COVID-19 בישראל

מבצע חיסון הילדים יחל ביום ג', לצד חשש מעלייה מחודשת בתחלואה

התרופפות במשמעת הציבור לעטיית מסיכות במקומות סגורים, לצד מיליון ישראלים שלא חוסנו באופן מלא, מטרידה את המומחים שמזהירים מפני התפרצות נוספת של תחלואת הקורונה

עובדי טבע סלא קולטים את חיסוני הקורונה לילדים במרכז התפעול בשוהם. צילום: טבע סלא

עם נחיתתם בישראל של תרכיבי החיסון לילדים בני 11-5 וכאשר מבצע החיסונים שלהם מתוכנן לצאת לדרך מחרתיים (ג'), מוטרדים במערכת הבריאות מפני עלייה אפשרית מחודשת בתחלואת הקורונה בתקופה הקרובה. הם מצביעים על כך שמקדם ההדבקה חצה בסוף השבוע את רף ה-1 (במוצ"ש הוא עמד על 1.02).

היום מכנס ראש הממשלה נפתלי בנט דיון מיוחד שבו יוחלט באיזו מתכונת יקיימו את אירועי חנוכה. מה שברור הוא שיובהר למארגנים שיש להקפיד על כללי התו הירוק ולבדוק כל מי שנכנס לאולמות האירועים אם הוא מחוסן או עבר בדיקה. יש אפילו כוונה לערוך בדיקות פתע בכניסה לאולמות האירועים כדי לבדוק אם אכן מתבצעות ההנחיות. עלה אף רעיון להקים תחנות חיסון בכניסה לאולמות.

בכירים שנשאלו בסוף השבוע לדעתם על כך שכנראה חלה עצירה בדעיכת המגיפה בישראל ומהן סיבותיה, תמימי דעים: חלה התרופפות במשמעת הציבור בכל הנוגע לחובת עטיית מסיכות במקומות סגורים, לצד העובדה שעדיין כמיליון ישראלים לא חוסנו באופן מלא. את מנת החיסון הראשונה קיבלו כבר 6,264,267 ישראלים, את השנייה 5,762,489 ואת השלישית 4,041,970.

בחדשות ערוץ 12 דווח כי בסקר שנערך בין מבוטחי "מכבי" עלה כי 41% מההורים מתכוונים לחסן את ילדיהם, 21% עדיין מתלבטים ו-38% הכריזו כי לא יחסנו. תידרש לכן הסברה ממוקדת בשתי קבוצות אוכלוסיה אלו כדי להעלות את שיעורי ההיענות לחיסון.

ראש הממשלה בפוסט בפייסבוק כתב: "יש הרבה אנשים שחוששים לחסן את הילדים. הם לא בהכרח 'מתנגדי חיסונים' או כאלה שקונים תיאוריות קונספירציה הזויות. התשובה שלי לחששות הללו: שקיפות מוחלטת. אנחנו נחשוף את כל המידע המדעי המוסמך בפניכם, ההורים, ואתם תקבלו החלטה, בדיוק כפי שפתחנו לצפייה לציבור את דיוני הצוות לטיפול במגיפות". עוד הודיע ראש הממשלה בנט כי בכוונתו לקיים בעצמו פגישות הסברה עם מורים, רופאי ילדים ורופאי משפחה, "שהם, על פי המחקרים, הגורם המשפיע ביותר על החלטת ההורים לחסן".

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון אמרה אמש: "ניתן לקיים חיסונים גם בבתי הספר. היתה החלטה שהתקבלה די מזמן. משרד הבריאות עדיין לא פנה אלינו. ככל שזה יתקדם - נשתף פעולה ונסייע ככל הניתן".

עלייה מטרידה במקדם ההדבקה

לפי דו"ח משרד הבריאות מהבוקר (א') לא חל שינוי מאז אתמול במקדם ההדבקה והוא 1.02. יחסית גם אין שינויים בנתונים אחרים: אתמול אובחנו רק 230 מאומתי קורונה חדשים ומחצות ועד מועד הדיווח (06:50) עוד 103.

בכך מגיע מספר הישראלים שחלו או נמצאו מאומתים לנגיף מתחילת המגיפה ל-1,340,254 כאשר במצב פעיל עכשווי נמצאים 5,295, די קרוב למה שהיה ביום חמישי האחרון. בבתי החולים מאושפזים 173 מהם – 131 במצב קשה, כאשר מתוכם 89 במצב קריטי, 30 מחוברים לאקמו מבין 80 מונשמים. 8,154 נפטרו מאז תחילת המגיפה.

מתוך 28,467 בדיקות שנעשו אתמול 0.81% נמצאו חיוביות לנגיף – שיעור גבוה לעומת סוף השבוע שעבר וזאת כאשר נעשו הרבה פחות בדיקות בגלל ימי סוף השבוע.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אש, אמר בהופעותיו בתקשורת בסוף השבוע: "עדיין אין צורך בהגבלות כל עוד ה-R נשאר יציב סביב 1. כדי למנוע את התפשטות המגיפה דרושה אכיפה מחמירה יותר. העלייה הזו מטרידה, בעיקר אם היא תימשך ואם מקדם ההדבקה יעלה מעבר ל-1.1. זו נקודה שמסמלת התפתחות של תחלואה. אם מקדם ההדבקה יישאר כפי שהוא, אין מה לדאוג. אני מקווה שתחילת מבצע חיסוני הילדים יעורר גם את מי שצריך לקבל את מנת הדחף ועדיין לא קיבל".

