חדשות

מתווה קיצור תורנויות המתמחים יוצא לדרך: "זהו מהלך היסטורי"

לאחר מאבק ארוך ומתיש, המתמחים רושמים ניצחון – מתווה קיצור התורנויות יחל בשבוע הבא בפריפריה | ד"ר ריי ביטון, מנהיגת המאבק: "הילכו עלינו אימים אבל לא ויתרנו" | איגוד הפנימאים: "אין מספיק כוח אדם, מטופלים ייפגעו"

מחאת המתמחים בתל אביב. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה יחל ביום א' הקרוב, 3 בספטמבר, בהתאם לתיקון ההיתר הכללי הנוגע לשעות העבודה והמנוחה של הרופאות והרופאים בישראל. זאת לאחר שאתמול (ד') אישרה מזכירות ההסתדרות הרפואית פה אחד את הסכם העקרונות שגובש ביום ג' בין הנהגת ההסתדרות הרפואית בראשות פרופ' ציון חגי והממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין.

באיגוד הרפואה הפנימית אמרו כי למרות שהמהלך מבורך, היישום שלו בפריפריה יפגע במטופלים בשל המחסור האקוטי בכוח אדם. בארגון הרופאים המתמחים מרשם אמרו כי מדובר במהלך היסטורי אך שניתן היה לעשות הרבה יותר למען המתמחים.

משרד האוצר והסתדרות הרפואית, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית פרסמו אתמול הודעה משותפת בה נכתב כי ההסכם הוא המשכו של מו"מ ארוך ואינטנסיבי.

כפי שדיווח אתמול (ד'), על פי ההבנות, יוענק בין היתר תשלום של 300% עבור "תורנות רבע" משלימה בת ארבע שעות לרופאים שיבצעו תורנויות של 21 שעות במקום 26 שעות, כפיצוי על הקיצוץ בשעות. הצדדים יחתמו בימים הקרובים על ההסכם.

האיגוד לרפואה פנימית: "לא נעשתה היערכות מתאימה"

ראשי האיגוד לרפואה פנימית, שהתריעו בשבוע האחרון כי אין כוח אדם ליישום המתווה בפריפריה, שזקוקה לחיזוק ולתגבור בכוח אדם וכי יישומו יגרום לפגיעה בבריאות, הגיבו באירוניה ואמרו "ברכות מטעם כל תושבי הפריפריה שיוכלו להרשות לעצמם לחמוק מבתי החולים שלהם למרכז הארץ, בהם יש יותר תקני מתמחים מאוישים".

הם הוסיפו וציירו את המציאות העתידית כפי שהם רואים אותה: "בבקרים תהיה נוכחות דלה של מתמחים – שניים עד ארבעה לכל היותר במחלקה עמוסה, לצד מומחה אחד עד מקסימום שלושה מומחים בכל מחלקה. צריך דוקטורט במתמטיקה כדי להצליח למשוך שמיכות כל כך קצרות לאורך שבוע".

במלר"דים, טוענים באיגוד לרפואה פנימית, יתעכב קצב שחרור החולים וכתוצאה מכך ייפגעו גם מדדי האיכות של משרד הבריאות הדורשים שחרורים עד לשעה 13:00 – "יהיו פחות רופאים במשמרת הבוקר, קשה יהיה לקבל ולשחרר מהמחלקות". לכל אלה, לדבריהם, תהיה השפעה על היקף ההדבקות בזיהומים במחלקות, כשהלחץ על כוח האדם העובד בבוקר יגבר בשל מחסור במתמחים.

בעוד שהם מברכים על המתווה, שיאפשר לרופאים ולרופאות צעירים לעבוד בתנאי עבודה הגיוניים יותר, הם טוענים כי לא נעשתה היערכות מתאימה, לא ננקטו צעדים למשוך מתמחים  לעבודה בפריפריה ולעבות מחלקות בכוח אדם איכותי ולא ניתנה מחשבה על איכות ההתמחות.

ארגון מרשם: "זוהי רק סנונית ראשונה"

בארגון הרופאים המתמחים מרשם בירכו על יציאתו לדרך של מתווה קיצור התורנויות ואמרו: "נדאג לכך שזו תהיה רק הסנונית הראשונה! אנחנו כבר מסתכלים קדימה לעבר הרחבת מתווה קיצור התורנויות גם לבתי החולים במרכז הארץ".

מחאת המתמחים ברחבת הבימה בתל אביב. במרכז, ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, מובילת המאבק. צילום ארכיון: אבשלום ששוני

ד"ר ריי ביטון, יו"ר מרשם, מסרה כי למרות שהמתווה אינו אידיאלי, זהו מהלך היסטורי. "ראוי היה שממשלת ישראל וההסתדרות הרפואית יתאמצו קצת יותר למען הרופאות והרופאים המתמחים, גם במתווה רחב יותר וגם מבלי לפגוע בשכרם ומבלי לדרוש מהם תורנות נוספת כדי להשלים שכר. לכן, על אף שאנחנו נמצאים בנקודת ציון חשובה בדרך הארוכה והמפותלת שעברנו, זהו לא סוף המאבק".

