דעות

המרצע יוצא מהשק: המתווה לקיצור תורנויות הוא פוליטי בעיקרו

המדינה שעמדה מנגד במשך שנים וגרמה להרעבתה של מערכת הבריאות ולאופן ההעסקה הפוגעני של המתמחים ולא רק שלהם, מדמה עתה, וללא בושה, את הרופאים הבכירים בישראל לעכברים ש"הזיזו להם את הגבינה"

"למה בדיוק משולה הגבינה בתגובת משרד הבריאות? לחוסר התקינה במחלקות בבתי החולים ובקהילה? למחסור ברופאים במחלקות בתי החולים? לעומסים הבלתי נסבלים?"

השבוע, בעקבות הסיקור הנרחב להתנגדויות למתווה משרד הבריאות לקיצור תורנויות המתמחים, הגיב משרד הבריאות וטען כי "קיצור התורנויות הזיז את הגבינה לגורמים ותיקים וחזקים שעשו הכל (כך מפי אומרם של הדברים, ללא בושה!) כדי שמתמחים ימשיכו לעבוד 26 שעות".

מעצם הדברים ניכר כי המרצע יוצא אט אט מהשק וברור כעת, יותר מתמיד, שהמתווה הוא פוליטי (בעיקרו) והתבסס על הלעטה של משרד הבריאות במידע לא מדויק, בלשון המעטה, לאמת בכוונתם של "בכירים וחזקים במערכת" לדאוג לרווחת מתמחיהם.

אך אלו הן העובדות:

  1. הרופאים במדינת ישראל (בכירים ומתמחים כאחד) משולים לעכברים מורעבים המתרוצצים לחפש את הגבינה. מערכת הבריאות הורעבה במשך שנים ושכך מה לנו להלין על הדימוי? משרד הבריאות צודק, אנחנו משולים לעכברים והסיבה לכך ברורה.
  1. "גורמים ותיקים וחזקים שעשו הכל כדי שמתמחים ימשיכו לעבוד 26 שעות"? זהו משפט מחץ המלמד עד כמה אומרו מנותק מהשטח, מעולם לא פגש או שוחח עם "הגורמים הוותיקים", בוודאי שאינו מכירם וקרוב לוודאי אף לא בחן באופן אמיתי מה עשו אותם "גורמים" לרווחת מתמחיהם כשהמדינה עמדה מנגד וגרמה, ביודעין, להרעבתה של המערכת ולאופן ההעסקה הפוגעני הנוכחי של המתמחים ולא רק שלהם. 26 שעות תורנות אינה אידיאולוגיה, בוודאי לא של "החזקים והבכירים במערכת".
  2. למה בדיוק משולה "הגבינה" בתגובת משרד הבריאות? לחוסר התקינה במחלקות בבתי החולים ובקהילה? למחסור ברופאים במחלקות בתי החולים? לעומסים הבלתי נסבלים במחלקות לרפואה דחופה? למחסור המשווע בחדרי הניתוח? לתקצוב המגוחך של בתי החולים? לשיטת התמחור ההזויה של הבריאות בישראל? לאפס (המוחלט) של תקצוב המדינה לחינוך רפואי של המתמחים? למאמצים הבלתי נלאים של "הגורמים הבכירים" לגיוס פילנתרופיה למען הכשרה נאותה למתמחים?

טוב יעשה מוסר ההודעה של משרד הבריאות ויטול קורה מבין עיניו. אותם גורמים "ותיקים וחזקים שעשו הכל..." פעלו עד כה, פועלים כעת ויפעלו בעתיד למען מתמחיהם, בוודאי למען החולים!

לא משנה כלל מה הלעיטו את נציגי משרד הבריאות, לקראת פרסום המתווה, הגורמים שהיו שותפים לדיון בקיצור התורנויות, נושא שהפך חזות כל השינויים שהמערכת חייבת לעבור, בוודאי לקראת קיצור התורנויות. אנחנו במערכת הבריאות, גם הגורמים "הוותיקים והחזקים", מעוניינים, בנפש חפצה ובתקווה גדולה, לצאת לדרך חדשה. לא בכל מחיר ובוודאי לא במחיר פגיעה בהכשרת המתמחים ופגיעה בחולים. האם מוסר ההודעה מטעם משרד הבריאות מוכן אף הוא לאותם תנאים?

