חדשות

אלרעי-פרייס: "הפייק ניוז יצר חוסר אמון בחיסונים. זה דגל אדום עבורנו"

סקר של משרד הבריאות מגלה: עלייה דרמטית בשיעור הנחשפים לטענות נגד חיסונים בתקשורת וברשתות החברתיות | בקרוב: פיילוט להחזרת אחות בית הספר

ד"ר שרון אלרעי-פריייס. "שומעים יותר אמירות על כך שחיסון אינו חיובי ואינו מגן, שרופאים הם 'רוצחים בלבן', וזה גורם לנזק". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

סקר עמדות הורים שהזמין משרד הבריאות מגלה כי חלה עלייה דרמטית ומובהקת בשיעור הנחשפים לטענות נגד חיסונים בתקשורת וברשתות החברתיות בשנים האחרונות - מ־59% ב־2016 ל־77% ב־2022. כמו כן, כעשירית מההורים רואים בחיסונים כאלה שעלולים להזיק לילדים (11% במגזר הכללי, 24% במגזר הבדואי).

"יש פה דגל אדום עבורנו מבחינת ההשפעה של הפייק ניוז", אמרה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון-אלרעי פרייס בראיון למיטל יסעור בית אור בסוף השבוע ב"ישראל היום".

ד"ר אלרעי-פרייס, שהובילה את מבצעי החיסונים נגד הקורונה, הפוליו ואבעבועות הקוף בשנתיים וחצי האחרונות, הוסיפה: "יש חשיפה הולכת וגדלה למסרים של מתנגדי חיסונים, וזה מעלה את החשש אצל ההורים. ההשלכות של התפיסה ההולכת ורווחת, שלפיה החיסונים מזיקים, יעשו את שלהן, ואנחנו עלולים לראות את הנתונים מידרדרים עוד יותר".

למרות זאת, עדיין רוב מוחלט של הילדים מחוסנים: 86% מההורים לילדים עד גיל 13 העידו כי הם מחוסנים באופן מלא, רק 11% מהילדים מחוסנים באופן חלקי ורק 3% לא חוסנו כלל. אבל במשרד הבריאות, כאמור, מזהים תהליכי עומק של כרסום באמון הציבור בחיסונים, לצד בעיה קשה במגזר הבדואי - רק שני שלישים (65%) מהילדים הבדואים עד גיל 13 מחוסנים באופן מלא.

"יש ערעור אמון בסיסי באחד הכלים החשובים שהאריכו תוחלת חיים ומנעו תחלואה ונזק", אמרה אלרעי-פרייס. "שומעים יותר ויותר אמירות על כך שחיסון אינו חיובי ואינו מגן, שרופאים הם 'רוצחים בלבן', וזה גורם לנזק. אנחנו מתחילים לראות ירידה בחיסוני שגרה וככל שנרד בהיענות, כך נראה יותר התפרצויות של מחלות זיהומיות. היו לנו התפרצויות חצבת ואדמת באנשים לא מחוסנים".

לדבריה, "זה המקום לעצור ולהסתכל על מה שקורה, לבדוק עמדות הורים, להבין מהם חסמי נגישות ומידע, מה החסמים שיש מבחינת צוותים רפואיים. ייתכן שלרופאים ולאחיות אין מספיק מידע בנושא, למשל בשאלה כמו למה חשוב לא לדחות חיסונים. בסוף, רוב האנשים מאמינים לרופאים שלהם".

בתחום חיסוני השפעת, אין בשלב זה הידרדרות משמעותית, ומנתוני משרד הבריאות מסתמנת ירידה קלה בלבד - 17.3% עד לסוף דצמבר, לעומת 17.8% בתקופה המקבילה אשתקד. החיסון לשפעת ניתן לתלמידי ב'-ד' בבתי הספר, צעד שהעלה משמעותית את מספר המתחסנים בגילים אלה. במשרד הבריאות ביקשו להכניס עוד שכבות גיל לתכנית החיסונים, אך לא הצליחו לעשות זאת בגלל חוסר בתקציב ובאחיות. "כל תוספת של שנתון דורשת עוד משאבים ואחיות בית ספר, מסרה אלרעי-פרייס. "אנחנו הולכים לפיילוט שבו נחזיר את תפקיד אחיות בתי הספר. נראה שהמודל הזה, שהיה נהוג פעם והופסק, יכול להביא ערך".

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  חיסונים,  פייק ניוז,  חיסוני שגרה
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2023, 21:17

ואיפה הצד שלכם?
מהמדינות היחידות בעולם ששללו זכויות יסוד של הפרט על סמך עקרונות נטולי בסיס אפידמיולוגי מוצק.
ניסיתם ללבן את זה עם עצמכם?
אתם לפעמים מסתכלים לתוך עצמכם וחושבים אולי טעינו בקצת.. אבל רק קצת?
או שמיד קופצים כל הדוידסונים, הקוהלתים, ועוד בוטים אנושיים יותר או פחות, ושוללים מכם את יכולת ההתבוננות הפנימית.
כי כרגע אתם עדיין נראים בשלב של הגמל והדבשת

אנונימי/ת
23.01.2023, 11:53

הרווחתם את חוסר האמון בכבוד. פשוט אי אפשר להאמין עוד למשרד התרופות והחיסונים, בטח ובטח לא למשרד הקורונה וההונאות.
יכול להיות, סתם ניחוש, שאנשים התעוררו להונאת החיסונים כאשר הונאת הקורונה היתה כל-כך ברורה ומובהקת.
ועכשיו רבים מבינים שחיסונים הם משהו שצריך להתרחק ממנו לחלוטין. הם לא מביאים בריאות לאף אחד - לא לאדם ובטח לא לציבור.
תרדו כבר מהעץ שטיפסתם עליו לפני שבעים שנה ותפסיקו להרעיל את הציבור באלומיניום, פוליסורבט, אנטיביוטיקה, שאריות DNA, ג'לטין ועוד ועוד. תנו לתינוקות שלנו ולילדים לחלות ולהבריא, ולחזק את מערכת החיסון שלהם.
תנו לנו לחיות!!

