מחקרים

האם יש משמעות לתדירות הטיפול באמצעות LiST ב-CP\CPPS?

חוקרים השוו את הטיפול בדלקת ערמונית כרונית/ תסמונת כאב אגן כרוני באמצעות 6 מחזורי LiST פעם או פעמיים בשבוע, ומצאו כי התוצאים דומים

27.07.2021, 16:01
ייעוץ אורולוגי לחולה סרטן הערמונית. צילום: אילוסטרציה

למרות תוצאות מעודדות, פרוטוקול הטיפול המיטבי בגלי הלם בעוצמה נמוכה (LiST) בחולים עם דלקת ערמונית כרונית / תסמונת כאב אגן כרוני (CPPS) עודנו לוט בערפל.

במחקר שפורסם בכתב העת The Prostate ערכו החוקרים ניסוי מבוקר אקראי מקביל בעל שתי זרועות, שמטרתו להשוות את היעילות והבטיחות של שישה מחזורים של טיפול באמצעות LiST שבוצעו פעם או פעמיים בשבוע.

חמישים מטופלים עם CP/ CPPS מסוג IIIb הוקצו באופן אקראי לשישה מחזורי LiST פעם (קבוצה A,יn = 25) או פעמיים בשבוע (קבוצה B,יn = 25). שתי הקבוצות טופלו על פי אותו פרוטוקול מבחינת יישום ה-LiST, דחפים [impulses] (5,000 / מחזור), צפיפות שטף האנרגיה [energy flux density] (0.096 מיליג'אוול / ממ"ר) ותדירות (5 הרץ). בהמשך בוצעה הערכה של כל המשתתפים, לאחר חודש ולאחר שלושה חודשים מהשלמת הפרוטוקול.

ההערכות הראו כי LiST הביא לשיפור משמעותי בציוני הכאב, איכות החיים והציון הכולל במדד ה-National Institutes of Health-Chronic Prostatitis Symptom Index (NIH-CPSI), וכן במדד ה- International Index of Erectile Function–Erectile Domainי(IIEF-ED) בשתי הקבוצות (p <0.001 לכל המדדים).

בהשוואה בין שתי הקבוצות, לא נמצאו הבדלים ממובהקים בציוני הכאב, איכות החיים, השתן והציון הכללי של מדד ה-NIH-CPSI, כמו גם בציוני ה-International Prostate Symptom Score, IIEF-ED, ובכאבים המושרים על ידי LiST. באופן דומה, לא נצפו תופעות לוואי או נשירה בשתי הקבוצות.

לסיכום, שישה מחזורים של טיפול עם LiST פעם בשבוע למשך 6 שבועות או פעמיים בשבוע למשך 3 שבועות הינם בטוחים ויעילים באותה מידה בחולים עם CP / CPPS. עם זאת, עקב המקום המרכזי ש- LiST הולך ותופס בניהול CP / CPPS, יש צורך במחקרי המשך.

מקור: 

Mykoniatis, I et al. The Prostate. 2021 Jun;81(9):499-507.doi: 10.1002/pros.24119.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת ערמונית כרונית,  תסמונת כאב אגן כרוני,  גלי הלם
תגובות