חדשות

ראש שירותי בריאות הציבור: "עלייה בסירוב לחיסוני שגרה בילדים"

התפרצות הפוליו בישראל ומבצע החיסונים בעקבותיה חושפים ירידה בנכונות הורים לחסן את ילדיהם בחיסוני השגרה | יו"ר איגוד רופאי הילדים קורא לפעול להחזרת אחיות בתי הספר ולהשקעה מסיבית בהסברה

מתן חיסון פוליו לילד בירושלים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

ועדת הבריאות בכנסת, בראשות ח"כ עידית סילמן, דנה הבוקר (ב') בתפקודן של טיפות החלב במערכת הבריאות ובכלל זאת, חיסוני פוליו לאור התפרצות המחלה, חיסוני שגרה וקורונה.

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה בדיון: "יש סימפטומים שחושבים שזה שפעת אבל מדובר בפוליו - יש נתונים על ילדים שלא קיבלו את כל החיסונים וחשוב לוודא שתהיה שגרת חיסונים". עוד אמרה: "יש עלייה מסוימת בסירוב לחיסוני ילדים - השנתיים האחרונות יצרו אתגר גם מול דברים שמוכרים שנים, אנחנו מתמודדים עם פייק ניוז".

יו"ר הוועדה ח"כ סילמן הוסיפה: "אנשים, מתוך פחד, מדירים את רגליהם מטיפות חלב ומחיסוני שגרה, ולכן מתכנסת הוועדה כדי לצאת בקריאה החשובה להמשיך בתכנית החיסונים".

סילמן הודיעה כי "נתחיל לקדם חקיקה מיד אחרי הפגרה בתיאום עם משרד הבריאות בנוגע לאחיות בתי הספר. אם נפתח את השורות לכוח אדם, שהוא אחד מהאתגרים הגדולים במערכת הבריאות, כולנו נרוויח. טיפות חלב וטיפות זהב לאוכלוסיית גיל הזהב - זו ההמלצה של הוועדה".

ד"ר אלרעי-פרייס התייחסה להתפרצות הפוליו ולדבריה, "יש עשרות ואולי מאות ילדים שנושאים את נגיף הפוליו. רוב המקרים הם ללא סימפטומים בכלל. בין 10% ל-20% יש סימפטומים והורים לא מבינים שמדובר בכלל בפוליו. יש אחוז מתוכם שיקבל שיתוק. יש את הנגיף בטבריה, מודיעין עילית, בית שמש ועוד".

ד"ר פרייס מסרה כי השלב הראשון במאמצים לחיסון הילדים הוא לקרוא לכל הילדים לבוא ולהתחסן. לדבריה, "יש הרבה שנתונים מ-2005 ועד 2013 שלא קיבלו פשוט את כל החיסונים ונדרשים לבוא ולהתחסן. אנחנו עושים וובינר עם הורים ורופאים, הסברה והנגשה של כל אנשי המקצוע כדי שכולם יקבלו את כל המידע היכן אנחנו נמצאים".

אחד האתגרים שאיתו מתמודד עתה משרד הבריאות הוא עלייה בסירוב לחיסוני ילדים. "השנתיים האחרונות", אמרה ד"ר אלרעי-פריייס, "יצרו אתגר - כל דבר הפך להיות עם סימני שאלה, גם דברים (חיסונים) שמכירים ונתנו שנים, פתאום צריך להתמודד עם פייק ניוז. יש עלייה מסוימת בסירוב לחיסוני ילדים, היא לא מאוד גדולה".

לדבריה, הירידה נבעה גם מסיבות לוגיסטיות כאשר בתי הספר היו סגורים במהלך המגיפה, "ולמרות שאנחנו נותנים הכל שנים רבות, יש כיסים שלמים של אוכלוסיות שלא מתחסן בגלל אידיאולוגיה וחלק בגלל קשיים טכניים של משפחות מרובות ילדים".

פרופ' צחי גרוסמן: להחזיר את אחות בית הספר

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, טען כי מידע שגוי נוסף מפורסם בחברה החרדית כנגד החיסונים ואיתו עליהם להתמודד. "כבר רואיינתי לקו מידע שיש למשרד הבריאות עבור המגזר החרדי ושם נשאלתי על כך שיש מידע שהחיסון גורם לבעיות עקרות, ולא היא. עלינו להתמודד עם זה".

