חדשות

הלך לעולמו ד"ר פסח (פסי) סגל, ממייסדי תחום הסוכרת בישראל

ד"ר סגל, רופא, חוקר ומורה מוערך, מייסד האגודה הישראלית לסוכרת ונשיאה לשעבר, הלך לעולמו בגיל 84

ד"ר פסח סגל ז"ל חונך את פתיחת המרכז לטיפול בעודף משקל במכון האנדוקריני ב"שיבא" בשנת 2017, עם בתו, ד"ר גבריאלה סגל-ליברמן, מנהלת המרכז. צילום: דוברות "שיבא"

ד"ר פסח סגל, רופא, חוקר ומורה מוערך מאוד, הלך לעולמו בשבת בגיל 84. ד"ר סגל, "פסי", בפי חבריו ועמיתיו, היה מהרופאים הפנימים הראשונים בבית החולים שיבא, תל השומר ועזר בעיצוב דמותו. הוא הקים וניהל את תחום הסוכרת, הליפידים והמטבוליזם בבית החולים ושימש כמנהל היחידה לסוכרת בו.

ד"ר סגל סיים את לימודי הרפואה בבית הספר לרפואה בירושלים והתמחה בבית החולים בתל השומר.

הנהלת "שיבא" והמכון האנדוקריני ספדו לו: "כאן שילב את שירותו בעבודה הקשה של הקמת יסודות הרפואה הפנימית, בתרומה לצה"ל, שבשליחותו אף סייע לכוחות הרפואה של הלוחמים בכורדיסטאן. בשלב שהדבר עוד לא היה מקובל, הוא נסע להשתלמות בתחום הליפידים והסוכרת במכונים הלאומיים לבריאות, ה-NIH האמריקאי, ומאז היה ממובילי התחום בארץ בכלל ובבית החולים בפרט. הוא הקים את האגודה הישראלית לסוכרת והיה נשיאה.

"היתה לו תשוקה לרפואה ולמחקר אך מעל לכל נאמנות ואכפתיות לחולה. תחום החינוך לסוכרת היה קרוב לליבו ובו יזם פריצות דרך בארץ ובחו"ל. הוא פיתח כלים, סדנאות ומחקר, שהדגישו את העצמת החולה ככלי מרכזי בשמירת בריאותו של חולה הסוכרת.

"לאורך כל חייו היה ד"ר סגל מחויב לקדם את תחום הסוכרת, והיה מעורב במאמצים חינוכיים, לימודים וארגוניים בארץ ובעולם. פעילותו זו הקנתה לו מעמד מיוחד בארגון הסוכרת האירופאי, שם שימש כחבר מועצה ואף זכה לארגן את הכנס השנתי בירושלים, שהוא היה נשיאו, בהשתתפות יותר מ-10,000 רופאי וחוקרי סוכרת מהעולם".

בדברי ההספד צוין עוד כי "ד"ר סגל האמין שלכל חולה סוכרת צריכה להיות גישה לטוב ביותר ושירותי בריאות איכותיים, והוא עבד ללא לאות כדי להפוך זאת למציאות בבית החולים שלנו, בארץ ובעולם, כרופא, כמנהל היחידה, כנשיא האגודה וכאדם בעל מעמד. בשנים האחרונות ניהל קרן שהעניקה מענקי מחקר וקידמה את החינוך לסוכרת, ויזם את הקמת המכון למחקר קידום מדיניות בסוכרת במכון גרטנר.

"ד"ר סגל הוא אביה של ד"ר גבריאלה סגל-ליברמן, מנהלת המרכז לטיפול בעודף משקל במערך האנדוקריני, שממשיכה את מורשתו. הוא יחסר מאוד למשפחתו, לחבריו, לעמיתיו ולמשפחת הסוכרת בישראל. מורשתו תמשיך לחיות באמצעות הדור הנוכחי של הרופאים שעזר בחינוכם ובהדגשת חשיבות החולה כמרכזי בהצלחת הטיפול בסוכרת. יהי זכרו ברוך".

האגודה ישראלית לסוכרת, שד"ר סגל כיהן בעבר כנשיאה, ספדה לו וציינה כי ד"ר סגל, מאבות תחום הסוכרת בישראל ומעמודי התווך שלה, היה חוקר מוערך בארץ ובעולם.

פרופ' נעים שחאדה, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, סיפר כי סגל היה אישיות מובילה בתחום הסוכרת בישראל ומהאבות המייסדים בתחום. "אני מכיר אותו שנים רבות ובכנסים בינלאומיים תמיד בלט בידע הרחב וביסודיות שלו", סיפר שחאדה. "העשייה שלו היתה ברמה לאומית ועל שמו הוקם המרכז הישראלי לחקר וקידום מדיניות בסוכרת ע"ש פסח סגל ב'שיבא'. פעילותו בתחום כללה פיתוח מודלים והכנסת טכנולוגיות חדשות".

פרופ' שחאדה ציין כי ד"ר סגל תמיד דאג לאוכלוסיות מוחלשות ולאוכלוסיה הערבית בפרט. "הוא נהג להתייעץ איתי כיצד לייעל ולהנגיש תכניות. זווית הראייה שלו היתה כלל ישראלית והוא דאג גם לפריפריה וגם לאוכלוסיות מוחלשות וחשב תמיד איך להשוות את השירותים לכולם. הוא ידע שסוכרת פוגעות יותר באוכלוסיות במצב סוציואקונומי נמוך ולכן לחץ גם על העובדים בשטח וגם על מקבלי ההחלטות לראות את הצרכים שלהם. יהי זכרו ברוך".

ההלויה תתקיים היום (ב') בשעה 15:00 בבית העלמין תל יצחק (בית יהושע). יושבים שבעה בביתו ברחוב טאגור 40 תל אביב.

נושאים קשורים:  ד"ר פסח סגל ז"ל,  סוכרת,  רפואה פנימית,  שיבא,  הספד,  חדשות,  פרופ' נעים שחאדה
תגובות
14.03.2023, 15:00

לרינה, השתתפותי הכנה באובדנכם הכבד.היית נהדרת.