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של "כללית" וראש קבינט המומחים המייעץ למשרד הבריאות, ציין: "קשה לקבוע כעת אם אנחנו בדרך להתפשטות מחודשת של המגיפה. בשבועיים האחרונים יש יציבות סביב 500-400 נדבקים חדשים ליום, אך אין ספק שתרחיש כזה בהחלט ייתכן כאן. מעל לשליש מהאוכלוסיה עדיין פגיע - הילדים, מיליון זכאי בוסטר שטרם חוסנו וכ-670 אלף לא מחוסנים כלל. זה שיעור פגיעות גדול אף יותר מאשר בחלק ממדינות אירופה שכעת נמצאות תחת גל רביעי קשה ומכביד. אנחנו חייבים להמשיך ולבחון את המגמות כדי לזהות ולהגיב מוקדם ומהר לסימנים של שינוי מגמה ועלייה מחודשת בתחלואה".

עוד אמר פרופ' בליצר: "חיסוני הילדים חשובים בראש ובראשונה כדי להגן על הילדים המתחסנים מהסיבוכים הנדירים אך הקשים של המחלה, כמו התסמונת הרב מערכתית PIMS שמופיעה אחת לכ-3,200 נדבקים, ומהסיבוכים הפחות קשים אך נפוצים יותר, לונג קוביד. התחסנות נרחבת של הילדים בהחלט עשויה גם לסייע למנוע ולבלום פוטנציאל של גל חמישי".

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם, הזהיר: "העלייה במקדם ההדבקה דורשת מעקב צמוד אחרי המגיפה. ברגע שמקדם ההדבקה גבוה מ-1, הרי שבעוד כמה שבועות יעלו מספר המאומתים החדשים, מספר המאושפזים ומספר החולים הקשים וניכנס לתוך דפוס של התפרצות מגיפה. כולם צריכים להיזהר ולהבין שאנחנו כבר לא בדעיכה".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר ל"הארץ": "הנחת העבודה צריכה להיות שיהיו גלים נוספים של תחלואה ותמותה מקורונה. לכן, צריך לנטר היטב את התחלואה ואת ההיערכות, להפיק לקחים, להשקיע בתשתית בריאות הציבור ולהתחסן".

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן התייחס לגורמים שהביאו לעלייה במקדם ההדבקה: "שילוב של שינוי בהתנהגות הציבור - פחות הקפדה על ההנחיות ובעיקר אי עטיית מסיכות בחללים הסגורים ודעיכה איטית בסך החיסוניות של האוכלוסיה, כאשר מספר המתחסנים החדשים ומתחסני הבוסטרים ירד מאוד ומאידך, עוד ועוד אנשים צריכים בוסטר כיוון שעברה חצי שנה מאז שקיבלו את החיסון השני, אבל הם לא לוקחים את השלישי. העלייה כרגע היא בעיקר בגילי 12 ומטה. אין עדות לדעיכה דרמטית בהגנה של המחוסנים".

שליש מהמאומתים החדשים הם בני 0-9 

לפי נתוני משרד הבריאות, ב-30 הימים האחרונים 33.1% מהמאומתים החדשים הם בני 0-9,  27.3% הם בני 10-19. כלומר, יותר מ-60% מהמאומתים מאז 21 באוקטובר הם בני פחות מ-20. 9.3% מהמאומתים בחודש האחרון הם בשנות ה-20 לחייהם, 12.1% בשנות ה-30 לחייהם, 9.2% בשנות ה-40 לחייהם ו-3.9% בני 50-59.

למרות שיותר מ-60% מהמאומתים הם בני פחות מ-20, אין אף חולה קשה כרגע שהוא בין הגילים 19-0. בבתי החולים מאושפזים שמונה חולים קשים בשנות ה-20 לחייהם – שישה לא מחוסנים ושניים עם חיסון ללא תוקף. שבעה חולים שמאושפזים במצב קשה הם בשנות ה-30 לחייהם שאינם מחוסנים כלל. בקרב בני ה-40 מאושפזים 19 שלא התחסנו בכלל ואחד המוגדר מחוסן. 29 חולים קשים בשנות ה-50 לחייהם מאושפזים – 26 לא מחוסנים, שני מחוסנים ללא תוקף ומחוסן אחד.

נוכח העלייה בתחלואה באירופה הביעו כמה מהמומחים חשש מפני אפשרות של ייבוא תחלואה חדשה דרך נתב"ג, אולם בשלב זה הנתונים לא מצביעים על יבוא של תחלואה משמעותית מחו"ל.

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא", אמרה ל-Ynet: "מחו"ל עלולה לבוא הצרה. יש לדרוש בדיקות גם חמישה ימים אחרי הנחיתה בארץ. הנכנסים לישראל חושבים שהם בסדר כי הבדיקה שעברו בטרם עלו לטיסה יצאה שלילית, אבל גם מחוסנים שחווים את המחלה באורח קל עלולים להדביק אחרים וזו הדרך שבה יכול להתפרץ הגל הבא". יחד עם זאת אמרה פרופ' רגב-יוחאי: "העלייה במקדם ההדבקה איננה מבשרת בהכרח את התפרצות הגל הבא, אלא רק את העובדה שאין דעיכה במספר החולים. לא צריך להיכנס ללחץ".

נושאים קשורים:  חיסון ילדים,  אירועי חנוכה,  תחלואת קורונה,  פרופ' דרור מבורך,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  פרופ' רן בליצר,  חדשות,  קורונה,  19-COVID
תגובות