מחקרים

הקשר בין חיוביות נוגדני anti-Ro והפרעות מקצב והולכה

חוקרים ישראלים מצאו כי קיומם של נוגדני anti-Ro קשור בהפרעות הולכה קרדיאליות במבוגרים ובמידה פחותה יותר בהפרעות מקצב, ללא קשר לקיומה של מחלה אוטואימונית

קצב הלב (אילוסטרציה)
קצב הלב (אילוסטרציה)

נוגדני anti-Ro/La הם נוגדנים שכיחים במחלות אוטואימוניות אך ניתן למצוא אותם גם במבוגרים בריאים. ההשפעה האריתמוגנית של נוגדנים אלה על מערכת ההולכה החשמלית של הלב בעוברים נבדקה רבות במחקרים קודמים וידוע כי קיומם באמהות מגביר את הסיכון לחסם עלייתי-חדרי (atrioventricular) בעוברים. עם זאת, עד לאחרונה לא בוצעו מחקרי אוכלוסייה גדולים אשר בחנו את הקשר בין קיומם של נוגדני anti-Ro/La עם הפרעות קצב והולכה.

לאחרונה פורסמו בכתב העת European Heart Journal ממצאיו של מחקר אשר בוצע על ידי חוקרים ישראלים. במחקר בוצע שימוש ברשומות הרפואיות של אחת מקופות החולים בישראל. כלל המשתתפים היו חיוביים לנוגדי anti-Ro/La בין השנים 2002-2019  והותאמו לפי גיל, מגדר ומקום מגורים לאנשים ללא נוגדנים חיוביים.

במחקר השתתפו 17,231 אנשים חיוביים לנוגדנים ו-84,368 מקרי ביקורת. תוצאות המחקר הדגימו כי באנשים עם נוגדנים חיוביים ל-anti-Ro ישנו שיעור גבוה יותר של הפרעות הולכה מאשר מקרי הביקורת עם שיעור של 3% לעומת 1.7% (p<0.001). בנוסף, נמצא כי באנשים עם נוגדי anti-Ro יש שיעור גבוה יותר של הפרעות מקצב לעומת אנשים ללא נוגדנים אלה עם שיעור של 10.5% לעומת 7% (p<0.001). במטופלים אשר היו חיוביים ל-anti-La בלבד לא נמצא כי יש קשר מובהק עם אריתמיות. החוקרים ביצעו מודל רב-משתני אשר הדגים כי במטופלים החיוביים ל-anti-Ro יש סיכוי גדול יותר להפרעות הולכה והפרעות מקצב לעומת מטופלים ללא נוגדנים אלה עם יחס סיכויים של 1.44 ו-1.21, בהתאמה.

החוקרים סיכמו כי קיומם של נוגדני anti-Ro קשור בהפרעות הולכה קרדיאליות במבוגרים ובמידה פחותה יותר בהפרעות מקצב, ללא קשר לקיומה של מחלה אוטואימונית.

מקור:

Association of anti-Ro seropositivity with cardiac rhythm and conduction disturbances Get access Arrow. Aviram Akuka, Niv Ben-Shabat, Abdulla Watad, Avishai M Tsur, Scott Ehrenberg, Dennis McGonagle, Doron Comaneshter, Roy Beinart, Arnon D Cohen, Howard Amital. European Heart Journal, ehac516, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac516

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוגדנים,  הפרעות הולכה,  הפרעות קצב,  אריתמיה,  מחלות אוטואימוניות
תגובות