חדשות

ההמלצה של הר"י: משמרות של 12 שעות ורופא בכיר 24/7 במלר"דים

ועדה של הר"י ממליצה על משמרות מקוצרות של 9-12 שעות במחלקות לרפואה דחופה, תוך מתן גמישות לרופאים ולמתמחים בבחירת סידור העבודה ונוכחות של רופאים בכירים במיון גם בלילות

חדר המיון ב"איכילוב". אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום: דוברות בית החולים

ועדה של ההסתדרות הרפואית לבחינת מתכונת העבודה במחלקות רפואה דחופה ממליצה לשלב רופאים בכירים במיון גם בלילות ולהחליף את התורנויות במשמרות של 12 שעות. המודל זוכה לתמיכה מרופאים בכירים וגם מהאוצר. בראש הוועדה שהגישה את ההמלצות הללו עמדה ד"ר דבורה ווסט, מנהלת מלר"ד "אסותא-אשדוד". כך דיווח הבוקר (ב') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בדיווח נמסר עוד: הוועדה המליצה על החלפת תורנויות בנות 26 שעות במשמרות של 9-12 שעות תוך מתן גמישות לרופאים והמתמחים לבחור את סידור העבודה וכאמור, רופאים בכירים ברפואה דחופה יאיישו את המחלקות 24/7, לרבות בלילות.

לפי הדיווח "בניגוד למהפכה שניסה משרד הבריאות בראשות השר ניצן הורוביץ לקדם בחודשים האחרונים – קיצור תורנויות המתמחים בכלל המחלקות למעט במיון – יש לרפורמה הזאת, שבה תומכת הר"י, סיכויים יותר גדולים לצאת לפועל".

ד"ר ווסט מצוטטת בדיווח: "התשלום על עבודה בלילות ובסופי השבוע יהיה גבוה יותר כאשר המודל מבדיל בין מומחה צעיר למומחה ותיק. מתמחה שיבקש להקדיש יותר זמן למשפחה ופחות לקריירה ירוויח פחות ומשך ההתמחות שלו יוארך. תיבנה מערכת שקופה שתאפשר לכל מתמחה או רופא לתכנן את השבוע שלו ולראות איך תיראה המשכורת שלו על פי מודלים שונים של משמרות והעסקה".

המודל המוצע ישנה את פני המיונים בישראל ורפואה דחופה תקבל מעמד של פרופסיה בפני עצמה. סילבוס ההתמחות יותאם כך שהמתמחים יוכשרו יותר זמן במלר״ד. היישום יהיה הדרגתי ויתפרס על פני שנה וחצי עד חמש שנים בכל הארץ.

לדברי ד"ר ווסט, שהתמחתה באוסטרליה, "יש מתמחים במלר"ד אך לא באיוש מלא. רובם שייכים למחלקות פנימית או אורתופדיה. הם יוצרים עומסים אדירים על המערכת ועליהם עצמם מאחר שהם חייבים לעבור בין המחלקה למיון. הרפורמה הזו משמעותית לא רק לרופאי המיון אלא גם לכל שאר המחלקות המובילות בבית החולים: מתמחי כירורגיה, פנימית ואורתופדיה יבלו פחות שעות במיון ויותר במחלקות".

הר"י מציעה לפיכך תקינה נפרדת למיון משאר התחומים והגדלת מספר המתמחים ברפואה דחופה. אחרת, יהיה מאוד קשה לאייש את התקנים וליישם את הרפורמה הזאת.

נושאים קשורים:  מלר"דים,  הר"י,  חדשות,  קיצור תורנויות,  רפואה דחופה,  ד"ר דבורה ווסט
תגובות
אנונימי/ת
14.03.2022, 19:58

כאילו שהשכר שמקבלים עכשיו על תורנות הוגן שצריך להפחית אותו כי התורנות התקצרה!!?!?!
"מתמחה שרוצה להקדיש זמן למשפחה יקבל פחות משכורת", מה זה המשפט הזה?!?! באמת שאין מילים..
תעשו חשבון פשוט כמה מקבל מתמחה על תורנות של 26 שעות, ואין שום סיבה שיקבל סכום עלוב כזה מלבד זה שהמערכת סובלת מכל הבחינות!
אני סיימתי התמחות, ועדיין לא רואה איך אפשר לחשוב או לכתוב את זה

אנונימי/ת
18.03.2022, 10:39

אתה צודק עדיף שהרופא ישב בבית כל היום ויקבל משכורת פולטיימר ובסיום ההתמחות תישלח לו תעודת מומחה עם שליח...כיא ת הדרך לבית החולים הוא לא מכיר כמובן. אולי אם ירצה יוכל כמו הדיווה ביטון להזריק מעט בוטוקס לסלבריטאים. אחלה תוכנית מתמחה יקר

אנונימי/ת
15.03.2022, 10:50

רופא שהוא מומחה רק ברפואה דחופה לא יוכל להשלים הכנסה בעבודה בקופות חולים וכדומה ויאלץ להמשיך לעבוד למעשה כתורן מתמחה בלילות אחרת לא יגיע לשכר הוגן. אם יהיה לו שכר הוגן רק על עבודה ביום כל רופא במקצוע אחר ידרוש ובצדק את אותו שכר.

22.03.2022, 06:18

נכון. להשוות תנאי שכר לקופות. זה השווי האמיתי של שעת עבודה של רופא בכיר.