COVID-19 בישראל

תופעת לוואי של החיסון לקורונה עלולה להיראות בטעות כמו סרטן

קשריות לימפה מוגדלות נכללו ברשימה מפורטת שפרסם משרד הבריאות על תופעות הלוואי שנראו לאחר קבלת החיסון לקורונה ודווחו בישראל

מתן חיסון לקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

קשריות לימפה מוגדלות – נפיחות בבלוטות הלימפה שניתן לחוש בהן במישוש בבית השחי – נכללו ברשימה מפורטת שפרסם משרד הבריאות בסוף השבוע על תופעות הלוואי שנראו לאחר קבלת מנות החיסון לקורונה ודווחו בישראל.

בדיווח שכלל מצגת נמסר כי שיעור התופעה הזאת היה 9.5 ל-1 מיליון בסמוך לקבלת מנת החיסון הראשונה ו-14.7 ל-1 מיליון לאחר קבלת המנה השנייה.

אלא שהתופעה מיקדה אליה גם תשומת לב בשני מחקרים שפורסמו בחודש שעבר בשני כתבי עת רפואיים מקצועיים - American Journal of Roentgenology (AJR) ו-Radiology. כמו כן הקדיש לכך דיווח ה"ניו יורק טיימס" בעיקר משום שתופעת הלוואי החולפת הזאת של החיסון עלולה להיראות בטעות, בחלק מהבדיקות, כמו סרטן והרופאים שהקדישו לנושא הזה את דיווחיהם לכתבי העת המקצועיים ביקשו להרגיע בכך את המטופלים והמטופלות ולמנוע מהם לעבור הליכים מיותרים.

מהדיווחים הללו עולה כי תרכיבי החיסונים נגד קורונה עלולים לגרום להרחבת בלוטות הלימפה בבית השחי או ליד עצם הבריח וכאמור זה עלול להיראות בטעות כסימן לסרטן. עם התקדמות מבצע החיסונים בארה"ב, נמסר ב"ניו יורק טיימס", הרופאים רואים שם יותר ויותר בלוטות לימפה נפוחות אצל מחוסני קורונה. "זה מצב לא מזיק שצפוי להיעלם בתוך שבועות אחדים", הדגישו מחברי שני המאמרים.

תופעת הנפיחות, או בשמה המקצועי "קשריות לימפה מוגדלות", היא תגובה נורמלית של המערכת החיסונית לתרכיב החיסון. היא מתרחשת בזרוע שבה ניתנה הזריקה. אבל חובה להדגיש: תופעה זאת עשויה להתרחש גם אחרי קבלת חיסונים אחרים, כמו לשפעת או פפילומה. המטופלים עשויים שלא לשים לב לכך, אך הבלוטות המוגדלות ייראו בממוגרפיות ובצילומי חזה כמו שלפוחיות לבנות, הנראות כמו סרטן שהתפשט, מהשד או ממקום אחר בגוף.

ד"ר קונסטנס להמן, ראש מערך דימות השד בבית החולים מסצ'וסטס ג'נרל בבוסטון, המחברת הראשונה במאמר שפורסם ב-AJR, אמרה: "אני לא מסוגלת לדמיין בכלל את החרדה בעת הסריקה ובעקבותיה אמירות כמו 'מצאנו בלוטה מורחבת'. לדעתנו, זה לא סרטן, אבל אי אפשר לדעת', או אפילו יותר גרוע: 'אנחנו חושבים שאולי זה סרטן'".

בניסוים הקליניים שערכו "מודרנה" ו"פייזר" לקראת קבלת אישורי השימוש בתרכיבי החיסון שלהן על ידי ה-FDA, התגלתה גם תופעה זאת: בניסוי "מודרנה" בשיעור של 11.6% לאחר קבלת המנה הראשונה ו-16% לאחר קבלת המנה השנייה. ב"פייזר", 0.3% מהמתחסנים דיווחו על כך, ואלה הם שיעורים המשקפים רק את המקרים שבהם המתחסנים עצמם והרופאים שלהם הבחינו בנפיחות במהלך בדיקה גופנית.

הרדיולוגים טוענים שהשיעור האמיתי גבוה יותר ומקרים רבים נוספים יתגלו רק בבדיקות כמו ממוגרפיה, MRI ו-CT. תופעת הנפיחות הזאת לא מופיעה ברשימת תופעות הלוואי של תרכיב החיסון שפיתחה חברת ג'ונסון את ג'ונסון.

ד"ר להמן וחבריה לכתיבת המאמר ציינו: "חשוב שהגורם המקצועי הבכיר במכון הדימות ישאל את המטופל אם קיבל חיסון ולרשום את תאריך הזריקה ובאיזו זרוע ניתנה". המרפאה בבית החולים בבוסטון מצרפת כיום  הנחיה זו במכתב למטופלים, במקרה שבו התגלתה הנפיחות בבדיקות אך לא הופיעו תופעות חריגות אחרות.

במכתב ההנחיות נאמר, בין השאר: "בלוטות הלימפה באזור בית השחי נראות בממוגרפיה גדולות יותר בצד שבו קיבלת באחרונה את החיסון נגד קורונה. בלוטות לימפה נפוחות הן תופעה שכיחה לאחר קבלת החיסון. זה נחשב לתגובה נורמלית לחיסון. עם זאת, אם את מרגישה שהנפיחות בבית השחי איננה נעלמת בתום שישה שבועות לאחר קבלת החיסון, פני לרופא".

