חדשות

"שערי צדק": אירוע חסימת מעיים חריג הסתיים בהפתעה

צעצוע זעיר, שנבלע על ידי נער בן 14, תפח במעיו וסיכן את חייו - רק כעבור כחודש הופתעו הכירורגים לגלותו בניתוח חירום

הצעצוע הזעיר, שהתנפח במעיים, הגיע לקוטר של כדור פינג פונג. צילום: דוברות שערי צדק

לפני כחודש, בעת ששיחק עם חברו בבית הספר, אחז בפיו נ', בן 14 משילה, אוחזן לעיפרון בצורת כדור קוצני. הכדור היה בפיו במהלך המשחק ותוך כדי משחק ודחיפות הוא נבלע בטעות. משום שלא נגרמה שום אי נוחות, נ' לא ייחס לאירוע חשיבות רבה אלא שכעבור מספר שבועות החל להתלונן על כאבי בטן שלא נתנו לו מנוח.

ההורים המודאגים החישו את נ' למיון בבית חולים אחר בארץ, ולאחר שנשללה דלקת בתוספתן, הוא שוחרר לביתו. לאחר מספר ימים וכיוון שסבל מכאבי בטן עזים והקאות ללא הפסקה, פנו הוריו של נ' לרופא המשפחה שהפנה אותם בשל חשד לחסימת מעיים מסכנת חיים, למחלקה לרפואה דחופה ב"שערי צדק", בניהולו של ד"ר גיורא וייזר.

לאחר בדיקות פיזיולוגיות מקיפות ובדיקות הדמיה שכללו אולטרסאונד, אותר במעיו של הנער גוף זר שקשה היה לזהותו. בדיקות ההדמיה לא הראו בבירור מהו העצם הזר, שכן הוא הסתובב פנימה ונדמה ככדור.

ד"ר ענר קינן, כירורג ילדים בכיר שטיפל במקרה, סיפר: "נ' הגיע לבית החולים עם הקאות וכאבי בטן, סימנים שמעידים בבירור על חסימה קשה. לא חשבנו לכיוון גידולי, אך בהחלט היה חשד סביר לחסימה משנית לתהליך דלקתי או גורם מבני בבטן״. לדבריו, זהו אירוע נדיר ביותר של חסימת מעיים כה משמעותית שנגרמת על ידי עצם זר במטופל בוגר.

ד״ר גיורא וייזר, ד״ר ירון ארמון וד״ר ענר קינן. צילום: דוברות שערי צדק

בתוך שעה מאבחנתו של ד"ר קינן, נ' הוכנס לניתוח דחוף, במהלכו בוצע בגישה לפרוסקופית חתך זעיר באורך 2-3 ס"מ. דרך החתך הקטן במעי הוצא גוש גומי מהסוג שסופח נוזלים ומתנפח. "כשהפכנו את הגוש", מתאר ד"ר קינן, "הופתענו לגלות כדור קפיצי די גדול - הצעצוע הזעיר, שהתנפח במעיים, הגיע לקוטר של כדור פינג פונג וסיכן את חייו. סגרנו את המעי ובישרנו להורים, ששמחו לגלות שהגורם לחסימה הוא רק כדור קפיצי".

נ' אושפז להמשך השגחה במחלקה לכירורגיה ילדים בראשות ד"ר ירון ארמון ולאחר מספר ימים הסדיר פעולות מעיים, שב לאכול ללא קושי ושוחרר לביתו במצב טוב.

ד"ר וייזר: "זהו מקרה חריג ביותר, שבו בן ה-14 שכח מאירוע הבליעה ולא חיבר בין הדברים שאירעו בפער של כחודש. יש להיות ערניים לסכנות שכרוכות בבליעת גוף זר, כל שכן גוף העשוי מחומר כה גמיש שעלול לגרום לשיבוש תפקוד איברי הבטן המפותלים. במקרים של תסמינים נשימתיים שלא נמצא להם הסבר, או במקרה של כאבי בטח עזים, אנו ממליצים לתשאל גם ילדים גדולים לגבי האפשרות לבליעת גוף זר״.

נושאים קשורים:  ד"ר גיורא וייזר,  ד"ר ענר קינן,  עצם זר,  חסימת מעיים,  שערי צדק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.07.2022, 20:32

ד"ר ירון ארמון רופא משכמו ומעלה, כל יום מציל ילדים, צדיק גדול

אנונימי/ת
05.07.2022, 14:11

מנינגוקוקסמיה

שנה רביעית בלימודי רפואה ברוטציה במחלקת ילדים
אפילו שהיה לפני כמעט 30 שנה
ואין לי כל קשר לרפואת ילדים
יש דברים שכל רופא באשר הוא-צריך לזכור