מחקרים

האם יש טיפול יעיל עבור זיהום צולב עם דלקת כבד נגיפית B ו-D?

נמצא כי תרופות המוכוונות כנגד חלבון JAK1 עשויות להועיל בטיפול כנגד דלקת כבד נגיפית D מכיוון שחלבון זה עיקרי בתהליך השעתוק הנגיפי

22.02.2024, 16:24
נגיף הפטיטיס אנושי, HPV (הדמיית אילוסטרציה)

זיהום כרוני עם דלקת כבד נגיפית B ו-Dי(Hepatitis B/D Virus - HBV, HDV) יחד מוביל לצורה האלימה ביותר של דלקת כבד נגיפית. עד כתיבת מאמר זה אף טיפול לא השרה פינוי נגיפי יעיל, ועל כן יש צורך לאפיין טוב יותר את מערכת היחסים בין הנגיף למאחסן על מנת לפתח טיפולים טובים ויעילים יותר.

בעזרת אסטרטציית אובדן תפקוד, החוקרים איששו השפעה נוגדת נגיפים מפתיעה של חלבון JAK1י(Janus Kinase 1), המשחק תפקיד מרכזי בחיסוניות מולדת, במחזור החיים של הנגיף HDV. הודגם מנגנון הפעילות של HDV דרך מספר מבדקים תפקודיים, כולל מערך שקיעה חיסונית משולבת (co-immunopercipitation).

תוצאות המחקר הדגימו כי לחלבון JAK1 פעילות קינאז אשר משחקת תפקיד מרכזי בזיהומים על ידי HDV. יתרה מזאת, תוצאות המחקר הדגימו כי עיכוב JAK1 נמצא קשור לוויסות הפעלה של מסלול האיתות ERK1/2 וזרחון של S-HDAg, אשר הכרחי לצורך שעתוק נגיפי. לבסוף הודגם כי תרופות מעכבות JAK1 שמאושרות לטיפול על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (Food and Drug Administration - FDA) הדגימו פעילות נוגדות נגיפים יעילה במודלים in vitro הכוללים בעיקר תאי כבד אנושיים.

מסקנת החוקרים הייתה כי במחקר זה חשפו את חלבון JAK1 כמאפיין מאחסן חשוב לצורך שעתוק HDV, ועל כן יכול להוות מוקד טיפולי חדש לטיפול בזיהום עם נגיפים אלו.

מקור:

JAK1 promotes HDV replication and is a potential target for antiviral therapy. Margaux J. Heuschkel, Charlotte Bach, Laura Meiss-Heydmann, Emma Gerges, Emanuele Felli, Fabio Giannone, Patrick Pessaux, Catherine Schuster, Julie Lucifora, Thomas F. Baumert, Eloi R. Verrier. Journal of Hepatology February 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת כבד נגיפית,  JAK-1.,  קינאז,  HDV
תגובות