COVID-19 בישראל

ראש שירותי בריאות הציבור: "המגיפה מתכווצת אך איני רגועה"

בעקבות עלייה מחודשת בתחלואה בכמה ממדינות אירופה, במשרד הבריאות חוששים מחדירת וריאנט קורונה "עוקף חיסון", שידביק כרבע מהאוכלוסיה הישראלית שעדיין אינה מחוסנת ויוביל לגל תחלואה חדש

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הציגה הבוקר (א') בוועדת החוקה של הכנסת נתונים על התחלואה באירופה, שבה בכמה מדינות נמצאת שוב בעלייה, וציינה שעדיין קיים חשש מחדירת וריאנט קורונה "עוקף חיסון". במדינות שונות נראית עתה עלייה מחודשת בתחלואה הן מחוסר חיסונים, הן בגלל דעיכת היעילות של החיסונים והן בגלל הסיכון שיגיע וריאנט עוקף חיסון.

"אפשר עתה לומר שהמגיפה בישראל בהתכווצות. הצפי הוא שנראה בתקופה הקרובה פחות מ-1,000 מאומתים חדשים מדי יום. אכן התקדמנו באספקטים מסוימים אבל אני עדיין לא רגועה", אמרה ד"ר אלרעי פרייס. "יש עדיין שלושה יישובים אדומים ו-24 כתומים. מבצעים עתה 80,000-70,000 בדיקות בממוצע כיום. הגענו ל-1% מכלל הבדיקות שהן חיוביות. תמונת המצב הזאת אכן איננה מצדיקה הגדרה של מצב חירום, אך בעולם יש מצב חירום, ואם לא נשמור אנחנו עלולים לסכן עצמנו שוב", הזהירה ד"ר אלרעי-פרייס.

"בארץ, בין הגל השלישי לרביעי ומתוך מחשבה אפידמיולוגית, למדנו שהיכולת שלנו לפעול מהר היא מאוד איטית. לכן, יש לשמור על מתח כלשהו בדברים הפועלים בהתאם לכללי התו הירוק", אמרה פרייס והודיעה כי משרד בריאות יביא בקרוב לאישור הממשלה תכנית עדכנית איך לצאת מהגל הזה בראייה כללית. "צריכים להתכונן היטב ולראות איזו רצועת ביטחון בסיסית משאירים כדי להתמודד עם כניסת וריאנטים", התבטאה ד"ר פרייס-אלרעי.

עוד אמרה: "חוזרים מחו"ל עשרות מאומתי קורונה מדי יום, רובם לא מחוסנים. חלקם עם חיסון שקיבלו לפני למעלה מחצי שנה, חלקם מחוסנים טריים בבוסטר או בשני חיסונים שטרם עברה חצי שנה מאז שקיבלו את המנה השנייה. רואים תחלואה חוזרת בבריטניה שגם בה אפשר לומר שרוב האוכלוסיה מחוסנת וכן ובכל מזרח אירופה. אנחנו חושבים שהעלייה קשורה לזן הדלתא של הנגיף, אלא שהמדינות הללו לא מעלות ממצאים מהריצופים שנעשים בהם לאתרים הבינלאומיים, כך שאנחנו לא יודעים לומר מה בדיוק קורה שם. הדבר הזה מעמיד את ישראל בסיכון לוריאנט מאוד מידבק שימשיך להדביק כשליש או כרבע מהאוכלוסיה הישראלית שאיננה מחוסנת וזה מה שעלול להוביל לגל תחלואה חדש".

כן אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "החיסון בלבד לא יכול לעשות את כל העבודה. יש לזכור שהוא לא יעיל ב-100%. לאחוזים המעטים שמתחת לאותם 100% יש משמעות. לפי ההערכות שפורסמו בחו"ל, גם הסרת מגבלות עוררה שם את התחלואה. לכן, אחת הדרכים להפחית במגע בין אנשים הוא באמצעות כללי התו הירוק. בארץ אנחנו לוקחים על עצמנו גם סיכון שחלק מהבדיקות המהירות יספקו תוצאות פאלס-נגטיב, אך זה חלק מהסיכונים של לחיות עם הקורונה".

בישיבת הממשלה הבוקר (א') אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בין השאר: "נראה שאנחנו יוצאים מהגל הנוכחי", אבל הוסיף: "אנחנו תמיד נערכים לעתיד ומכינים את האפשרויות לגלי תחלואה עתידיים. אני מודיע שאנחנו יוצרים רשת ביטחון כלכלית ורפואית של עשרה מיליארד שקלים לגלי קורונה עתידיים. סיכמתי עם ליברמן על המתווה, להרחבה חד פעמית של המסגרת התקציבית לעניין הזה ב-2022, כחלק מהפקת הלקחים בניהול הגלים הקודמים".

