The Way To Remission In Severe Asthma

כיצד להגדיר רמיסיה מאסתמה תחת טיפול?

לאור העדר הנחיות אחידות בנושא, לאחרונה גובשו ופורסמו קריטריונים מטעם קבוצת מומחי אסתמה מדיסצפלינות שונות בנוגע להפוגה מאסתמה תחת טיפול

אסתמה (צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות עם פיתוחם של טיפול חדשים לטיפול באסתמה, הגישה לסיווגה של האסתמה כ"נשלטת" עברה שינוי. עם זאת נכון להיום, לא קיימת הגדרה סטנדרטית, אחידה לרמיסיה (הפוגה) מאסתמה.

לאחרונה פורסמה בכתב העת Annals of Allergy, Asthma & Immunology הצהרת קונצנזוס מטעם קבוצת מומחי אסתמה מדיסצפלינות שונות בנוגע להפוגה מאסתמה תחת טיפול. הקבוצה כללה 11 מומחים משתי אגודות מקצועיות של רפואת אלרגיה, אגודה מקצועית של רפואת ריאות ואגודה מקצועית של רפואת ילדים. הקבוצה מציעה שישה רכיבים להגדרת הפוגה:

  1. העדר אקססרבציות הדורשות ביקור רופא, טיפול דחוף, אשפוז ו/או סטרואידים סיסטמיים. הקבוצה החליטה פה אחד כי זהו קריטריון חובה.
  1. העדר אובדן ימי עבודה או לימודים על פני שנה כתוצאה מתסמיני אסתמה ובנוסף העדר הפרעה לפעילות יומיומית כתוצאה מאסתמה.
  2. תפקודי ריאות יציבים על פני תקופה של 12 חודשים עם לפחות שתי מדידות במהלך תקופה זו. מכיוון שיש חולים עם תפקודי ריאות שאינם תקינים כתוצאה מ-remodelling שכבר התרחש, לא הוגדרו מספרים אבסולוטיים שיש להדגים.
  3. ניתן להגדיר הפוגה כאשר המטופל.ת משתמשים בטיפול קבוע (controller) המכיל קורטיקוסטרואידים בשאיפה, קורטיקוסטרואידים בשאיפה עם אגוניסטים ארוכי טווח לקולטני בטא או אנטגוניסטים ללוקוטריינים במינון נמוך-בינוני בלבד לפי הגדרות ה-GINA. הקבוצה סברה כי קיומו של קריטריון זה יכול להבדיל בין הפוגה קלינית לבין "שליטה טובה באסתמה".
  4. השגת ציון ACTי(Asthma control test) גדול מ-20, ציון AirQ קטן מ-2 וציון ACQי(Asthma control questionnaire) קטן מ-0.75 בכלל המדידות על פני שנה ובלפחות שתי מדידות בתקופה זו.
  5. תסמינים הדורשים טיפול הצלה לא יותר מפעם בחודש. למרות חילוקי דעות בקבוצה בנוגע למספר הפעמים של טיפול הצלה שניתן לקחת ועדיין לעמוד בקריטריוני ההפוגה, רוב המשתתפים סברו כי כדי להגדיר הפוגה מלאה תחת טיפול קבוע ובכלל זאת טיפול ביולוגי המטופל צריך להזדקק לכמויות מינימליות של טיפול הצלה. כמויות אלו קטנות מאלו הקיימות בקווים מנחים אחרים המגדירים "אסתמה נשלטת".

החוקרים סיכמו כי למרות שהם מבינים כי שיטת הסיווג החדשה מחמירה, קבוצת העבודה רואה בהצהרת הקונצנזוס כ"תבנית" הפותחת צוהר למחקרים קליניים עתידיים. רופאים המטפלים בחולי אסתמה יכולים להשתמש בשיטת הסיווג על מנת ל"ייצר" מידע נחוץ לטובת טיוב הטיפול באסתמה. החוקרים סבורים כי שיטת הסיווג שהם מציעים תתפתח עם הזמן אך בשלב ראשון, יש צורך ביצירת הגדרות מוסכמות ראשוניות לסיווג והגדרת הפוגה מאסתמה.

מקור:

Blaiss M, Oppenheimer J, Corbett M, Bacharier L, Bernstein J, Carr T, Chipps B, Couillard S, Forno E, Grant T, Lugogo N, May K, Schauberger E. Consensus of an American College of Allergy, Asthma, and Immunology, American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology, and American Thoracic Society workgroup on definition of clinical remission in asthma on treatment. Ann Allergy Asthma Immunol. 2023 Dec;131(6):782-785. doi: 10.1016/j.anai.2023.08.609. Epub 2023 Sep 8. PMID: 37690606.

הכתבה בחסות חברת סאנופי

נושאים קשורים:  מחקרים,  רמיסיה באסתמה,  טיפול הצלה,  הפוגה,  אסתמה,  The Way To Remission In Severe Asthma