פרקינסון

איך מוטציות בגנים PINK1 ו-PARKIN קשורות למחלות המערבות ניוון מוחי ודלקת מוחית?

החוקרים דנו בהשפעה של מוטציות ב-PINK1 וב-PARKIN על מחלות כמו פרקינסון, אלצהיימר, טרשת אמיוטרופית צידית ומחלות עיניים ובאופן בו ניתן להשתמש באוגמנטציית גנים בכדי לטפל בחלקן

MRI במחלת אלצהיימר. אילוסטרציה

מוטציות בגנים PINK1י(PTEN-induced kinase 1) ו-PARKINי(Parkin RBR E3 ubiquitin-protein ligase) קשורות לצורות משפחתיות של מחלת הפרקינסון (PD – Parkinson's disease). PINK1, חלבון קינאז ו-PARKIN, שהוא E3 ubiquitin ligase, שולטים בפינוי הספציפי של מיטוכונדריה לא מתפקדת או מיותרת, מה שמדייק את פעילות רשת המיטוכונדריה ומשמר מטבוליזם אנרגטי. החלבון PINK1 מווסת את הטרנסלוקציה של PARKIN במיטוכונדריה לא תקינות ומניע את ההזרה שלהן דרך אוטופאגיה סלקטיבית, תהליך המוכר בשם מיטופאגיה.

כיום, כאשר המידע הנאסף באמצעות שימוש במודלים שונים של PINK1 ו-PARKIN בבעלי חיים הולך וגדל, קיימות יותר ויותר עדויות התומכות בתרומה של פגמים במיטופאגיה לפתולוגיות בבני אדם, כולל PD ומחלת האלצהיימר (AD – Alzheimer's disease). על כן, החוקרים סברו כי התערבות טיפולית מכוונת לוויסות מסלול האותות PINK1/PARKIN עשויה להתאים כטיפול עבור אותן מחלות.

בסקירה הנוכחית, החוקרים החלו בדיון על האופן בו הקשר ההדדי של מסלולי האותות של PINK1 ו-PARKIN  עוזר בתיווך הפיזיולוגיה במיטוכונדריה. בהמשך, החוקרים דנו בתפקיד של חוסר תפקוד מיטוכונדריאלי במחלות כמו טרשת אמיוטרופית צידית (ALS - amyotrophic lateral sclerosis), אלצהיימר, הנטינגטון ופרקינסון, כמו גם במחלות עיניים כמו ניוון מקולרי תלוי-גיל וגלאוקומה, והגורמים הסיבתיים המובילים לניוון מוחי ודלקת מוחית המתווכות ע"י PINK1/PARKIN. בסופו של דבר, החוקרים עסקו באפשרויות לאוגמנטציית גנים ב-PINK1/PARKIN תוך התמקדות ב-AD,יPD וגלאוקומה.

מקור: 

Quinn, P.M.J. et al. (2020) Acta Neuropathologica Communications 8.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  אלצהיימר,  מחלת הנטינגטון,  ניוון מוחי,  מוטציות,  מחקרים
תגובות