תומכן

תומכן רב שכבתי - טיפול יעיל לבתירה של אבי העורקים מסוג B?

מחקר הבוחן את היעילות והבטיחות של שימוש בתומכן רב-שכבתי מסוג MFM לטיפול בבתירה חריפה, תת-חריפה וכרונית של אבי העורקים

תומכן (צילום: אילוסטרציה)
תומכן (צילום: אילוסטרציה)

בכתב העת Journal of Endovascular Therapy פורסם מחקר אודות השימוש בתומכן זרימה רב-שכבתי (Multilayer Flow Modulator- MFM) לטיפול במטופלים עם בתירה שלא אבי העורקים (aortic dissection) מסוג B.

המחקר ארך כ-36 חודשים ונכללו בו 23 מטופלים (גיל חציוני 53 שנים; 20 מהטופלים היו גברים) עם בתירה מורכבת מסוג B (2 עם בתירה חריפה, 5 תת-חריפה, 16 כרונית) שטופלה בעזרת MFM.

התוצאים הראשיים שנבחנו היו התפתחות קרע, תמותה עקב הבתירה, תמותה כוללת והצורך בהתערבות חוזרת. כל אלו העורכו בעזרת שיטת קפלן-מאייר, ברווח בר-סמך של 95%. התוצאים המשניים כללו הצלחה טכנית, תופעות לוואי ועיצוב מחדש (remodeling) של אבי העורקים. הנתנונים הקליניים וההדמייתיים נאספו טרם הניתוח, מיד לאחר הניתוח ומדי שנה למשך 36 חודשים לצורך ניתוח בעזרת דינמיקת נוזלים ממוחשבת (computational fluid dynamics- CFD).

תוצאות המחקר העלו כי שיעור ההצלחה הטכנית הראשונית הייתה 91.3%. בהערכת התוצאים לאחר 12 חודשים נמצאו שיעורים של 100% מהמטופלים ללא קרע או מוות הקשור לאאורטה, 95.7% ללא תמותה כלל ו91.3% ללא צורך בהתערבות חוזרת. לא אירעו סיבוכים נוירולוגיים או מערכתיים עקב המיכשור הרפואי, ולא היה צורך בהתערבויות חוזרות במהלך המעקב. סך של 144 כלים שנתמכו בעזרת MFM נשארו פתוחים ומתפקדים. בניתוח צורני (morphologic analysis) של בתירת אבי העורקים נמצא תהליך מדורג של עלייה בנפח החלל האמיתי (true lumen; 75.9%, P<0.001) במקביל לירידה בנפח החלל המדומה (false lumen; 42.8%, p<0.001); ניתוח ה-CFD הראה עלייה בזרימה הלמינרית.

לסיכום, במחקר המתואר נמצא כי MFM מהווה אפשרות טיפולית בטוחה וישימה לטיפול במצב חריף, תת-חריף וכרוני של בתירה מורכבת של אבי העורקים מסוג B, עם הצלחה טכנית גבוהה, תמותה נמוכה ועיצוב מחדש של אבי העורקים. מחקרים עתידים נדרשים כדי לשפוך-אור על הבטיחות ארוכת-הטווח של MFM ועל היעילות שלו על אוכלוסייה גדולה יותר.

מקור: 

Costache, Victor S et al. journal of endovascular therapy. 2021 Feb;28(1):20-31.doi: 10.1177/1526602820950720.

נושאים קשורים:  תומכן,  אבי העורקים,  מחקרים
תגובות