עלייה באשפוזים ובתמותה ברחבי אירופה

בין המדינות באירופה שבהן ניכרת עתה עלייה מחודשת בתחלואה – בריטניה, אירלנד והולנד. התפרצויות נרחבות גוררות עלייה באשפוזים ובתמותה. מדינות שאינן מחוסנות במידה מספקת, כך סבורים גורמי המקצוע במשרד הבריאות, מאבדות את השליטה במגיפה ואז גם נמצאות על סף קריסה של מערכות הבריאות, רומניה לדוגמה וכן צ'כיה שבה נרשם זינוק בתחלואה בשבועיים האחרונים בשיעור של 146%, בהונגריה של 120%, בהולנד 113% ובלטביה ב-100%. באוקראינה, במולדובה ובמדינות נוספות החל "גל הדלתא" רק לאחרונה. רוסיה ובלארוס סובלות מגל תחלואה מתמשך בשל אחוזי חיסון נמוכים מאוד.

עם זאת, בארץ לפחות קיימת עתה ההערכה שזן ה-AY4.2 – תת הזן החדש של הדלתא – מדבק יותר ב-15% מהדלתא, אבל גם כך איננו קטלני יותר ולא עמיד יותר לחיסונים.

בישראל נמשכת מגמת הירידה בתחלואה

בשני ימי סוף השבוע אובחנו בישראל: 962 מאומתי קורונה חדשים בששי ו-324 בלבד בשבת, לפי דו"ח משרד הבריאות. גם בשאר המדדים – למעט בתמותה – נמשכת מגמת הירידה היומית: במצב פעיל עכשווי נמצאים היום בישראל רק 13,050 חולי קורונה ומהם מאושפזים בבתי החולים 433, בתוכם 307 במצב קשה ובין אלה 157 במצב קריטי ו-157 מתוכם מונשמים.

אתמול בוצעו אמנם מעט מאוד בדיקות יחסית לימי אמצע השבוע שעבר – רק 33,557 ו-0.98% בלבד מהן נמצאו חיוביות לנגיף, השיעור הכי נמוך בתקופה האחרונה. מקדם ההדבקה: 0.73. עם זאת, מניין המתים עלה ל-8,046 לאחר שאתמול נפטרו שני חולים, שלשום שלושה ובחמישי נפטרו חמישה חולי קורונה.

ירד ל-146 מספר עובדי בתי החולים שבבידוד – ומהם 18 רופאים ורופאות ו-43 אחיות ואחים. עד כה חוסנו במנה השלישית  3,896,785, בראשונה – 6,217,352 ומהם 5,712,912 גם בשנייה.

נושאים קשורים:  קורונה,  וריאנטים,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2021, 19:17

שרון, תרגיעי.

אנונימי/ת
25.10.2021, 20:31

קצת כבוד למי שמנסה לשמור גם עליך

26.10.2021, 06:00

מודאג מהמשך השליטה של חרדת המגיפה ושל הקונספציה השגויה והמזיקה של מניעת ליווי בני משפחה לחולים מאושפזים, מניעת אינהלציה למתקשים בנשימה. חושש ומודאג מהמשך בידוד אסימפטומטיים, חיסון עדר מסחרי ואין סופי לקורונה (שנכשל לאחרונה אפילו באיסלנד ובסינגפור), הסתמכות על מחקרי עוקבה מוטים, התעלמות מביקורת והשתקתה. מודאג מחיסון נמשך וצפוי, אגרסיבי, של מיליוני ילדים, נגד וירוס שמזיק, אולי, לחלקי פרומיל מהם, בחיסון שניסוי הבטיחות שלו עם ילדים כלל פחות מ3000 מתנדבים, עם מעקב קצר בלבד וללא דיווח על שיעורי אשפוז-מסך-הסיבות. מודאג מהתנהלות לא שקופה לציבור וחיבור הדוק מדי של מקבלי ההחלטות אל היצרנים. מודאג מפגיעה מתמשכת בזכויות החולה, במערכת החינוך, ובכלכלה ומהזנחה מתמשכת של מגיפות המשקאות הקלים, הטבק, האופיאטים, העוני, האלימות והדכאון.