טיפטיפות אפדייט

התפרצות הפוליו בישראל בשנת 2022 ואיך זה בכלל קשור לקורונה?

בחודש מרץ 2022 אותרו בישראל מספר מקרים של ילדים המפרישים את נגיף הפוליו ואף מקרה אחד של שיתוק פלסידי חריף כתוצאה מהנגיף. משרד הבריאות עדכון את שגרת החיסונים והפיץ נהלים שמטרתם להתמודד עם התפרצות זו

מתן חיסון פוליו לתינוק. צילום: שאטרסטוק

נגיף הפוליו השייך לקבוצת נגיפי המעיים (אנטרווירוסים) יכול לגרום למחלת הפוליו - מחלה עם ספקטרום קליני רחב היכולה להוביל לשיתוק קשה. הנגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות והדבקה שכיחה יותר בילדים. לרוב ההדבקה הינה א-תסמינית אך 10-20% מהנדבקים יפתחו תסמינים דמויי מחלה ויראלית קלה ופחות מ-1% עלולים לפתח שיתוק פלסידי חריף.

בישראל מבוצע ניטור שגרתי של נגיפי פוליו במי ביוב. כחלק ממעקב זה, בחודש מרץ 2022 התגלו נגיפי פוליו שמקורם בחיסון הפומי במי הביוב בירושלים. נגיפים אלו הופרשו ככל הנראה מאנשים עם דיכוי חיסוני אשר קיבלו חיסון פומי (חי-מוחלש). בעוד שלאנשים מחוסנים ללא דיכוי חיסוני נגיפים מוחלשים שמקורם בחיסון אינם גורמים למחלה, באנשים לא מחוסנים או עם דיכוי חיסוני תיתכן מחלת פוליו קלינית. בנוסף, שמונה ילדים א-תסמיניים עם עדות להפרשת פוליו בצואה ומקרה אחד של שיתוק פלסידי חריף בילד/ה שלא חוסנו.

נכון להיום קיימים בישראל שני סוגים של חיסונים כנגד נגיף הפוליו. חיסון מומת (IPV-inactivated polio vaccine) הניתן בזריקה תוך-שרירית. חיסון זה מוביל להתפתחות נוגדנים, מפחית את העברת הנגיף בצואה ומגן מפני מחלה קלינית ושיתוק. החיסון החי-מוחלש (bOPV - bivalent oral polio vaccine) יוצר הגנה מקומית במערכת העיכול ומפחית את העברת הנגיף בצואה. שילוב שני החיסונים יעיל ובטוח במניעת ההפצה וההתפתחות הקלינית של מחלת פוליו.

לאור הגילוי של נגיף הפוליו במי הביוב משרד הבריאות הוציא בין היתר מספר הנחיות בנוגע לחיסוני הפוליו:

  • הקדמת מתן החיסון המומת יחד עם החיסון המחומש (DtaP-IPV-Hib) לגיל שישה שבועות עם מנה שניה בגיל 10 שבועות.
  • מתן מנה ראשונה של חיסון פוליו חי-מוחלש בגיל שישה שבועות במקום בגיל 6 חודשים יחד עם המנה השניה של החיסון המומת.
  • חשוב לציין כי החיסון החי-מוחלש יינתן לילדים שקיבלו מנה אחת של חיסון מומת.
  • ילדים שטרם קיבלו מנה שניה של חיסון חי מוחלש (בדרך כלל ניתן בגיל 6 ו-18 חודשים) יש להשלים את המנה השניה בהקדם בתנאי שעברו 4 שבועות מהחיסון החי-מוחלש הקודם.

בנוסף לעדכון שגרת החיסונים יש להקפיד בכלל הילדים על היגיינת ידיים במיוחד לאחר שימוש בשירותים. הרחבת מעגל המחוסנים בשני חיסוני הפוליו יוביל לירידה בהימצאות הנגיף בצואה ובביוב ויגביל את ההתפרצות הנוכחית. למעשה, ניתן להגיע להכחדה כמעט מלאה של מגפת הפוליו אם כלל האוכלוסייה תתחסן.

בילדים עם דיכוי חיסוני ולקבלת ההנחיות המלאות בנוגע לחיסוני הפוליו יש לפנות לאתר משרד הבריאות. (1)

באופן מעניין, ייתכן והשפעתו של חיסון ה-OPV לא מוגבלת רק להגנה מפני פוליו. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת PLOS ONE חוקרים בחנו את ההשפעה של חיסון ה-OPV על מספר חולי קורונה. במחקר נמצאי כי במדינות אשר עושות שימוש ב-OPV ההימצאות של קורונה באוכלוסייה, הייתה נמוכה באופן מובהק מאשר במדינות אשר עושות שימוש ב-IPV בלבד: 4,970 מקרים לעומת 1,580 מקרים לכל 100,000 תושבים. לציין כי המחקר בוצע במתכונת של מחקר "אקולוגי" וממצא זה דורש תיקוף במחקרים קליניים מבוקרים. עם זאת ייתכן ומדובר ביתרון נוסף של חיסון הפוליו החי-מוחלש.

מקורות:

1. מידע על מחלת הפוליו - שיתוק ילדים ועל חיסון מפני פוליו - Poliomyelitis - אתר משרד הבריאות

2. Use of oral polio vaccine and the incidence of COVID-19 in the world. Published: March 17, 2022
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265562

נושאים קשורים:  טיפטיפות אפדייט