עוד הדגישה ד"ר ביטון כי "זה לא היה קורה לולא המאבק שניהלנו, לולא הנחישות של כל הרופאות והרופאים המתמחים, הסטודנטים והסטאז'רים האמיצים והאמיצות, שהובילו את המאבק הנחוש הזה. ראוי לציין שבזכות המהלך הזה יתווספו למערכת מאות תקני רופאים חדשים בבתי החולים בפריפריה ולאחר מכן גם במרכז. דבר שלא התרחש שנים ארוכות".

היא הוסיפה ואמרה כי חברי "מרשם" פעלו למרות הקשיים: "כוחות גדולים וחזקים עשו הכל כדי לפגוע במאבק שלנו ולסכל את קיצור התורנויות. הילכו עלינו אימים, קראו לנו בכיינים, אמרו שמערכת הבריאות תקרוס, איימו עלינו בתוך בתי החולים, ספגנו גידופים והודעות נאצה ויכולנו לכל אלה, ונוכל גם בעתיד. לעולם לא נוותר ולעולם לא נתעייף מלהגן על זכויות הרופאות והרופאים המתמחים".

יו"ר הר"י: "יוצאים לדרך חדשה בזהירות ובדאגה רבה"

המתווה לקיצור התורנויות יחל במרבית המחלקות בעשרה בתי החולים בפריפריה ובכלל זה: מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ועוד. היישום יעשה בהדרגה, בספטמבר במחלקות פנימית, מיון וגריאטריה; במארס 2024 - נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה ובחודש יוני 2024 - ילדים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' חגי בירך ואמר: "מיום כניסתי לתפקיד היה זה יעד ברור, אולם התנאי לכך תמיד היה שמירה על תנאי השכר של הרופאים ועל איכות הטיפול הרפואי. אני רוצה להודות להנהגת הר"י וליו"ר ארגון המתמחים ד"ר ניצן עטיה על שיתוף הפעולה המלא ועל תרומתם להצלחת המשא ומתן לקיצור משך התורנות ומאידך שימור יכולת ההשתכרות. אנחנו יוצאים לדרך חדשה בזהירות ובדאגה רבה בשל המחסור ברופאים בארץ. אנו נעקוב בדריכות אחרי היישום ועל כך שעקרונותיו לא ייפגעו".

שר הבריאות משה ארבל הדגיש את חשיבות החלת המתווה בפריפריה ואמר: "מתווה קיצור שעות העבודה של המתמחים יביא לשינוי משמעותי במערכת הבריאות. המתווה מבטא את המחויבות של משרד הבריאות הן לרופאים והן למטופלים. הבחירה להתחיל את קיצור השעות דווקא בפריפריה נובעת מתוך ראייה של עדיפות לאומית. מלבד השיפור בתנאי עבודתם של הרופאים התורנים, המתווה צפוי לשפר את איכות השירות הניתן למטופלים בפריפריה. הוא הודה לכל השותפים שסייעו להוצאת המתווה אל הפועל.

ד"ר ספי מנדלוביץ, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "כרופא שעובד שנים רבות במערכת הבריאות אני נפגש יום יום עם מתמחים המשוועים לשינוי זה. אני שמח ומתרגש שהצלחנו בכוחות משותפים להביא לשינוי. זוהי אמירה של כלל המערכת הרואה את האדם שמאחורי הרופא ודואגת לשלומם ולרווחתם של הרופאות והרופאים. אנחנו בתחילתה של הדרך ונחושים להוביל לשינוי באחריות ובשיתוף פעולה".

הממונה על השכר אפי מלכין: "אנו מברכים על סיכום העקרונות עם הר״י, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית, שיבטיחו את קיצור התורנויות לרופאים בבתי החולים בפריפריה באופן אחראי שיאפשר למנהלי בתי החולים, למנהלי המחלקות ולכלל הרופאות והרופאים להמשיך להעניק טיפול מיטבי לציבור, יחד עם שיפור תנאי עבודתם ורווחתם של הרופאים, זאת תוך מתן זכאות ליום מנוחה בתשלום גם לאחר התורנות המקוצרת, לצד מתן אפשרות לרופאים לשמר את רמת השתכרותם תוך סיוע והפחתת עומסים בבתי החולים בשעות אחה"צ".

מנכ״ל קופת החולים הכללית אלי כהן בירך גם הוא ואמר: "עידן חדש ומתקדם בתנאי העסקה של מתמחים בבתי החולים. אני מודה לכל המעורבים מהנהלת ה'כללית' ובפרט למנהלי בתי החולים העמק וסורוקה שנרתמים ומסייעים רבות להצלחת המהלך".