גרוסמן ציין שב-2013 משרד הבריאות, יחד עם איגוד רופאי הילדים, הצליח במבצע החיסונים ביותר מ-90%, ואילו היום, טען, לצד הפעילות ברשתות החברתיות ומעמד חיסונים שהפך למורכב, יש להשקיע במערך הסברה מושקע ומתוחכם. עוד אמר פרופ' גרוסמן כי יש לפעול להחזרת אחיות בתי הספר.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון: "התפרצות הפוליו מדאיגה וחושפת את ההזנחה והייבוש המתמשכים של שירותי הרפואה המונעת בישראל. אין מנגנון עדכון לתוספת השלישית לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, הופרטו שירותי הבריאות לתלמיד ולא ניתן תגבור באזורים במצב סוציואקונומי נמוך.

"גם כעת", ציין פרופ' לוין, "במבצע חיסון פוליו, חייבים לתת תגבור מתאים בכוח אדם ומשאבים, אחרת המבצע בא על חשבון שירותים חיוניים אחרים. היעדר הזמינות למידע על חיסונים להורים ולקופות בשנת 2022 פוגע בבריאות הציבור וראוי היה לטפל בו מזמן".

לצד תכנית הסברה, מבצע חיסונים ארצי לגילאי 6 ומטה

ראש מטה בריאות הציבור, אילנה גנס, הציגה בדיון את תכנית ניטור החיסונים של המשרד בעקבות ההתפרצות ואמרה גם כי הזיהוי הוא כבר לא רק בירושלים אלא גם בבית שמש, בביתר עילית, במודיעין ובמכבים-רעות. עוד אמרה כי מדינת ישראל שותפה יחד עם מדינות רבות בארגון הבריאות העולמי בתוכנית למיגור הפוליו העולמי, והדבר מחייב ניטור אינטנסיבי וקבוע והתערבות מהירה ויעילה בעת הופעת אינדיקציה לנוכחות הנגיף ניטור שפכים - ניטור קליני ועוד.

כזכור, תחילת "משבר הפוליו" בישראל החלה לאחר שבמסגרת ניטור שוטף של מערכות הביוב באזור ירושלים, התגלה נגיף פוליו. במקביל, דווח במסגרת הניטור הקליני של מקרי שיתוק/ שיתוק רפה על מקרה של ילדה לא מחוסנת עם סימני שיתוק בירושלים. זן הנגיף שבודד מהילדה מתאים לזן שבודד מהביוב. בהמשך, ניטור הביוב הורחב לנקודות דגימה נוספות סביב ירושלים, עם הרחבת הדיגום לאזורים נוספים עם כיסוי חיסוני נמוך יותר, ובנוסף תדירות הדיגום עלתה, מסרה גנס.

הפעולות שבוצעו עם גילוי המקרה, כפי שהציגה גנס לוועדה, הן קריאה לכלל ההורים בארץ לוודא שילדיהם מחוסנים על פי הנחיות משרד הבריאות, פנייה יזומה לילדים שלא חוסנו במחוז ירושלים ובכלל הארץ, בדגש על אזורים עם כיסוי חיסוני נמוך, והזמנה לבוא לחסן את הילדים, הרחבת זמינות התורים להשלמת חיסונים בטיפות חלב במחוז ירושלים, דגש על השלמת חיסון פולין במסגרת בריאות התלמיד בבתי ספר במחוז ירושלים, כמו גם הקדמת תזמון שני החיסונים הראשונים לפעוטות בירושלים, כדי להביא אותם למצב מוגן מהר יותר.

כמו כן, נעשה סקר צואה בירושלים: בדיקת נוכחות הנגיף בדגימות צואה שנלקחו מסיבות אחרות, כדי לזהות את היקף התחלואה הסמויה, והגברת ניטור הביוב בירושלים וביישובים אחרים עם כיסוי חיסוני נמוך. פעולות נוספות היו בהרחבת רשת הניטור האפידמיולוגי הפעיל אחרי שיתוק רפה חד לכלל מחלקות נוירולוגיה בארץ, ללא הגבלת גיל. במחוז ירושלים בלבד היה גם ניטור מקרים של דלקת קרום המוח ממקור ויראלי עד גיל 15.