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  פרופ' יורם קלוגר,  קיצור תורנויות,  מתמחים,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
24.10.2021, 09:27

קשקשן.
תדאג שמתמחה שמעביר יציאה אחרי 26 שעות באמת ילך הביתה, ולא ימשיך לעבוד

אנונימי/ת
25.10.2021, 19:30

אנונימי יקר
מאחל לך ולמשפחתך בריאות שלמה!!!!!

אנונימי/ת
25.10.2021, 19:22

1. בשעה שתיים כולם מחוץ לבית החולים... בקליניקות הפרטיות. 2. שיאני השכר הם תמיד רופאים.

25.10.2021, 19:27

תגובה מביישת וחסרת הבנה בסיסית של המצב, זמנך עבר פרופ קלוגר,אינך מסוגל לראות איזו הזדמנות מופלאה לשינוי המערכת,
כן גם כירורגיים בכירים יצטרכו לשנות את דרכי העבודה יבואו למשמרת בשעה 1500 ינתחו עם המתמחים עד 2200,ילמדו אותם גם אחרי הצהריים וגם לעיתים ידאגו לרצף הטיפולי

25.10.2021, 20:49

לא יודע מי אתה חיים סילבר, אבל בבית חולים אף פעם לא עבדת. כונני כירורגיה הם לא פחות עבדים. לעתים נשארים כל הכוננות בבית החולים ומנתחים. לעתים באים 3-4 פעמים. למחרת בבוקר אין להם יום חופשי והם ממשיכים לפעמים הרבה מעבר ל-36 שעות בלי שינה. פרופ׳ קלוגר אומר שמשרד הבריאות נטש את הרופאים כולם. אם המדינה הייתה משלמת שכר לבכירים אחה״צ, רובם המוחלט היה נשאר בבית החולים ולא מכתתים רגליים למרפאות ולמכונים.

אנונימי/ת
30.10.2021, 19:45

אתה שוכח שהר"י העמידה תנאים לא סבירים לתכנית הפול-טיימרים
היא כאילו בעד , אבל סכומי המשכורות שנדרשו היו לא סבירים בכל מערכת ציבורית

25.10.2021, 19:33

הפעם מסכימה לחלוטין עם פרופ קלוגר. אי אפשר לפתור את ההרעבה של המערכת בפתרון בזק, שמתייחס לחלק קטן מאוד מהבעיות (ועוד לא נכתב על מצב בינוי בתי החולים הפריפריה,תנאי האשפוז ותנאי העבודה מסכני החיים, מחסור משווע באנשי אדמיניסטרציה, ועוד).
ההתייחסות המכוערת של משרד הבריאות לכל מי שמעז לבקר את המתווה המוזר שנרקח כדי להשיג פסאודו הישג פוליטי היא פופוליסטית ומאוד פוגענית.
יבוא שר הבריאות וידבר איתנו בבקשה. רופאות ורופאים שעובדים רק במערכת הציבורית במשך שנים רבות, לא מפסיקים לעבוד כשמגיעים הבייתה בערב ובסוף השבוע, מכשירים סטודנטים על חשבון זמנם הפרטי, ודואגים מאוד - לחולים וגם למתמחים שלהם. ויסביר בבקשה על איזו גבינה הוא מדבר.

25.10.2021, 19:53

מה שייך פוליטי לקיצור תורנויות .
במינוי לתפקידים, במכרזים, ובבחירת ועדים במערכת הבריאות, כמו בכל מערכת אחרת , אין פוליטיקה ??
למה להתבכיין, כאשר מערכת הבריאות הציבורית כל כך חולה. אנחנו סקטור שיכול להשיג הישגים כל הזמן ולא לישון. למען הרופאים והרפואה ה צ י ב ו ר י ת .
למה לא קידמנו נושא התורנויות הארוכות כשהמערכת היתה מוצפת ברופאים עולים שכעת חלק גדול מהם יוצא לגמלאות ?

