חדשות

מודרנה ו-MSD הודיעו על הצלחה בניסוי לחיסון נגד סרטן העור

התרכיב מבוסס mRNA, שניתן למחלימי סרטן העור בחיסון מותאם אישית, הצליח למנוע את חזרת המחלה ב-44% | מנכ"ל מודרנה: "זו הוכחה ראשונה לכך שניתן לפתח תגובה חיסונית גם נגד סרטן"

חיסון. צילום אילוסטרציה

חברות התרופות מודרנה ומרק (MSD בישראל) הודיעו אתמול (ג') על תוצאות ראשוניות בניסוי לחיסון נגד מלנומה.

בניסוי קליני (שלב 2) שערכו החברות ובו קיבלו המשתתפים תרכיב של mRNA4157/V940 בשילוב עם קיטרודה, הודגמה ירידה משמעותית מבחינה סטטיסטית ומשמעותית מבחינה קלינית בסיכון להישנות המחלה או מוות, בהשוואה למונותרפיה בקיטרודה בחולי מלנומה בשלב מתקדם עם סיכון גבוה להישנות לאחר כריתה מלאה.

התוצאות מדגימות לראשונה את יעילות הטיפול בסרטן באמצעות mRNA מחקרי בניסוי קליני אקראי. על פי תוצאות ראשוניות שפרסמה החברה, התרכיב, בחיסון מותאם אישית, שניתן ל-157 חולים שסבלו מסרטן העור מלנומה בשלב III/IV, הצליח למנוע את חזרת המחלה ב-44%.

מדובר בהתקדמות שעשויה להוביל לחיסונים נוספים נגד סרטן ושתי החברות מתכננות לפנות לרשויות הרגולטוריות וליזום מחקר שלב 3 במלנומה בשנת 2023, במגמה להתרחב במהירות לסוגי גידולים נוספים.

"לראשונה יש לנו הוכחה לכך שניתן לפתח תגובה חיסונית נגד סרטן", אמר ד"ר סטיבן הוגה, נשיא חברת מודרנה. עם זאת, יש להביא בחשבון שמדובר בניסוי ראשוני ובקבוצה קטנה של מטופלים.

במסגרת המחקר חולקו חולים באופן אקראי לקבלת אחד משני טיפולים: קבוצה אחת טופלה בתרופה הביולוגית קיטרודה, המסייעת למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים. הקבוצה השנייה קיבלה את תרופת הקיטרודה יחד עם חיסון סרטן מותאם אישית, שפותח כאמור על בסיס טכנולוגיית ה-mRNA.

כל החולים עברו ניתוח להסרת גידול המלנומה שלהם. החוקרים בנו מכל אחד מהגידולים של החולים רצף גנטי מותאם אישית, כדי שמערכת החיסון תוכל לזהות אותו ולתקוף אותו. לאחר מכן הוזרק ה-mRNA שנבנה לזרועות החולים, באותו אופן שבו ניתנים חיסונים אחרים. כך, מערכת החיסון "למדה" להכיר את הגידול הסרטני ולהיערך להשמידו בעת הצורך. החולים קיבלו עד תשע מנות של החיסון המותאם לסרטן וטופלו ונוטרו במשך שנתיים לפחות.

"מודרנה" דיווחה כעת רק על התוצאות הכלליות של המטופלים וטרם מסרה פרטים על רמות תאי הדם הלבנים מסוג T שנוצרו בגוף כדי להשמיד את הגידול. בחברה עדיין אוספים את הנתונים ויספקו פרטים נוספים בהמשך.

"המפתח להצלחת החיסון שלנו הוא בכך שהוא מותאם לגידול של כל חולה", הסביר הוגה, "מה שמאפשר לקבל תגובה מדויקת וממוקדת לסרטן שלו. הגמישות של טכנולוגיית ה-mRNA מאפשרת זאת, כפי שהוכיחו חיסוני הקורונה".

עוד הוסיף הוגה שהמטופלים ימשיכו להיות במעקב לפחות שנה נוספת לאחר השלמת הטיפול. מדעני החברה יעקבו אחרי התמשכות התגובה החיסונית ואחרי הישנות הגידול בעתיד. לדבריו, ייתכן שניתן אף להשתמש בחיסון גם אצל אנשים בריאים שאינם סובלים ממלנומה אך נמצאים בסיכון גבוה לסרטן העור, כדי למנוע את המחלה.

נושאים קשורים:  חיסון נגד מלנומה,  מודרנה,  MSD,  חיסונים,  mRNA,  חדשות,  מחקרים,  סרטן העור
תגובות
14.12.2022, 23:41

יי סיכון להישנות המחלה או מוות יי = צירוף עם סיכון למניפולציה.
יש לדרוש השוואת תוצא פשוט וכוללני:
מוות-מכל-סיבה או י תחושת בריאות י
(ולא חיבור של שני תוצאים למספר אחד)