב עת רפואי ועדיין לא עבר ביקורת עמיתים, הועלו ל-BioRxiv.

ד"ר זקס מסר כי הגירסה המשודרגת יותר של תרכיב החיסון של "מודרנה", המתמקדת בוריאנט  הדרום אפריקאי, "תוכל לשמש 'בוסטר' שנה לאחר שמתחסנים יקבלו את מלוא החיסון. הצורך בחיזוק מסוג זה יוכל להיקבע בעקבות בדיקות דם שיבחנו את רמות הנוגדנים, או על ידי מעקב אחרי אוכלוסיית המתחסנים ובחינה אם הם אכן נדבקים בגירסה הדרום אפריקאית.

"עדיין אין לנו נתונים על הגירסה מברזיל", הוסיף ד"ר זקס ואנחנו צופים שתהיה דומה לזו מדרום אפריקה כי היא הכי קרובה לה. זנים חדשים של נגיף הקורונה ימשיכו להופיע בעתיד ואנחנו נמשיך לבחון אותם".

ד"ר זקס ציין כי לחברה נדרשו 42 יום בלבד כדי להפיק את תרכיב החיסון המקורי ולכן תוכל לייצר חיסון חדש ומשופר מהר יותר". קודם להודעת "מודרנה" הודיעה גם חברת פייזר כי תרכיב החיסון שלה המבוסס גם הוא על mRNA, נמצא יעיל כנגד שני הוריאנטים הנפוצים עתה, הבריטי והדרום אפריקאי.

בוריאנט הבריטי, המסומן B1.1.7, זיהו חוקרים 17 שינויים, מוטציות, ובהם שמונה בחלבון המעטפת של הנגיף, ה"ספייק". בוריאנט הדרום אפריקאי, B1.351, זוהו עשרה שינויים - מוטציות, כולם ממוקמות באותו חלבון. שינויים אלה הקנו להם יכולת התפשטות והדבקה מהירה יותר בהשוואה לנגיף המקורי.

נושאים קשורים:  וריאנט,  מודרנה,  המוטציה הבריטית,  המוטציה הדרום אפריקאית,  חיסון לקורונה,  חדשות,  פייזר,  19-COVID
תגובות