להצלחה אבות רבים. הכישלון יתום

אנונימי/ת
25.10.2021, 19:58

פרופ' קלוגר, היו לך 11 שנים לדאוג ולהיאבק על רפורמה מקצועית איכותית שגם תטיב עם המתמחים. במקום זאת כתבת מכתב איומים מביך. משרד הבריאות צודק לחלוטין, ובהר"י הכל פוליטי, ואתה יודע זאת היטב. זה לא קשור כלל לעובדה שיש חלקים מסוימים במערכת שמורעבים בהחלט. אין פה קשר לוגי...

אנונימי/ת
25.10.2021, 20:00

דברים כדורבנות. לצערי האוזניים אטומות לאמת. את המתמחים ממרשם ואת משרד הבריאות לא מזיז מצב החולים או רמת ההתמחות. לא על זה מאבקם . ושינמקו כולם. ניצחונם הוכרז ללא כל התייחסות לכיצד על ידי מי ומתי ימלאו את שעות העדרותם. התמחות שתמצא בשישה ימי עבודה מלאים בחודש תייצר מומחים השווים ברמתם למומחים המעולים שהתמחו בגאורגיה או אפגניסטן.

הכישלון הוא של כחלון/ליצמן. ללא ספק. אבל איפה אתה היית פרופ׳ קלוגר הניכבד, אתה וחבריך הבכירים במערכת הבריאות. מה א ת ה עשית ? שתקתם וליקקתם לליצ(מ)ן . נתתם לו ולכנופיה שלו ושל כחלון שירות VIP גם על חשבון שאר המטופלים בזמןן ששני אלו הרעיבו ודירדרו את מערכת הבריאות לשפל. עכשיו , כשהחלשים ביותר במערכת, המתמחים, קמו לצעוק את כאבם וניצולם ע״י המערכת, נזכרת פתאום לזעוק ולהתפטר? ואיפה היתה הר״י ?
עם כל הכבוד שאנו רוחשים לך, באמת ובתמים , אתה מאכזב ואני לא קונה את המחאה שלך.

25.10.2021, 21:19

מסכימה עם כל מילה. העסקתם של הרופאים בישראל תנאי עבודתם והשכר מבישים. לנסות לפלג היא דרך השליטה הטובה ביותר למניעת מרד. שנתיים של מגיפה והאוצר ממשיל ומשתין עלינו מהמקפצה . מדוע הר״י ממשיך להשתחוות לו? איפה איגוד הרופאים שלנו ?

אנונימי/ת
25.10.2021, 22:05

ושוב הצליחו נערי האוצר , הפעם הם אפילו לא היו צריכים לתקוע טריז. הקרע והשסע בין המומחים למתמחים כל כך גדול שצריך רק לשבת ולחכות בסבלנות

אנונימי/ת
26.10.2021, 06:05

אדון קלוגר הנכבד,
צריך לפתור את הבעיה לאלתר. לא יתכן שרופא שעומד 22 שעות על הרגלים יטפל בחולים שהגיעו מתאונה קשה או עם התקף לב מאסיבי בשעה 5 בבוקר. גם 18 שעות זה יותר מדי ומאד מסוכן. אנחנו עבדנו 32 שעות רצוף כשהיינו תורנים (8 בוקר + 16 תורנות + 8 בוקר שלמחרת) וזה היה גרוע מאד גם לצוות וגם למטופלים.

אנונימי/ת
26.10.2021, 08:07

מעולם לא סבלה מערכת הבריאות משר אגוצנטרי, נפוח וגרוע כמו הורוביץ. עוד נשלם על כך בדם.

אנונימי/ת
27.10.2021, 20:05

המרצע אכן יצא מן השק. אין לך מושג על מה אתה מדבר.

אנונימי/ת
30.10.2021, 19:43

הרופאים בישראל אינם מורעבים
הכנסת הרופאים ( לא רק ממשכורת) היא הגבוהה ביותר בין המקצועות השונים
מספיק עם הבלוף!
מערכת הבריאות מורעבת , בין השאר כי עיקר התקציבים שהועברו למערכת הופנו להגדלת הכנסות הרופאים
מערכת הבריאות רעבה , נכון , אבל בעיקר לביצוע רפורמות מבניות.
וכן, כאלו שיזיזו לרופאים בכירים את הגבינה