מחקרים

מה קורה בזיהום משולב של שחפת ו-HIV?

זיהום משולב עם שחפת ו-HIV גורם לדלקת כרונית והגברה של ביטוי של חלבון ארגינאז 1 שמיוצר בתאי MDSC במקביל לדיכוי חיסוני הפוגע במנגנוני ההגנה של הגוף כנגד שחפת

חיידקי שחפת (צילום: אילוסטרציה)

זיהום משולב בשחפת (Tuberculosis - TB) ו-HIV גורם למותם של רבים מידי שנה. במחקר זה החוקרים העריכו את התגובה החיסונית ברקמת קשריות לימפה מזוהמות עם TB במטופלים עם וללא HIV. את התגובה בקשריות הלימפה הם השוו לתגובה בדם פריפרי - עם התמקדות בהימצאות תאים מיאלואידיים ואנזימים מאותתים; inducible Nitric Oxide Synthaseי(iNOS) וארגינאז 1 (Arginase - Arg1).

במסגרת המחקר החוקרים השתמשו באמצעים הבאים: אימונוהיסטוכימיה או מיקרוסקופיה קונפוקלית עם ניתוח תמונות ממוחשב, PCR כמותני בזמן אמת (Quantitative Real-Time PCR - q-RT-PCR), לומינקס מולטיפלקס וציטומטריית זרימה.

ממצאי המחקר הדגימו דלקת כרונית מוגברת והפעלה חיסונית במצבי זיהום משולב של TB ו-HIV, אך במקביל גם דיכוי חיסוני מוגבר. ברקמת קשריות לימפה מחולים עם תחלואה משולבת של TB ו-HIV נצפו גרנולומות TB נקרוטיות בעלי מבנה לא תקין עם ביטוי מוגבר של אנטיגנים של M. Tuberculosis. בנוסף נצפתה עליה בביטוי של חלבוני iNOS ו-Arg1 ברקמות מחולים עם זיהום משולב של TB ו-HIV בהשוואה לקבוצה עם TB ללא HIV ולקבוצת מקרי ביקורת ללא זיהומים. ביטוי מוגבר של Arg1 נמצא במיוחד בתאים מיאלואידיים עם פנוטיפ של Myeloid-Derived Suppressor Cellsי(MDSC) אשר היו נפוצים במיוחד ברקמות מחולים עם זיהום משולב של TB ו-HIV. בהתאם לכך נצפתה עלייה בריכוז תאי MDSC גרנולוציטיים מסוג Lin−/HLA-DRlow/int/CD33+/CD11b+/CD15+ בדגימות מחולים עם TB ו-HIV משולב. ריכוז תאי MDSC מסוג CD15+ נמצא קשור לעומס נגיפי של HIV בפלסמה ועומס אנטיגני של M. Tuberculosis ברקמה, עם יחס הפוך לתאי T מסוג CD4 בדם פריפרי.

מסקנת החוקרים הייתה כי הגברה של דלקת כרונית עקב זיהום משולב עם TB ו-HIV עלול להגביר את הביטוי של Arg-1 מתאי MDSC במוקד הזיהום, ובכך להאיץ את התקדמות מחלת ה-TB.

מקור:

Senait Ashenafi, et al. (2022) “Immunosuppressive Features of the Microenvironment in Lymph Nodes Granulomas from Tuberculosis and HIV–Co-Infected Patients.” The American Journal of Pathology, April 2022. Vol. 192, Issue 4, p. 653-670. doi.org/10.1016/j.ajpath.2021.12.013

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחפת,  HIV,  דלקת כרונית,  MDSCs,  תגובה חיסונית
תגובות