מחקרים

סימנים של פגיעה בנוירונים אצל אנשים הנוטלים טיפול מניעתי ל-HIV

מיקרוגלובולין מסוג β2 ב-CSF ובסרום, נאופטרין בסרום וחלבון קל נוירופילמנטי ממקור CSF נמצאו מוגברים אצל אנשים שהיו מטופלים פרופילקטית בהשוואה לקבוצת הביקורת

13.10.2021, 16:50
תרופת PrEP, המיועדת kטיפול מונע להידבקות ב-HIV (צילום: אילוסטרציה)

אקטיבציה חיסונית עקבית במערכת העצבים המרכזית ובכלל מערכות הגוף הינה נפוצה בקרב אנשים החיים עם HIVי(PLHIV) על אף טיפול אנטי-רטרוויראלי. לא ידוע האם תופעה זאת מתרחשת בעקבות שכפול HIV או מרכיבים אחרים כמו זיהומים נלווים וגורמים הקשורים לסגנון חיים.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את החשיבות של גורמים שונים. החוקרים בחרו לקבוצת הביקורת גיוס של אנשים השליליים ל-HIV ונטלו טיפול מניעתי טרום חשיפתי (PrEP), ואשר היו עם גורמים דומים הקשורים לסגנון חיים.

במסגרת המחקר נלקחו דגימות נוזל צרברוספינאלי (CSF) וכן דגימות דם מ-40 אנשים שליליים ל-HIV אשר היו מטופלים עם PrEP ו-20 ללא PrEP. החוקרים בצעו אנליזה של מרקרים ביולוגיים לאקטיבציה חיסונית, יציבות מחסום הדם-מוח (BBB) ופגיעה נוירונלית.

תוצאות המחקר הראו כי מיקרוגלובולין מסוג β2 ב-CSF ובסרום, נאופטרין בסרום וחלבון קל נוירופילמנטי ממקור CSF נמצאו מוגברים אצל אנשים שהיו מטופלים עם PrEP בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן מטופלים עם PrEP היו עם יחס CSF/ אלבומין בפלזמה מוגבר, וריכוז מוגבר של מטלופרוטאינאז-3 של המטריקס, מה שהצביע על ליקוי בתפקוד של ה-BBB. אצל אלה שטופלו עם PrEP,י90% היו חיוביים ל-CMV בהשוואה ל-65%  בקבוצת הביקורת. החיוביים ל-CMV כקבוצה היו עם רמות גבוהות יותר של מיקרוגלובולין β2 בהשוואה לאנשים שהיו שליליים ל-CMVי(p<0.05). משתמשי סמים היו עם ריכוזי מיקרוגלובולין β2 גבוהים יותר בהשוואה ללא-משתמשים (p<0.01).

החוקרים סיכמו כי אנשים שהיו שליליים ל-HIV וטופלו עם PrEP היו עם ביומרקרים מוגברים לאקטיבציה חיסונית, פגיעה ב-BBB ופגיעה נוירונאלית, בהשוואה למשתתפים ללא PrEP. בנוסף, רמות מיקרוגלובולין β2 היו מוגברות אצל משתתפים שהיו חיוביים ל-CMV בהשוואה למשתתפים שהיו שליליים ל-CMV ובמשתמשי סמים בהשוואה לכאלה שלא השתמשו בסמים.

מקור: 

Josefina Robertson et. al (2021) AIDS DOI: 10.1097/QAD.0000000000002980

נושאים קשורים:  מחקרים,  מערכת חיסונית,  איידס,  HIV,  ביומרקרים,  טיפול מניעתי
תגובות
אנונימי/ת
13.10.2021, 18:59

אנשים הבוחרים לקחת טיפול מסוג זה באופן מניעתי במקום להשתמש בקונדום ולאמץ אורח חיים זהיר - כנראה שהנוירונים שלהם היו פגועים כבר מראש