חדשות

מחקר חדש: כואב לך? אל תגיע לחדר המיון בשעות הלילה

מחקר רחב היקף מצא כי בשעות הלילה המטופלים מקבלים 20%-30% פחות משככים לעומת שעות היום | הסיבה: העייפות המצטברת שוחקת את האמפתיה של הרופאים ואת תפישת כאב המטופלים

מיון רמב"ם. 139% תפוסה בשנת 2021. צילום ארכיון: דוברות בית החולים

מחקר חדש, בהובלת חוקרים ישראלים, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת PNAS, מצא כי ככל שנוקפות שעות התורנות של רופאות ורופאים בלילה, כך הם רושמים למטופלים פחות משככי כאבים לעומת שעות היום. הסיבה: החסך הגדל והולך בשינה גורר ירידה הדרגתית ברמות האמפתיה שרופאים מסוגלים לחוש כלפי המטופלים – כלומר ירידה ביכולת שלהם לחוש ולתפוש את רמת הכאב של האדם שמולם.

המחקר, שמצוטט הבוקר על ידי רוני לינדר ב"דה מרקר", בדק יותר מ-13 אלף ביקורים במיון בישראל ובארה"ב. הוא בוצע על ידי צוות רב תחומי של חוקרים מהאוניברסיטה העברית, שבראשו עמדו פרופ' שהם חשן-הלל, חוקרת קבלת החלטות מבית הספר למינהל עסקים ומרכז פדרמן לחקר הרציונליות; ד"ר ענת פרי, חוקרת אמפתיה מהמחלקה לפסיכולוגיה; וד"ר אלכס גיללס-הלל, מומחה ברפואת ילדים וחוקר שינה מהמרכז הרפואי הדסה.

בשלב הראשון נערכה סימולציה להערכת רמת האמפטיה של שתי קבוצות מתמחים – אחת שסיימה תורנות בת 26 שעות והשנייה שהגיעה רעננה מהבית. הרופאים שסיימו תורנות הראו תגובה רגשית מופחתת. הם דירגו את הכאב של המטופלים בתרחישים כחזק פחות לעומת הדירוג של הקבוצה השנייה – כלומר היו אמפתיים פחות לתמונות של מטופלים שסובלים מכאב, ובהתאם גם דיווחו כי היו רושמים פחות משככי כאבים לאותם מטופלים לעומת קבוצת הרופאים ה"רעננה".

על בסיס התוצאות המעניינות שסיפקה הסימולציה, החליטו החוקרים להרחיב את המחקר ולבדוק אם התופעה מתרחשת בפועל גם בעולם האמיתי, אצל רופאות ורופאים שמתמודדים באופן שוטף עם החלטות טיפוליות הנוגעות לכאב, כשהם נמצאים בדרגות שונות של עייפות. המידע שהחוקרים השיגו לצורך כך מרשים בהיקפו: מכתבי שחרור מהמיון של 13,482 מטופלים שהגיעו בין 2013 ל-2020 לשלושה חדרי מיון, שניים בישראל ואחד בארה"ב, עם תלונות על כאב, ובתוכם צוינו השעות ביממה שבמהלכן התקיימו הביקורים.

הממצאים היו חד-משמעיים: הרופאים רשמו למטופלים 20%-30% פחות משככי כאבים במהלך משמרות הלילה בהשוואה למשמרות היום. המינונים שנרשמו בשעות הלילה היו נמוכים לא רק לעומת שעות היום אלא גם לעומת המלצות ארגון הבריאות העולמי לרמות הכאב שנבדקו.

נושאים קשורים:  מיון,  כאב,  אמפתיה,  משככי כאבים,  מחקר
תגובות
אנונימי/ת
06.07.2022, 10:29

הפעם האחרונה שיצא לי לדרוך במיון במסגרת העבודה היתה לפני כמה שנים טובות.
מצה שאני יכול להעיד על עצמי, משככי כאבים הייתי רושם רק אם החולה היה מבקש במפורש ללא קשר לשעה או לאמפתיה (שמעולם לא הייתה לי - לא ביום ולא בלילה)

אנונימי/ת
06.07.2022, 19:25

רופא בלי אמפטיה.זה הולך יחד?

אנונימי/ת
06.07.2022, 19:47

גיבוב של שטויות. ממתי מתן משככי כאבים קשור לאמפתיה? בארהב היד מאוד כבדה על ההדק של משככי הכאבים פלא קשר ל״אמפתיה״, אלא לרצון למנוע התמכרות למשככי כאבים

המסקנה בכותרת היא כל כך לא חכמה ומעצבנת, שלא יכולתי להתאפק. אם כואב לך ותתאפק עד הבוקר בגלל העבודה הטירוויאלית והמובנת מאליה הזאת, ותאחר בהגעה עם AMI או עם פריטוניטיס או עם מגוון הכאבים שמוטב לא לדחות את הטיפול בסיבתם, מה יגיד מי שכתב את הכותרת? אם אתה לא מקבל טיפול נאות לכאביך בכל שעה של היממה, תדרוש אותו! כאב הוא בראש שלנו ורק המטופל יודע כמה כואב לו וכמה עזר או לא עזר הטיפול. לא קיבלת אנלגזיה יעילה (בכלל לא קיבלת) - עמוד על זכותיותיך. אבל כל זה לאחר שהגעת למלר"ד בלא כל קשר ל20% ירידה באנלגזיה בלילה!