במאמר השני הבהירו מחבריו שהנפיחות אינה סיבה לדחות בדיקות שאינן שגרתיות, הדרושות לטיפול במחלה כלשהי או לבירור תסמינים אחרים שעלולים להצביע על סרטן, אבל אין לדחות את קבלת החיסון.

ד"ר להמן סיפרה על מטופלת שאובחן אצלה גידול בשד ובלוטות הלימפה התנפחו בצד שבו קיבלה את תרכיב החיסון. היא עברה ביופסיה שנמצאה שלילית לסרטן. נראה שתרכיב החיסון היה הסיבה לנפיחות. נשים שעוברות טיפולים בשד אחד צריכות לכן לקבל את תרכיב החיסון בצד השני. היה גם מקרה של גבר שחלה בעבר בסרטן העצמות, עבר CT לביקורת, ונמצאה אצלו נפיחות בבלוטת הלימפה בצד שבו קיבל את תרכיב החיסון נגד קורונה. לא התגלה אצלו אף ממצא אחר. הוא לא נדרש לכן לעבור בדיקות נוספות. החלטה זהה התקבלה לגבי גבר אחר שחוסן ועבר CT בחזה לבדיקת סרטן ריאות ובאישה עם עבר של מלנומה.

בדו"ח המפורט מאוד של תופעות הלוואי בעקבות קבלת מנות החיסון של "פייזר" בישראל – נתונים עדכניים עד 1 במארס 2021 – נמסר כי בסמיכות לקבלת מנות החיסון ועד 90 יום לאחר מכן, הגיעו דיווחים על 9,595 תופעות לוואי שונות, חולפות, מתוך יותר מ-4.75 מיליון מקבלי מנת החיסון הראשונה ו-8,743 מתוך 3.2 מיליון מקבלי המנה השנייה.

נשים וצעירים בכלל נטו יותר מאחרים לדווח על התופעות שחוו בעקבות קבלת החיסונים. כפי שהיה ידוע עוד קודם לכן: התופעה השכיחה ביותר היתה חולשה כללית חולפת אחרי קבלת המנה השנייה, בהשוואה לשכיחותה לאחר קבלת המנה הראשונה.

בין התופעות גם שיתוק פנים, פציאליס, שלמשרד הבריאות הגיעו 59 דיווחים על כך אחרי קבלת המנה הראשונה ו-14 לאחר קבלת המנה השנייה. כמו כן, 62 תופעות לוואי חייבו אשפוז, כולן הופיעו בסמוך לקבלת המנה הראשונה. 28 מהאשפוזים היו קשורים למחלות רקע קודמות במערכת העצבים, 19 למחלות רקע במערכת הלב וכלי הדם והשאר למחלות רקע אחרות.

46 אשפוזים היו לאחר קבלת המנה השנייה של תרכיב החיסון, כאשר 31 מהם היו קשורים למחלות רקע קודמות במערכת הלב וכלי הדם ומתוך אלה רק 14 עקב מחלות רקע משמעותיות. שבעה מהאשפוזים היו בעקבות מחלת רקע במערכת העצבים, ארבעה במערכת הנשימה וארבעה מקרים עדיין נמצאים בבירור.

נושאים קשורים:  תופעות לוואי,  חיסון לקורונה,  בלוטות לימפה,  סרטן,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
07.03.2021, 14:28

שלום האם ידוע גם על נפיחות ברגליים אחרי חיסון ראשון ועליה בנפיחות אחרי חיסון שני???

אנונימי/ת
08.03.2021, 20:49

יש תופעת לוואי מוכרת רשמית על ידי פייזר (אך נדירה) של סינוביטיס. בארץ ידועים מספר מקרים ובעולם ידועים סביב ה20 מקרים.

אנונימי/ת
09.03.2021, 16:01

אכן, ככירורג שד, התחלנו לראות פציינטיות עם הגדלת קשרי הלימפה בצד המחוסן.
הגדלה קיימת בבדיקה הפיזיקלית, ובסונאר השדיים.
מבצעי הסונאר, מודעים לתופעה, ומבקשים לחזור על הבדיקה לאחר 3 חודשים.
חבל, שכותבי המאמר יצאו בכותרת בומבסטית, שגורמת לחוששים לחשוש עוד יותר.
חושבני, שתפקידנו כרופאים, להרגיע ולעודד התחסנות.

אנונימי/ת
10.03.2021, 13:01

יש לי שאלה רצינית. איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שמדובר בתופעה שפירה. האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שבחלק מהמקרים אין התמרה סרטנית? האם יש מעקב מספיק ממושך אחרי המקרים האלה כדי לדעת שהבלוטות המוגדלות אכן נעלמו לחלוטין?

אנונימי/ת
22.03.2021, 13:04

שלום רב. אישתי לפני שנתיים וחצי עברה כריתה דו צדדית של השד כולל צד שמול של הבלוטות בית השחי עקב סרטן השד. ב אולטראבאונד שנעשתה לפני כחודשיים אחרי חיסון השני התגלה בלוטות לימפה מוגדלות נעשה עוד בדיקה אחרי חודש וחצי בלי שינוי. הומלץ לעשות ביופסיה