חדשות

איגוד הפנימאים מאשים: "להבטחות משרד הבריאות אין כיסוי"

החלטות שהתקבלו ע"י משרד הבריאות לטובת חיזוק המחלקות הפנימיות אינן מיושמות: תקציב המערך הועבר למטרות אחרות, התקנים שהובטחו לא הגיעו, חולים עדיין מאושפזים במסדרונות | משרד הבריאות: פועלים לחיזוק הפנימיות

אשפוז במסדרון במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

התנהלות רשלנית הובילה לכך ש-290 מיליון שקל שיועדו למחלקות פנימיות בבתי החולים ירדו לטמיון. כך מאשימים ראשי האיגוד הישראלי לרפואה פנימית במכתב ששלחו בשבוע שעבר למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב.

על פי המכתב, הכסף שיועד לחיזוק המחלקות הפנימיות באמצעות מודל תמרוץ למחלקות הפנימיות ע"פ מדדי האיכות שנקבעו, לא יושם "בין אם בשל חילוקי דעות על מרכיביו (עד היום החלק המרכזי בו - שביעות רצון, אינו מוכן) ובין אם בשל קשיי דיווח ועיבוד נתונים ועתה המלחמה", כתבו.

מדובר בסכום שהקצה משרד הבריאות בתקציב 2021, לפריסה במשך שלוש שנים, שלדברי ראשי האיגוד, המשרד לא טרח לפקח על כך שיגיע רק למחלקות הפנימיות.

לדבריהם, בשל "אי צביעת הסכומים" כך שיועברו למחלקות הפנימיות בלבד, הועברו הסכומים  לכיסוי הוצאות שוטפות וגרמו למצוקה במחלקות הפנימיות.

בפנייתם למנכ"ל משרד הבריאות הכותבים פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד, פרופ' האווי עמיטל, הגזבר, וד"ר חפצי גרין, מזכירת האיגוד, מתריעים בנוסף מהידלדלות כוח האדם במחלקות הפנימיות ומציינים כי בחמש השנים הקרובות צפויים לפרוש לגמלאות עשרות מנהלי מחלקות פנימיות, כ-40% מכלל המנהלים, ובשל השחיקה המתמשכת, הלחץ והעומסים, רק מעטים בלבד מוכנים להחליפם.

הפגיעה, לדבריהם, אינה מוגבלת רק לאיכות הטיפול, אלא מגיעה גם להכשרת רופאי העתיד. ראשי האיגוד מציינים כי בבתי החולים פועלות 108 מחלקות פנימיות המטפלות בחולים המורכבים ביותר ומשמשות גורם מרכזי בהכשרה מעשית של מאות רבות של סטודנטים ומתמחים.

במכתב שהעתקיו נשלחו לשר הבריאות, ליו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ליו"ר הועדה לביקורת המדינה בכנסת ולגורמים נוספים במערכת הבריאות, הצביעו הפנימאים על שורה של חוזרים שעניינם חיזוק המחלקות הפנימיות, שאינם מיושמים. בין השאר ציינו כי חולים מאושפזים במסדרונות למרות חוזר המנכ"ל משנת 2020 שכותרתו "אשפוז מטופלים אך ורק בחדר חולים", המורה על איסור אשפוז במסדרונות. "החוזר מעולם לא יושם ובאופן מערכתי לא שונה דבר. בבתי חולים רבים ברחבי הארץ מאושפזים חולים במסדרונות במחלקות הפנימיות, גם בימים אלה", נכתב.

גם הנחיות מנכ"ל המשרד בנושא תקינה אינם מיושמים לדבריהם. הם מזכירים את מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות מדצמבר 2021, שכותרתו "תוספת תקינה למחלקות הפנימיות" וכותבים כי "200 תקני רופאים ו-576 תקני סיעוד שעתידים היו לשמש כתוספת קבועה לחיזוק המחלקות הפנימיות, לא הגיעו בחלק ניכר מבתי החולים אל המחלקות הפנימיות. בחלק מהמקרים התקנים הגיעו לבתי החולים ונלקחו מהמחלקות ואינם נכללים במצבת התקנים של המחלקות הפנימיות כיום".

גם מכתב המנכ"ל ממרץ 2022, שכותרתו "תוספת תקינה של מקצועות בריאות למחלקות הפנימיות", שעסק בהקצאת תקינה של לפחות 1.5 משרות לכל מחלקה פנימית, לא יושם, כפי שהם כותבים: "תקנים שמעולם לא הגיעו ולא אוישו. החוסר במקצועות פארא מנמ"ש ניכר מדי יום במחלקות ופוגע ביכולת לספק מענה וטיפול מיטבי לחולים".

ראשי האיגוד מלינים בנוסף על כך שבניגוד לשנים קודמות, השנה לא פורסם חוזר היערכות מערכת הבריאות לחורף, המקצה משאבים לבתי החולים להתמודדות עם העומסים בעקבות מחלות החורף, משאבים הנדרשים בחלק ניכר מהמחלקות הפנימיות כיום. הם מציינים כי "המחלקות הפנימיות בישראל ניצבות בימים אלה בהתמודדות מורכבת: מצד אחד, השלכות המלחמה, שהביאו לתחלואה גוברת ומחלות החורף המשפיעות על אחוזי תפוסה גבוהים במחלקות, בחלקן גם 120% תפוסה ואף מעבר לכך, בצד מצוקות כרוניות מתגברות של כוח אדם ושחיקה קשה".

עוד כתבו כי "המלצות ועדת טור כספא, שפורסמו בשנת 2019 ואמורות היו לנווט את מדיניות המשרד בבואו לחזק את מערך האשפוז הפנימי, רחוקות מיישום ונדמה שמדיניות המשרד מתרחקת מכוונתה לחזק את מערך האשפוז הפנימי לטובת כלל אזרחי ישראל".

ראשי איגוד המחלקות הפנימיות קראו לראשי מערכת הבריאות לפעול במהירות על מנת לתקן את הכשלים וציינו כי "למרות ההבטחות להתנהלות שונה ב-2024, אנו חוששים שהמודל שוב לא ימלא את ייעודו, כשלהבטחות המשרד אין כיסוי". הם קראו למשרד הבריאות למצוא את הכשלים ולבנות תכנית שתבטיח את הפעלת מודל התמרוץ ואת העברת הכספים למחלקות, תוך בקרה ממשלתית על התהליך.

ממשרד הבריאות המסר בתגובה: "משרד הבריאות מקדם מזה מספר שנים, בשיתוף פעולה עם האיגוד לרפואה פנימית, תכנית רב שנתית לחיזוק המחלקות הפנימיות הכוללת שיפור תשתיות, תוספת כוח אדם רפואי ורב מקצועי, וכן מודל תמרוץ ייעודי בסך 90 מיליון שקל לשנה לשיפור האיכות והשירות במחלקות הפנימיות. כמו כן, פועל המשרד במו״מ המתנהל מול הר״י ומול משרד האוצר לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית כולל במחלקות הפנימיות".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  משרד הבריאות,  תקינה,  חדשות,  פנימאים,  פרופ' אביש אליס
תגובות

לא באמת רציני בדסק חקירות וועדות ממש לא😂😂
הרעיון בדיוק להציע משלב זה .
לא רוצים בכלל כתבים דסקים .
זה מאוחר מידי