יו"ר  ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, ד״ר ניצן עטיה: ״אחרי שנים ארוכות של עבודה, הרפואה הישראלית זוכה לראות צעדים משמעותיים בשטח, שיביאו לקיצור תורנויות המתמחות והמתמחים. הבהרנו לאורך כל הדרך כי לא נשלים עם פגיעה בהשתכרות והבאנו להישגים רבים במשא ומתן".

נושאים קשורים:  חדשות,  קיצור תורנויות,  ד"ר ריי ביטון,  ארגון מרשם,  ההסתדרות הרפואית,  מחסור ברופאים,  פריפריה,  שכר רופאים,  פרופ' חגי ציון
תגובות
01.09.2023, 10:30

הגיע הזמן להקל על המתמחים הנושאים ברוב עול העבודה במחלקות.

עכשיו צריך לשחרר ולפתוח עוד ועוד תקנים למומחים. מחלקה פנימית חייבת להיות רוויה במומחים בפנימית - גריאטריה וכל התמחות על.

01.09.2023, 22:24

אני geriatric nurse practitioner סבור שגם לנו יש מקום בפנימית כעבודה שוטפת תוך כדי הפיקוח של מומחה וגם יכולים לתת יעוצים במחלקות טחרות כמו אורתופדיה، אורולוגיה، כירורגיה וכו'

אנונימי/ת
05.09.2023, 07:47

יורי, הכול טוב ויפה אבל משרד הבריאות מעדיף להמציא מקצוע בשם עמית רופא לשם כך, העיקר לא לתת לסיעוד כוח.

אנונימי/ת
01.09.2023, 13:26

לצערי זה נצחון פירוס
זה ייפגע באיכות החיים של הרופאים המתמחים. במקום 6 תורנויות יצטרפו עוד 3-4 ערבים שישהו בבי
חולים עד 20:00! מה ההיגיון , רוב המתמחים בעלי משפחות עם ילדים קטנים, כלומר מספר הערבים ואחר הצהריים שהמתמחים לא יש ו בבית יגדל משמעותית , ועבור מה? לישון בבוקר עד 11 ולהגיע לתורנות ב 13?
חבל .

הסכם חשוב אולם ממש לא היסטורי
להוריד את שעות התורנות ל 21 , עם ירידה בשכר זה לא היתה מטרת המאבק.

הישג היסטורי היה כאשר בשנת 2000 לאחר מאבק ממושך של ארגון המתמחים
1. הורדנו את שעות התורנות מ-32 שעות , לסיום התורנות בשעה שמונה בבוקר למחרת התורנות עם חריגה של שעתיים מקסימום לצורך העברת משמרת.

2. הכנסנו להסכם השכר שכל נבחן לפני שלב א ו ב יקבל חודש ימים ללמוד בבית עם קבלת שכר מלא, דבר שלא היה לפניכן, והיה צורך להשתמש בחופשה השנתית לפני המבחנים.
המתווה הנוכחי משפר את עומס העבודה אולם מצריך
השלמת שעות , לא לילד הזה פיללנו.

כאשר מטפסים בסולם, כול שלב חשוב.
בשנת 2000 הוחלט על קיצור תורנויות לעבודה עד 08:00 בבוקר ועוד שעתיים מקסימום. בפועל חוץ מהמגדימים אף אחד לא כיבד הלחטה זאת בפועל כולם המשיכו לעבוד עד שעות הצהריים ויותר. הכירורגים עבדו עד הערב בהסכם 2011 נקבע שעבודה אחרי השעה 10:00 היא עברה של מנהל בי"ח ורק אז התחילו להקפיד על הליכה אחרי תורנות הביתה.
עכשיו קיצרו לחלק מהמקצועות 5 שעות ביממה ואם עבד מעבר ל 19 שעות הן תהינה בתשלום. מי שלא ירצה להשלים שעות אלו (20 שעות בחודש) לא חייב. חפסיד כ 400 ש"ח נטו בשכרו. מי שירצה לא להפגע, יעשה 1/4 תורנות בשכר 300% ואם גם ישאר את אותם שעתיים בבוקר לא רק שלא יפסיד אלא ירוויח.
ולמי שטוען ש5 שעות חופש ביום תורנות אין להן משמעות, קרוב לוודכי שאינו עושה תורנויות או שכבר שכח. אני שמח בשמחת המתמחים והתורנים בכלל על הזכות לעבוד פחות . זה מתחיל במקצועות בודדים ובפריפריה אבל אני משוכנע שתוך 2-3 שנים כולם יעבדו 19 שעות. ברכות להר"י ולארגון המתמחים של הר"י שהביאו להשג זה.

אנונימי/ת
02.09.2023, 10:06

הפגיעה בשכר אינה משמעותית ושווה את זה. במידה ולמתמחה יהיה חשוב לעבוד אותה כמות שעות ולהרוויח אפילו יותר הוא יוכל לעבוד במשמרת בחוץ (טרם, אמובלונסים, ססיות במכון דימות) ולהרוויח הרבה יותר מה-35 שח לשעה המסכנים שמקבלים בביה"ח