COVID-19 בישראל

בכירי מערכת הבריאות מזהירים מפני פתיחת מערכת החינוך

חזרה ללימודים ללא מתווה מתאים עלולה להגביר התחלואה ולגרום לקריסת מערכת הבריאות סבורים המומחים | פרופ' רן בליצר: "נתחיל לקבל גם הלוויות של צעירים מגיל 50" | פרופ' אלי וקסמן: "אנחנו באפס שולי ביטחון"

תלמידים במגיפת הקורונה. צילום: פלאש 90

שלושה מומחים, מבכירי מערכת הבריאות – פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, פרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית, יו"ר צוות מומחים המייעץ במאבק במגיפה וראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, כמו גם פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, ראש צוות מייעץ נוסף לראש הממשלה ולמל"ל – הציגו אמש בישיבת הממשלה תחזיות קשות נוכח מצב התחלואה הנוכחי.

פרופ' אש אמר כבר בתחילת הישיבה: "אנחנו נמצאים בסיטואציה המחייבת זהירות רבה בפתיחת מערכת החינוך ותחומים אחרים. אני מאוד מודאג שאם נפעל בחוסר אחריות, נביא לגל נוסף של חולים. אנחנו יוצאים עתה מנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם", אמר לשרים, "מכירים את המצב שהוא באמת נזיל ומאוד שברירי. יש עתה יותר הדבקה והידבקות של הילדים, אבל לא במספר החולים במצב קשה מתוכם".

פרופ' בליצר אמר בישיבה: "המשמעות של פתיחה לא אחראית עתה של מערכת החינוך, כאשר מקדם ההדבקה (R) הוא מעל 1, זה שנתחיל לקבל גם הלוויות של צעירים מגיל 50".

עוד אמר בליצר: "לא צריך סגר בכל מחיר. יש חלופות שצריך לנסות, אבל חייבים לעשות פתיחה אחראית. סגר בסופו של יום כבר לא מביא ירידה משמעותית נוספת בתחלואה. אין ברירה אלא לפתוח את המשק באופן הדרגתי, כפי שכבר התחיל הבוקר, ולקחת את הסיכון, אבל הסיכון חייב להיות מחושב ומנוהל. חייבים להשתמש בכלים חדשים של תגים ירוקים למתחסנים ובדיקות מהירות - כלים שמאפשרים מתווים בסיכון מופחת שלא היו לנו לפני כן".

גם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אלרעי-פרייס, הציגה תחזית עגומה אף יותר: "התחלואה בקרב הילדים מאוד מדאיגה אותנו, זה פשוט מסוכן להחזיר אותם עתה ללמידה בערים כתומות ואדומות".

פרופ' וקסמן הזהיר: "מערכת האשפוז כבר על הקצה. נביא לקריסה של מערכת האשפוז. חלק נכבד מהחולים במצב קשה לא יקבל אז טיפול ראוי ולכן יותר מהם עלולים למות. אנחנו במצב של אפס שולי ביטחון ובקצה היכולת של מערכת האשפוז. אנחנו עלולים להגיע עד ל-10,000 מתים ו-30 אלף חולים במצב קשה. הפתיחה של מערכת החינוך היא צעד לא אחראי שיעביר אותנו מעבר לשוליים".

נושאים קשורים:  מערכת החינוך,  סגר,  פרופ' רן בליצר,  פרופ' נחמן אש,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  פרופ' אלי וקסמן,  חדשות,  19-COVID,  בתי ספר,  מערכת הבריאות
תגובות