מחקרים COVID-19

יעילות החיסון של "פייזר" יורדת קלות עם הגיל בחולי סוכרת 2

מחקר רחב היקף של הטכניון ו"מכבי" מצא כי היעילות המירבית של החיסון היא כשבועיים לאחר קבלת המנה השנייה ו-35 יום מהראשונה

חיסון לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

מחקר רחב היקף נוסף שנעשה בישראל – לאחר המחקר הגדול של "הכללית" ו"מאוחדת"– מצא אף הוא כי שבועיים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה לקורונה ו-35 יום ממתן המנה הראשונה, יעילותו של החיסון בהפחתת התחלואה הסימפטומטית מגיעה עד כדי 99.3% וסיכולת המניעה של ההדבקה ל-91.2%.

המחקר מבוסס על ניתוח נתונים מורכב לגבי כ-1.2 מיליון מתחסנים בני יותר מ-16 שנה מקרב אוכלוסיה של 1.8 מיליון מבוטחי "מכבי". אוכלוסיה זאת חוסנה בין 19 בדצמבר 2020 לבין 25 בפברואר 2021 במסגרת מבצע החיסונים בישראל.

ניתוח הנתונים נעשה תוך שיתוף פעולה בין הטכניון לבין מכון מכבי למחקר ולחדשנות KSM - זרוע המחקר של מכבי שירותי בריאות והדו"ח המפורט התפרסם בשבוע שעבר באתר Medrxiv המיועד לדיווחים שטרם עברו ביקורת עמיתים.

מחברי דו"ח המחקר הדגישו כי מצאו ש"חלה ירידה קלה מאוד (mildly) אבל מובהקת סטטיסטית" ביעילות החיסון עם העלייה בגיל, הן בקרב גברים והן בקרב נשים ובמיוחד עם מחלת הרקע סוכרת 2.

את המחקר הובילו פרופ' רועי קישוני וד"ר עידן ילין מהפקולטה לביולוגיה והמרכז הבינתחומי למדעי החיים וההנדסה בטכניון בחיפה יחד עם ד"ר טל פטלון ממכון KSM. ייחודו של מחקר זה הוא גם בכך שבניתוח הנתונים שולבו כלים מתחום הביו-אינפורמטיקה - מודלים חישוביים סטטיסטיים.

מחברי הדו"ח ציינו: "מחקר אקראי קודם שכלל זרוע פלצבו הראה יעילות של 95% של החיסון במניעת קוביד-19. תוצאות אלו שולבו עתה בניתוח נתונים סטטיסטיים תוך בחינת היעילות של תרכיב החיסון בקרב קבוצות מתחסנים עם שונות גיאוגרפית".

מסד הנתונים כלל מידע אישי ללא זיהוי המטופל כמו תאריך הלידה, מגדר, מקום מגורים, תחלואה כרונית (מחלות רקע), בהתאם לרשומות בתיקים הרפואיים של מבוטחי "מכבי" – סוכרת, מחלות קרדיווסקולריות, מחלות לב, יתר לחץ דם, מצב של דיכוי חיסוני בעקבות טיפול (מחלת סרטן למשל), מחלות כליה כרוניות ומחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD). כן כלל מסד הנתונים תוצאות בדיקות לאיתור נגיף הקורונה ומועדי ביצוע הבדיקות ותוצאותיהן, הפניות של רופאי המשפחה של הקופה לבדיקות והסיבות שנכללו בהפניות אלו.

מהמחקר עלה, כאמור, שהיעילות המרבית של תרכיב החיסון של "פייזר" מתקבלת בממוצע רק החל מהיום ה-35 מהחיסון הראשון, כאשר בפרק זמן זה נכללים גם שבועיים ממועד קבלת מנת החיסון השנייה.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  חברת "פייזר",  סוכרת סוג 2,  19-COVID,  הטכניון,  קופת חולים מכבי
תגובות