אנונימי/ת
24.01.2023, 11:18

אנשים כמוך עבריינים לכל דבר כלא מאמינה שאת רופא/ה, כל האמור זה פשע נגד אנושיות, את מסכן לא רק את ילדיך אך גם כל הסביבה. חוסר ידע לא נותן זכות להסית נגד חיסונים או כל דבר אחר במדע. היתי מגדירה אנשים כמוך כעבריינים אמיתיים שמגיע להם עונש רציני ומשמעותי. מקווה שיגיע הזמן. יש הבדל בין חופש ביטוי ופייקים שאתם מפרסמים.

אנונימי/ת
23.01.2023, 18:37

קצת היגיון, כמות האנשים שנחשפים לתעמולה שלכם, זו שהוצאתם עליה מיליארדים, בנוסף לתעמולה של תאגידי הפארמה השותפים שלכם גדולה בכמה וכמה סדרי גודל מאלו שנחשפים לדבריכם ל"מסרים שליליים על חיסונים"
בנוסף התחזיות שלכם ממרץ 20 וההפחדות של הפקידים שלכם שהתגלו שוב ושוב כהזיות מנותקות מהמציאות הבהירו לרבים כנראה איזה צד יותר קרוב למציאות ולאמת.
אם מלכתחילה לא היה סובה לפקפק בכם, שום פרסום שלילי(בטח לא כזה שולי) לא היה משנה את זה. רוב האנשים קודם פקפקו בכם ואז הלכו לחפש חומר בנושא

אנונימי/ת
05.03.2023, 23:19

בדיוק

אנונימי/ת
23.01.2023, 21:16

תופעת הפייק ניוז בגילוייה המטורפים ביותר נחשפת כאן בשלושת התגובות שפורסמו עד כה. התופעה הפתולוגית צריכה להחקר, והמסקנות צריכות להביא לשינוי משמעותי בשיטת הכשרת הרופאים בישראל, כולל חיזוק ידע מתמטי (רקע קודם וקורסי הכנה) והקניית ערכים של ביקורת עצמית וצניעות.

אנונימי/ת
24.01.2023, 11:25

הפתרון היחיד נגד המסיתים זה לאסור כניסת ילדים לא מחוסנים לבתי ספר וגני ילדים. צריך לחוקק דבר הזה ולא להגדיר את הפעולה כנגד ״דמוקרטיה״ , אנחנו חיים במאה 21 ואין שום הגיון לחזור אחורה לחושך מוחלט. יש לראות מגמת דביליזציה של אכלוסיה בארץ שהולכת ומתחזקת, אנשים פחות ופחות מתעניינים במדע, כל אחד ממצא טאוריות שלא מתבססות על הסכלה בתחום. יש גבול גם ל״חופש ביטוי״ בנשא של רפואה למי שלא שייך.

אנונימי/ת
24.01.2023, 22:50

ומתי תעצור? ממתי אין לפרט זכויות על גופו?
הוכח שחיסונים לא מונעים הדבקה ושמחוסנים מדביקים לכל הפחות כמו לא מחוסנים, אז מה ההצדקה לגזענות הזו?

אנונימי/ת
24.02.2023, 14:02

מי שמך? לקבוע מה טוב לאנשים או לא
מי אתה- שתכריח אנשים לקבל טיפול/מניעה/חיסון בלי הצדקה רפואית או בכלל. למה אין כזו חובה למעשנים/שותים/נוהגים? הם פועלים נגד עצמם והסביבה - אבל לא מונעים מהם טיפול. אולי כי לובי הטבק חזק לפחות כמו לובי הפארמה.
ו........ כל המדע הטהור מראה כרגע שחיOוני הק!רונה לא יעילים ובודאי לא בטוחים.
אנשים אינם לגמרי טיפשים (כמו שיותר מידי רופאים חושבים) - יודעים לקרא וחבר את הנקודות. עכשיו הם כבר מפקפקים במשהו שהיה טאבו- ובודקים לבר אם לחOן ילדיהם בחיOוני שגרה זה סביר....... ומגלים עולם שלם של חוסר ידע ואינטריגות.

אנונימי/ת
24.02.2023, 14:03

את מתכוונת FAKE NEWS כמו "יעיל ובטוח"? זו באמת כנראה סיבה מס אחת לחוסר האמון ברפואה כעת

02.03.2023, 21:06

עלה בדעתכם שאולי הציבור נחשף לפיאסקו של החיסונים והכפיה בלבן ולכן איבד אמון? אני כציבור וגם כרופאה איבדתי אמון.