חדשות

משרד הבריאות לא יישם ההמלצות להתמודדות עם גל חום קיצוני

בראיון ל-ynet מזהיר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: בתי החולים אינם ערוכים לגלי חום קיצוניים - "אירוע כזה ינחת עלינו כנראה פתאום, כמו מגיפת הקורונה"

גל חום בישראל, חוף הים בתל אביב. צילום: פלאש 90

החום הקיצוני שחוו מדינות שונות באירופה, לצד גלי חום דומים שפוקדים עתה אזורים שונים בארה"ב וגם באוסטרליה שחוות בשנים האחרונות יותר ויותר שריפות ענק שגם גובות מחיר בחיי אדם - כל התופעות הללו מיוחסות מכבר בידי מומחי האקלים להתחממות הגלובלית. הם הזהירו מפניה.

בעוד שבמדינות שכבר חוו את התופעות הללו הנושא הזה, על כל השלכותיו, תופס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי ובתקשורת – בישראל, כפי שטוען פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, לא התקיים עד כה דיון מסודר על ההשלכות של גלי החום, במיוחד לגבי מטופלים בבתי החולים ואוכלוסיית הקשישים, הפגיעה ביותר לגלי חום כאלה.

פרופ' אליס התייחס להשלכות גלי החום החזויים על תפקודה של מערכת הבריאות בכתבתו של אדיר ינקו מ-ynet ולדבריו, משרד הבריאות לא יישם את המלצות הרופאים הבכירים להתמודדות ולהכנה לגל חום קיצוני שעלול להתרחש בישראל. "תרחיש כזה בהחלט אפשרי, אבל אף אחד במדינה לא עשה דיון מסודר על ההשלכות של גלי חום ולכן לא נערכו לשום דבר. לא חשבו על הדברים האלה. אירוע כזה ינחת עלינו כנראה פתאום, כמו מגיפת הקורונה, ואז נמצא עצמנו מתעסקים עם משהו שלא נערכנו לקראתו".

פרופ' אליס מצביע על העומסים הצפויים בבתי החולים עקב גלי חום המחייבים הגדלת כוח אדם רפואי במחלקות הפנימיות. "את הרפואה נדע לעשות", הוא אומר ומוסיף כי "יש לדעת איך להסביר לציבור כיצד עליו להיערך לגלי החום".

הקו הראשון בהתמודדות עם נפגעי גל החום הוא חדרי המיון בבתי החולים ובהקשר זה צוטט בדיווח ד"ר דניאל טרוצקי, עוזר רפואי למנהלת בית החולים שמיר-אסף הרופא שאחראי לנושאים הנוגעים למלר"ד: "במלר"דים מטפלים באופן די תדיר במצבי התייבשות וחום גוף גבוה באופן שגרתי, גם בלי גל חום. למכות חום נחשפים חיילים, ספורטאים וקשישים בביתם כאשר אין בו מזגן. חום הגוף עלול לעלות אפילו מעבר ל-40 מעלות – מצב מסוכן שיכול לפגוע בהכרה ובתפקודי כליות וכבד ואף לגרום למוות".

ד"ר טרוצקי הדגיש עוד: "מחלקות לרפואה דחופה בעתות משבר אקלימי – ולמעשה בכלל בקיץ – צריכות להיות מוכנות מבעוד מועד עם מספיק מכשירי קירור: מאווררים, נוזלים קרים, קרח גרוס שאפשר לפזר על גוף הנפגע, טיפול תרופתי ייעודי לנושא ובמצבים קיצוניים גם הפעלת מכשירי אקמו, שכיום רבים מהם נמצאים בשימוש לטיפול בחולי קורונה במצב קשה עד קריטי. ברוב המרכזים הרפואיים בארץ יש כיום לפחות מכשיר אקמו אחד אבל אם יהיו עומסים כבדים עם נפגעי חום, העומס יגדל על כלל המערכת".

בדיווח ב-ynet ניתנה גם התייחסות להשפעת גל חום על אוכלוסיה ענייה ומוחלשת שלא תעמוד בהוצאות על חשמל ביתי, על דיירי רחוב וגם לחוסר מוכנות של מערך כיבוי האש לתחזיות שיפרצו כאן שריפות ענק שעימן טרם התמודדו - גם כאן מדובר במחסור בכוח אדם, ברכבי כיבוי ובטכנולוגיות מתקדמות.

נושאים קשורים:  גל חום,  פרופ' אבישי אליס,  משרד הבריאות,  חדרי מיון,  ד"ר דניאל טרוצקי,  חדשות
תגובות