גנס הוסיפה כי לצד תכנית הסברה, יש מבצע חיסונים הארצי לגילאי 6 ומטה וכלל הילדים במשפחה זומנו לטיפות החלב וגילאי 7 ומעלה יוזמנו לקופות החולים. נוסף לכך, בכלל מוקדי החיסונים יתקבלו כלל הגילאים ללא פיצול משפחות, ובמידה שיש ילד שלא חוסן כלל, כל המשפחה תוזמן להשלמת החיסונים.

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  פרופ' צחי גרוסמן,  פרופ' חגי לוין,  פוליו,  חיסונים,  חיסוני שגרה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.04.2022, 19:26

ילד שיחלה בשיתוק בעקבות כך שהוריו לא חיסנו אותו: מעניין האם יהיה לו בסיס משפטי לתבוע אותם על רשלנות/גרימת נזק/ אי מילוי חובתם כהורים ??

אנונימי/ת
04.04.2022, 19:33

ומה לגבי ילד שחטף סיבוך מחיסון או טיפול כזה או אחר. רשלנות הורית?

אנונימי/ת
04.04.2022, 19:30

בואו באמת, חכמים שכמותכם, תנסו להבין למה אחרי שתיעתעתם באמון הציבור בקונספציות שגויות, גם בהקשר לחיסוני הקורונה, הצלחתם לפגוע בהיענות כמעט מושלמת שהיתה בישראל לאורך שנים רבות.
או שהגמל לא רואה את הדבשת של עצמו

אנונימי/ת
04.04.2022, 19:31

, טען, לצד הפעילות ברשתות החברתיות ומעמד חיסונים שהפך למורכב, יש להשקיע במערך הסברה מושקע ומתוחכם.

צחי גרוסמן. זו אופציה.

יש אופציה לא פחות טובה- להפסיק לשקר ולחזור לדאוג לבריאות וטובת הציבור.

לך על זה

אנונימי/ת
04.04.2022, 19:50

שלום למתנגדי החיסונים-התגעגעתי....

אנונימי/ת
05.04.2022, 06:18

והינה עוד טעות. להתעלם מהדברים בתואנות שווא ואשליות עצמיות.
בתור אחד המגיבים שאת.ה מייחס.ת להם התנגדות לחיסונים, המציאות דווקא הפוכה, ובניגוד אליך, גם לתומכי חיסונים שתמיד נענו מותר לצאת כנגד מדיניות אפילה של משרד הבריאות שכרגע אנו רואים את פירותיה הבאושים

הקושי בהיענות לחיסוני השגרה שאנו עדים לה לראשונה אחרי שנים היא הפרי הבאוש של קמפיין השיווק האגרסיבי של משרד הבריאות בחיסון הקורונה, והיעדרם של שקיפות והתיחסות נאותה לתופעות הלואי, מה שערער את אמון הציבור במערכת. מחקר מאונ׳ ת״א הראה אובדן קשה של אמון הציבור בהנהגה הרפואית. כדי לשקם את אמון הציבור ואמון המטופלים בנו צריך שקבלת ההחלטות תישען על הערכת סיכונים ריאלית, ושתיאמר לציבור האמת. השימוש שמשרד הבריאות עושה בשיטות של הפחדה הוא אנטי תיזה לניהול נכון במצבי משבר

05.04.2022, 15:42

ד_ר יחזקאלי, טול קורה מבין עיניך! איזו צביעות! אתה נמנה עם אלה שערערו את אמון הציבור בפרסומים חסרי אחריות, בהפצת בדותות, בפירוש מעוות של פרסומים מדעיים, בפריטה על חרדות ופחדים של הציבור. ראוי שתשב בשקט ולא תרחיב את הקמפיין הנואל שלך גם לחיסוני השיגרה.

האמת על הניהול הכושל של הקורונה צריכה להיאמר גם אם היא קשה לעיכול. הכתובת היתה על הקיר: הזהרתי לפני שנה שמדיניות משרד הבריאות בנוגע לחיסון הקורונה תפגע בהיענות לחיסוני השגרה. די לקרוא את התגובות כאן המעידות על השפל באמון במשרד הבריאות לא רק של הציבור אלא גם של הרופאים. הגיע הזמן שהדברים ייאמרו בשם אומריהם ולא באופן אנונימי- אנחנו מקצוע חופשי והאחריות שלנו למטופלינו מחייבת אותנו

אנונימי/ת
04.04.2022, 21:57

כרופא ואיש בריהצ, אני לא מופתע בכלל. בניגוד לחיסון הראשון, בהמשך דחפו כאן חיסונים במיוחד בסיבוב הרביעי בשם המחקר וממקום של פאניקה ללא ביסוס מחקרי ומבלי להיות ישרים עם הציבור אודות ניסויי הבטיחות העומדים מאחורי מתן הבוסטר הרביעי. מחשהו מופתע שנפגע האמון של הציבור?
תראו אותנו עדיין מסתובבים עם מסכות ללא הסבר ברור. במקום להגן על האנושיות של החברה הפכנו לספקי חיסונים. זלזלנו בערך של החיוך האנושי ולחיצת היד ללא הצדקה מדעית כי אנו רופאים ואנו יודעים טוב יותר. צריך להודות בצניעות, כמערכת אנחנו הובלנו לזה. מכאן יש לעבוד לזכות שוב באמון הציבור.

אנונימי/ת
04.04.2022, 22:17

קוראים לזה אובדן אמון. הציבור איבד אמון במשרד הבריאות אחרי התפקוד הלקוי, היסטרי, פוליטי ולא מוגבה מדעית שהפגין לאחרונה.
מי יכול להאשים את הציבור. ולגבי הילד שיחלה בפוליו… הדם שלו על הידיים של הנהגת משרד הבריאות והמדינה שגרמו להורים שלו לאבד אמון.

אנונימי/ת
05.04.2022, 00:10

מישהו מאיתנו עדיין מתפלא?! מדובר לא רק באבדן אמון הציבור אלא בבגידה בו. אין מנוס מלהודות שמערכת הבריאות נכשלה ובגדול ואנו הרופאים מתבטאים עדיין באנונימיות אבל בטוחה שכולם פה מבינים שהיה פה מחדל גדול

אנונימי/ת
05.04.2022, 08:40

צריך להציג את האמת העירומה גם אם היא לא נעימה: הגורם להתפרצות הפוליו היא לא ירידה בחיסון.
ההתפרצות היא של VDPV3 והיא נובעת מזה שהמשיכו לחסן בוירוס חי לאחר שעבר ארדיקציה לפני שנתיים.
מי שגרם להתפרצות זה משרד הבריאות. הם יכולים לתקן את הנזק בכך שיהיו שקופים, שיאמרו שיש עכשיו צורך בהתגייסות הציבור כדי לבלום את סירקולצית הוירוס, ויצהירו שלאחר ארדיקציה מחודשת יפסיקו לחסן ב bOPV.

04.05.2022, 19:23

משרד הבריאות וראשי הממשלה שאתם אני חלוק בהרבה נושאים נהלו את משבר הקורונה,מצב חדש שכלל הרבה אי ודאות בהצלחה יוצאת דופן, ומי שזקוק לחיסון ולא יתחסן כנגד פוליו ,הוא חסר אחריות בור ועם הארץ

אנונימי/ת
04.05.2022, 20:18

פשוט לבכות.
כמה שחצנות. יומרנות. פאתוס וגועל במשפטים בודדים.
אני יודע. אין כמוני. אני ואפסי עוד.

בהצלחה לך עם מצפונך.

ממש נורא. הורים לא אחראים מצמידים לילדיהם מוקש נעל, תרתי משמע, לכל חייהם.

אנונימי/ת
05.05.2022, 23:46

יש אכן הבדל ופחות הענות מב2013. את אבדן האמון במשרד הבריאות ובממשלה ציינו כבר.
אני רוצה לציין נושא נוסף. כמטפלת באוכליוסיות שונות כולל הרבה הורים שנרתעים מחיסונים או מחסנים חלקית מצאתי שהסבר עובד תמיד יותר מהפחדה או כפיה. ב2013 ניתן היה לחסן לפוליו בנפרד. דבר שהגבער הענות הורים שלא חיסנו עד אז וגם פתח פתח לדיון המשכי על חיסונים נוספים.
כיום לא ניתן לחסן בנפרד והורים שכך השתכנעו היום לא תמיד מחסניםלמרות ההמלצות.