חדשות

שנתיים לאחר אישור התקציב: 4 חדרים אקוטיים חדשים יוקמו הקיץ

מנהלת המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ופגיעה מינית במשרד הבריאות מסבירה את העיכוב: "מעבר לתקציב, יש קושי לגייס ולהכשיר צוותים רפואיים שייקחו על עצמם את האתגר הזה בבתיה"ח"

חדר 4. מרכז לנפגעות תקיפה מינית ב"וולפסון". צילום: דוברות בית החולים

משרד הבריאות והמרכז הרפואי לגליל בנהריה סיכמו לאחרונה על הקמת חדר אקוטי בבית החולים לטיפול בנפגעות ובנפגעי תקיפה מינית. שלושה חדרים נוספים צפויים להיפתח הקיץ בבתי החולים איכילוב, קפלן ובית החולים האנגלי בנצרת. ארבעת החדרים החדשים ייפתחו כמעט שנתיים לאחר שאושר התקציב לכך. כך דיווח הבוקר עידו אפרתי ב"הארץ".  כך יהפוך מספר החדרים האקוטיים בישראל ל-11.

באוקטובר 2020 הוקצב תקציב של חמישה מיליון שקל לפתיחת חמישה חדרים אקוטיים אך עד כה הם לא הוקמו. בהמשך סוכם שייפתחו ארבעה חדרים בשל עלות התפעול של החדרים - כ-1.3 מיליון שקל בשנה לחדר. רק בנובמבר 2021 פרסם משרד הבריאות מכרזים לפתיחת שני חדרים אקוטיים, ובהם זכו "קפלן" וביה"ח האנגלי בנצרת. כמו כן הוחלט לפתוח חדר שלישי, בפטור ממכרז, ב"איכילוב".

את העיכוב בפתיחת החדרים, המופעלים בידי רופאי מחלקות לרפואה דחופה שהוכשרו לכך, הסבירה ד"ר זהר סהר, מנהלת המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ופגיעה מינית במשרד הבריאות: "מדובר בעוד תפקיד עבור הצוות, שהוא לא תפקיד רפואי ממש בחלקו, אלא תפקיד נוסף. מעבר לתקציב יש בעיות קשות לגייס ולהכשיר את הצוותים שייקחו על עצמם את האתגר הזה", הסבירה.

כיום פועלים בישראל חדרים אקוטיים בבתי החולים וולפסון, בני ציון, פוריה, הדסה, סורוקה, יוספטל והלל יפה. בחדרים ניתן לקבל טיפול רפואי לאחר הפגיעה, ובין היתר בדיקת הריון, טיפול למניעת הריון וטיפול במחלות מין. בנוסף ניתן טיפול סוציאלי־נפשי וכן מתבצעות פעולות שיכולות לסייע בחקירת משטרה.

החדרים האקוטיים מטפלים בכ–700 פניות בשנה. על פי נתונים שהציג בינואר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בין 2017 ל–2020 טופלו כ–45% ממטופלי המרכזים האקוטיים בחדר ב"וולפסון", 25% בחדר האקוטי ב"הדסה", 17% ב"בני ציון", 9% ב"סורוקה" ו–4% ב"פוריה".

על פי נתוני המשרד לביטחון הפנים, בישראל מתבצעות מעל 230 תקיפות מיניות ביום. יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, צוטטה בדיווח: "ההיענות לכל חדר שנפתח גבוהה, ולמרות שהשירותים תוקצבו, משרד הבריאות מתמהמה". כמו כן ציינה כי המידע על עצם קיומם של השירותים אינו מונגש לציבור.

תגובת משרד הבריאות: "בקיץ ייפתחו שלושה מרכזים חדשים ומרכז נוסף שמתוכנן להיפתח בנהריה נמצא בתהליך עבודה. משרד הבריאות מודע לחשיבות הפרסום של השירות במרכזים הללו, ובשנתיים האחרונות הונגש המידע במספר שפות באתר המשרד ובקרב אנשי מקצוע רלוונטיים". כמו כן נמסר כי בזמן הקרוב ייצא המשרד בקמפיין שמטרתו יידוע הציבור לקיום מרכזים אקוטיים.

נושאים קשורים:  חדר אקוטי,  נפגעי תקיפה מינית,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות