תיאור מקרה

תיאור מקרה: חסימות עורק הרשתית כביטוי ראשון לפוליציטמיה ורה

על פי הצוות הרפואי שטיפל במקרה שמתואר לראשונה בספרות, פוליציטמיה ורה יכולה להיות חלק מהאבחנה המבדלת במטופלים המתייצגים עם חסימה של עורקי הרשתית

טיפול בהקזות דם מנע איסכמיה קבועה ברשתית במקרה של פוליציטמיה ורה. צילום: אילוסטרציה

פוליציטמיה ורה היא נאופלזיה מיאלופרוליפרטיבית המתבטאת בעלייה של המוגלובין, המטוקריט, ספירת טסיות ולויקוציטוזיס, כאשר אלה יחד מביאים למצב של עלייה בצמיגות הדם. עם זאת, פוליציטמיה ורה המתבטאת לראשונה כתסמיני עיניים היא נדירה, אך ישנם תיאורים בספרות לנזקים בלתי הפיכים לכלי דם רשתיים בעקבות חסימה, אשר הובילו לאבחנה של המחלה.

בכתב העת BMC Ophthalmology מתאר צוות רפואי מקרה של פוליציטמיה ורה אשר התייצג תחילה עם התקפים זמניים של אובדן ראייה חד עיני בעקבות חסימות לסירוגין של עורקי רשתית שונים.

מיד הוחל טיפול שכלל הקזות דם ובעקבות זאת הזילוח הלקוי בעורקי הרשתית שב על קנו ללא איסכמיה קבועה לרשתית עצמה. הרופאים יכלו לתעד את החסימות החולפות הללו בעורקים באמצעות צילומי פונדוס וכן באמצעות אנגיוגרפיה פלואורסצנטית. למיטב ידיעת מחברי תיאור המקרה, עד כה לא תואר בספרות מקרה הדומה למקרה המובא כאן.

תיאור מקרה זה הוא רלוונטי מאוד על מנת להעלות מודעות בקרב קלינאים לפוליציטמיה ורה, שכן למעשה מחלה זו יכולה להיות חלק מהאבחנה המבדלת במטופלים המתייצגים עם חסימה של עורקי הרשתית. חשוב להדגיש כי טיפול מוקדם במצבים כאלה יכול להפוך ולשנות סיבוכים בכלי הדם ובאיברים המסופקים על ידיהם.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  פוליציטמיה ורה,  חסימת עורק הרשתית,  הקזות דם,  חדשות
תגובות