חדשות

החולה שהושתל בו לב חזיר מת כנראה מזיהום נגיפי

מנתחיו של דייויד בנט בן ה-57, שמת חודשיים לאחר ההשתלה, גילו שהלב המושתל היה מזוהם בציטומגלווירוס

הרופאים המנתחים מבולטימור ולב החזיר. צילום: University of Maryland School of Medicine

החולה בן ה-57, ששרד חודשיים לאחר שעבר השתלת לב חזיר, כנראה מת מזיהום של נגיף חזירים, לפי מאמר שפורסם על ידי כתב העת MIT Technology Review של מכון MIT.

בינואר 2022, דייויד בנט, שסבל מאי ספיקת לב, עבר ניתוח נסיוני במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד, שבו השתילו רופאים בגופו לב של חזיר מהונדס גנטית. חודשיים אחרי הניתוח, בנט מת. בית החולים דיווח שמצבו החמיר במהלך מספר ימים, אך לא סיפק סיבת מוות מדויקת.

בחודש שעבר חשף מנתח ההשתלות של בנט, ד"ר ברטלי גריפית, שליבו של החזיר היה נגוע בנגיף ציטומגלווירוס חזירי, שייתכן שתרם למותו של בנט. בסמינר מקוון שנערך על ידי האגודה האמריקאית להשתלות ב-20 באפריל, גריפית תיאר את הנגיף ואת נסיונות הרופאים לטפל בו.

לדברי מומחים, ההשתלה היתה הניסוי החשוב ביותר בהשתלות שכוללות העברת רקמות בין מינים שונים. הניסוי כנראה השתבש באופן לא צפוי שכן החזירים שגודלו כדי לספק איברי השתלה אמורים להיות נקיים מנגיפים. במהלך הסמינר, המסר החיובי של גריפית היה: "אם זה היה זיהום, סביר להניח שנוכל למנוע זאת בעתיד".

האתגר הגדול ביותר בהשתלות איברים מבעלי חיים לאדם הוא חוסנה של מערכת החיסון האנושית, שכן היא יכולה לתקוף תאים זרים ולעורר תגובה שבסופו של דבר הורסת את האיבר או הרקמה המושתלים. משום כך, חזירים עוברים "הנדסה ביולוגית" על ידי הסרה והוספה של גנים שונים כדי להגן על הרקמות שלהם מפני התקפות חיסוניות פוטנציאליות. הלב ששימש במקרה של בנט הגיע מחזיר שעבר עשרה שינויים בגנים שבוצעו על ידי חברת הביוטכנולוגיה Revivicor.

למרות החששות שהשתלת רקמה של בעל חיים עלולה לגרום למגיפה אם הנגיף יסתגל לגוף אנושי ויתפשט לאחרים, מומחים מאמינים שהסוג הספציפי של הנגיף בלב שהושתל אצל בנט אינו מסוגל להדביק תאים אנושיים.

לדברי ג'יי פישמן, מומחה לזיהומי השתלות בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס, אין "סיכון אמיתי לבני אדם" אם הנגיף יתפשט לאחרים. במקום זאת, החשש נובע מהיכולת של ציטומגלווירוס חזירי לעורר תגובות שעלולות לפגוע ולהרוס לא רק את האיבר, אלא גם את גוף החולה.

סיבת מותו של בנט לא נקבעה סופית, ולא מייחסים את מותו באופן מלא לנגיף, שכן המטופל היה מאוד חולה. ייתכן שהנגיף תרם להידרדרות במצבו, אך הוא לא היה הסיבה היחידה לכך.

מחקר שנערך לפני שנתיים בגרמניה מצא שלבבות חזירים שהושתלו בבבונים החזיקו מעמד רק מספר שבועות אם הכילו נגיף ציטומגלווירוס חזירי. לעומת זאת, לבבות שהיו נקיים מהזיהום הצליחו לשרוד מעל שישה חודשים.

לאחר הניתוח של בנט, גריפית וצוותו עקבו תכופות אחרי החלמתו באמצעות בדיקות דם שונות. באחת הבדיקות, הרופאים בדקו את דמו של בנט לאיתור עקבות של נגיפים וחיידקים שונים ומצאו ממצא שהעיד על נוכחות של ציטומגלווירוס חזירי. עם זאת, כיוון שרמותיו היו נמוכות כל כך, הרופאים הניחו שהתוצאה יכולה היתה להיות טעות.

כיוון שלקח עשרה ימים לפענח את בדיקת הדם, הרופאים לא ידעו שהנגיף כבר מתחיל להתרבות במהירות. כתוצאה מכך, ייתכן שהנגיף גרם לסערת ציטוקינים בגופו של בנט, שהיא תגובה חיסונית מוגזמת שעלולה לגרום לבעיות חמורות.

ביום ה-43 לניסוי, הרופאים גילו שלבנט יש חום והוא מתקשה לנשום. בנסיונות להילחם בזיהום תוך שמירה על המערכת החיסונית, הרופאים נתנו לו אימונוגלובולין תוך ורידי וכן "סידופוביר", תרופה המשמשת לעתים בטיפול בחולי איידס. בנט הראה סימני התאוששות לאחר 24 שעות לפני שמצבו החמיר שוב.

בסמינר המקוון, גריפית אמר שלדעתו, בנט פיתח דליפה בנימים כתגובה לסערת הציטוקינים, אשר גרמה לבצקת בליבו, שהפכה לרקמה פיברוטית, וכך נכנס לאי ספיקת לב דיאסטולית חמורה ובלתי הפיכה.

נושאים קשורים:  השתלת לב,  השתלת לב חזיר,  חדשות,  ציטומגלווירוס
תגובות