חדשות

שתל חדשני חוסך מחולי לב ניתוח לב פתוח ומשפר את מצבם

השתל המורכב ממסתם שנלקח מלב חזיר מותקן תוך פחות משעה בהרדמה מקומית ומטפל באי ספיקת מסתם אבי העורקים

צילום: JenaValve

שתל המכיל מסתם מחזיר יכול לחסוך ניתוח גדול מחולים הסובלים מאי ספיקת מסתם אבי העורקים. כך דווח בעיתון הבריטי Daily Mail. את המתקן הזעיר ניתן להרכיב על הלב בניתוח קצר תחת הרדמה מקומית.

עד 5% מהאוכלוסיה סובלים מאי ספיקת מסתם אבי העורקים, מצב שמונע מהגוף דם מחומצן ומשאיר את החולים עייפים וחסרי נשימה. הבעיה נוצרת כאשר מסתם אבי העורקים ביציאה מהלב נפגע ולא מצליח להיסגר לחלוטין. כתוצאה מכך, דם דולף לאחור לתוך הלב ומשפיע על יכולתו לתפקד ביעילות. התופעה נראית לרוב בחולים מבוגרים ובאנשים עם לחץ דם גבוה. הנזק למסתם עלול להיגרם גם מזיהומים.

אחד מכל 20 אנשים שסובלים ממצב זה מציג תסמינים חמורים וזקוק לניתוח לב פתוח על מנת להחליף את המסתם. זהו ניתוח גדול וחלק מהחולים חלשים מכדי לעמוד בו. בנוסף, עד עכשיו המנתחים היו משתמשים בשתלים שלא עוצבו במיוחד עבור אי ספיקת מסתם אבי העורקים, אלא בשתלים שנועדו לטיפול במחלות לב אחרות, דבר שגרם לשתלים להתרופף.

השתל החדש, שמיוצר על ידי חברת JenaValve Trilogy, עשוי ממסגרת מתכת שעליה מורכב מסתם שנלקח מלב של חזיר והוא מוחדר בהליך פשוט של פחות משעה בהרדמה מקומית, כאשר המטופל ער לחלוטין. עד היום, כמה מאות חולים טופלו באמצעות השתל החדשני בכמעט 100% הצלחה.

את המסתם מחדירים באמצעות קטטר שמועבר דרך חתך קטן בעורק הירך במפשעה. הצינור הדק וגמיש מוחדר דרך העורק במפשעה אל הלב. המסתם עשוי ממסגרת מתכת בצורת צינור מתקפל ומוכנס למקומו באמצעות הקטטר. בהתחלה הוא מקופל, אך אחרי שהמנתח מוודא שהוא נמצא במקום הנכון, הוא נפתח.

קוטר המסתם הוא 2.5 ס"מ וניתן להתאים את גודלו כך שיתאים בצורה מושלמת למטופל. שלוש רגליים קטנות על המסתם נועלות אותו במקומו, מעל שסתום אבי העורקים הטבעי, והוא מתחיל לפעול מיד. המטופלים משוחררים לבתיהם יום או יומיים לאחר הטיפול.

בכתבה מרואיין רונלד פאבט, בן 86, אחד האנשים הראשונים בבריטניה שעבר את הניתוח. הוא אובחן לראשונה ב-2019 אחרי שסבל מחולשה ומקשיי נשימה. הוא עבר ניתוח להחלפת מסתם מסוג אחר והותאם לו קוצב לב, אולם שניהם לא שיפרו משמעותית את מצבו. בחודש שעבר הוא עבר הליך החלפת מסתם ל-JenaValve וכמעט מיד הרגיש טוב יותר. הוא דיווח שהניתוח לא היה כרוך בכאבים כלל וכעבור כמה ימים שם לב לשיפור עצום במצבו: בעיות הנשימה שלו חלפו והוא מתכוון לשוב לרכוב על אופניו.

תגובות
07.07.2022, 11:59

נחמד שמביאים לנו חדשות רפואיות ומדעיות מצהובון בריטי. חוצמזה, האם השתל עובד רק ביוני, או גם באוגוסט?